موضوع جابجایی کارخانه روغن نباتی شیراز سالهاست که مطرح است و همچنان در کش و قوس و گیر و دار امروز و فردا قرار دارد ، در تازه‌ترین اظهار نظرها در این زمینه مدیر داخلی کارخانه روغن نباتی شیراز اعلام کرد: جابجایی کارخانه روغن نباتی شیراز منوط به اعطای تسهیلات حمایتی است.
کد خبر: ۷۸۱۷۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸ 21 September 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:علیرضا بیک‌محمدی مدیر داخلی کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز اظهار داشت : تجهیزات و ماشین آلات فعلی این کارخانه کهنه، فرسوده و پراستهلاک است و همین مساله سبب بالا رفتن هزینه تمام شده جابجایی کارخانه شده است.

وی ادامه داد: از آنجا که قصد مدیران کارخانه از گذشته تاکنون جابه جایی کارخانه و انتقال آن به خارج از شهر بوده در سال ۹۲ با پرداخت رقمی افزون‌ بر هشت میلیارد تومان اقدام به خرید زمین در منطقه ویژه اقتصادی شیراز کرده‌اند اما از آن سال تاکنون چون حمایت جدی از این مجموعه نشد بحث جابه‌جایی نیز در عمل محقق نشده است.

بیک‌محمدی تصریح کرد: در حقیقت تاکنون کمک موثری برای انتقال این کارخانه نشده و اگر بخواهیم بدون حمایت اقدام به انتقال کاراخانه کنیم قطعا کارخانه با مشکلات عدیده و حتی خطر تعطیلی مواجه خواهد شد.

وی اظهار داشت: بنابراین چنانچه تسهیلاتی برای نوسازی و خرید ماشین‌آلات جدید در اختیار کارخانه قرار گیرد قطعا این جابه جایی انجام خواهد شد.

مدیر داخلی کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز گفت: بحثی نیز از سوی برخی مطرح شده بود که عده‌ای قصد فروش کارخانه را دارند که این مطلب به هیچ وجه صحت ندارد چرا که عزم مسئولان و مدیران کارخانه بر گسترش فعالیت کارخانه است و در همین راستا نیز طی یک سال گذشته اقدام به راه‌اندازی ۲ خط جدید در مجموعه کرده‌ایم.

بیک‌محمدی،کارگران را از سرمایه‌های اصلی کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز دانست و اظهار داشت: طی ۲ سال گذشته و به رغم همه مشکلات و تنگناها هیچگونه تعدیل نیرو نداشته‌ایم و هم‌ اینک نیز در بحث پرداخت حقوق کارگران تقریبا به‌روز هستیم و موفق شده‌ایم بخش قابل توجهی از بدهی‌های مجموعه را نیز پرداخت کنیم.

مدیر داخلی کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز افزود: هم اینک ۱۸۰ نیرو در سه شیفت در کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز مشغول فعالیت هستند و میزان تولید روزانه کارخانه هم اینک ۹۰ تن است که در گذشته تا ۴۵۰ تن در روز نیز تولید داشته‌ایم.

شرکت روغن نباتی شیراز در سال ۱۳۳۳ تحت عنوان کارخانه پنبه پاک کنی در شیراز احداث شد پس از آن با افزایش گرایش و رغبت عموم مردم به جایگزینی روغن‌های نباتی بجای روغن‌های حیوانی، فرایند تصفیه این کارخانه با ظرفیت ۶۰ تن در روز راه اندازی و بتدریج به ظرفیت کنونی ۴۰۰ تن در روز که شامل تصفیه و بسته بندی انواع روغن‌های نباتی مایع، جامد مصرف خانوار، مارگارین و روغن‌های ویژه صنف و صنعت می باشد افزایش یافت.

این مجموعه در زمینی به مساحت ۹۳ هزار ۷۵۰ متر مربع در شهر شیراز واقع شده است . مساحت زیر بنا شامل انبارها، سوله های تولید و ساختمان اداری در حدود ۴۶ هزار متر مربع می‌باشد. این کارخانه به مرور زمان در بافت مسکونی و فرهنگی شهر قرار گرفته است و اینک همسایه دیوار به دیوار دانشکده ادبیات است و با اندکی فاصله نزدیک آرامگاه حافظ قرار دارد.

حدود ۲۰ سال است که تذکرات از جانب کارشناسان محیط زیست و برخی مسئولان شهر شیراز داده می شود و در این مدت مدیران کارخانه روغن نباتی نرگس نیز تلاش هایی برای کاهش آلاینده ها و کم کردن بوی نامطبوع نظیر نصب فیلتر و استفاده از تجهیزات خاص را در دستور کار قرار دادند اما به گفته کارشناسان شاید این اقدامات مقطعی جوابگوی برخی مشکلات باشد اما راه حل نهایی نیست و باید این کارخانه از دل کلانشهر شیراز به مکان دیگری خارج از منطقه مسکونی انتقال داده شود.

با تصویب قانون شهرداری ها و بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ آن، مقرر شده که همه صنایع آلاینده درون شهر باید به خارج از شهر منتقل شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار