زمين‌ خواران در منتهی الیه شمال‌غرب ایران؛
زمین خواری" و "کوه خواری" به حدی گسترش یافته که رهبر معظم انقلاب بر ضرورت مبارزه جدی با آن تاکید ورزیده، اما با این وجود و به رغم ادعاهای مسئولان ذیربط در رده‌های گوناگون کشور به منظور برخورد و ریشه‌ کنی این جرم آشکار، نه تنها این پدیده ها فروکش نکرده بلکه به طور تصاعدی در حال گسترش به روستاها است.
کد خبر: ۷۸۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹ 17 August 2015
به گزارش تابناک اردبیل، "زمین خواری" و "کوه خواری" پدیده‌ای شوم است که در سایه روابط  ناسالم اشخاص با بخش های دولتی و نهادهای مختلف در نظام اسلامی میسر شده  و ثروت های هنگفت و کثیفی را نصیب افراد می کند؛ این فساد به حدی گسترش یافته که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت مبارزه جدی با آن تاکید ورزیده است اما با این وجود و به رغم ادعاهای مسئولان ذیربط در رده های گوناگون کشور به منظور برخورد و ریشه کنی این جرم آشکار، نه تنها این پدیده ها فروکش نکرده بلکه به طور تصاعدی در حال گسترش به روستاها نیز است.

معمولاً این پدیده در نقاطی از کشور بروز می کند که افراد سودجو  و حرفه ای از طریق ارتباطات پشت پرده و تبانی با برخی مراجع مسئول، سعی می کنند به واسطه ارزش مالی بالای اراضی و املاک واقع در منابع طبیعی و متعلق به عموم مردم، آن را یک شبه تصاحب کرده و پول های هنگفتی را به جیب بزنند.

مجید خدابخش استاندار اردبیل به رسم مالوف و همانند دیگر مسئولان و به عنوان عالی ترین مسئول در پیشگیری و مبارزه با زمین خواری همواره تاکید کرده که دستگاههای اجرایی در سراسر استان با جدیت تمام اجازه نمی دهند سودجویان، منابع ملی و طبیعی را تصرف و تصاحب کنند.

وی گفته که دستگاه های خدماتی برای ساخت و سازهای غیرمجاز نباید خدماتی مانند برق، گاز و آب ارایه کنند و هرگونه تخلفی در این زمینه باید با جدیت پیگیری شود تا در اراضی ملی و منابع طبیعی دیگر شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز نباشیم.

اما در سایه هشدارهای رئیس کل دادگستری استان، استاندار اردبیل و دیگر مسئولان ذیربط در دستگاههای مسئول، این پدیده به لطف حضور مجدد و بازگشت طیفی از ماجراجویان و مهاجرین از روستا به حاشیه شهرها به طور نگران کننده و عجیبی در حال ظهور است؛ این قبیل افراد که به دلیل شیوه های رفتاری خاص از سوی روستائیان در بافت اصلی روستاها مورد پذیرش واقع نشده و پس زده می شوند،در برخی روستاهای منطقه ارشق پس از تلاش ناموفق برای خرید زمین های روستائیان دست به اقدامات جالبی زده و کوه خواری را برای وصله کردن خود به روستائیان واقعی پیشه کرده اند!

این طیف نوظهور که علاقه دارند برای فخرفروشی و باکلاس جلوه دادن خود از روستائیان ، زبان مادری را با لهجه ! تکلم کنند به زعم خود و با زیرکی خاصی برای قانونی جلوه دادن اقدامات متقلبانه همچون "کوه خواری"، ساخت خانه و ویلا در خارج از بافت و حریم اصلی روستا که اتفاقاً متعلق به عموم روستائیان و جزو مراتع و منابع طبیعی است را در پوشش کمک به آبادانی و توسعه موطن مادری پیش ببرند.

روستاهای رحیم بیگلو از چندی پیش به خاطر بهره مندی از امکانات شبکه های آب آشامیدنی، گاز،برق و خطوط ارتباطی و پوشش اینترنت، جذابیت ویژه و انگیزه مضاعفی برای این قبیل افراد پیدا کرده و آنان را برای حضوری دوباره در روستا و ییلاق گزینی جهت خوشگذرانی، دچار وسوسه کرده است.

علاوه بر  این که بازگشت این طیف از روستائیان مهاجر از نظر امنیت روانی برای روستائیان مشکلات فراوانی ایجاد کرده و به تنش های میان روستائیان و این افراد دامن زده است،آنچه که بیش از هر چیزی بومی ها را دچار آزار و اذیت می کند، سکوت سئوال برانگیز و بی اعتنایی مراجع ذیصلاح بخصوص دهیاری و اعضای شورای اسلامی روستاها در قبال این اقدامات است.

یکی از روستائیان به خبرنگار ما گفت: پدیده ساخت و ساز در اراضی منابع طبیعی اطراف روستای رحیم بگلو را که از چند سال پیش شروع شده و در حال حاضر نیز ادامه دارد اخیراً و برای چندمین بار پیاپی به صورت حضوری به اداره ذیربط ارشق گزارش کردم اما متاسفانه مراجعه ای نکردند و عنوان کردند فعلاً نقشه دست ما نرسیده و منابع طبیعی مشگین شهر بایستی نقشه را به ما بدهد!

وی افزود: یکی از این افراد که تحرکاتی هم برای احداث ویلا و باغ در اراضی ملی و مراتع روستا دارد با نهایت وقاحت ادعا کرده که زمین موردنیاز را از دستگاه ذیربط خریداری کرده و مجوزهای لازم را اخذ نموده است؛اتفاقاً این ادعا را به صورت حضوری به مرجع مذکور گزارش کردم و مسئول محترم گفت که"مگر می شود حتی یک وجب هم از زمین های منابع طبیعی و اراضی ملی را به اشخاص فروخت "... من هم امیدوارانه برگشتم اما بعد از هفته ها ، باز هم خبری از حضور مامورین حفاظت از منابع طبیعی در محل ساخت و ساز غیرمجاز ویلا نبود که نبود!؟

به گزارش خبرنگار ما، گستاخی برخی از این زمین خواران به حدی رسیده که آنان برای حق السکوت گرفتن از روستائیان، بی هیچ مناسبتی میان اهالی "ناهار"توزیع کرده و حتی خواب جلوس بر صندلی های قرمز مجلس را با رای روستانشینان صادق می بینند!

این ساکن روستای رحیم بیگلو گفت: کسانی که سالیان دور، روستا را ترک کرده و در حاشیه شهرها اغلب به دلالی مشغول بوده اند نباید تصور کنند که می توانند با بلوف و اظهار خلاف، خود را صاحب مشاغل حساس معرفی کرده و روستائیان را از مقاومت و ایستادگی با این گونه تخلفات منصرف کنند؛ اینها بدانند که همان گونه که در برابر روستائیان صداقتی نشان نداده اند اهالی روستا هم آنان را به خود راه نخواهند داد چرا که روستائیان راستین به خوبی می دانند، حضور این طیف افراد موجبات تنزیل فرهنگ مروت و جوانمردی و اعتماد دوسویه میان آنان شده و به قطب بندی و دو به هم زنی روستائیان دامن زده است. 

یکی دیگر از اهالی روستا که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار چشم انداز اردبیل گفت: متاسفانه مسئولان محلی در مراجعه روستائیان و گزارش های آنان به دستگاههای مسئول در شهر رضی جهت پیشگیری و برخورد با زمین خواری و کوه خواری، رفتار صحیحی نداشته و با پاسخ های مبهم،مردم را دچار سردرگمی می کنند.

او از بخشدار ارشق به عنوان عالی ترین مقام اجرایی این منطقه خواست شخصاً و به همراه سایر نمایندگان دستگاههای بازرسی، اجرایی و انتظامی مستقر به روستاهای هدف غارتگران منابع ملی مراجعه و با بررسی عملکرد دهیاران در این زمینه خاص، گزارش مستند خود را به مراجع قضایی ارائه کند.

یک دانشجوی ساکن روستا هم گفت: پررویی برخی از این اینها برایم تعجب آور است که از سر تکبر و به لطف خرید مدرک تحصیلی،با عناوین جعلی خود را مهندس، وکیل،دکتر و تاجر جا زده و با دهن کجی به قانون، در اراضی منابع طبیعی برای ییلاق گزینی خود ویلا و باغ می سازند؛ اینها بدانند که رحیم بیگلو، اراضی اطراف دماوند و یا گردنه حیران نیست که به لطف روابط پشت پرده، مافیای وارداتی زمین خوار، نسخه جدید از این پدیده را در آن رونمایی ‌کند و اگر مراجع ذیربط ورود نکنند، خود روستائیان با بیل و کلنگ بساط این غارتگران و سودجویان را برمی‌چیند.

یک مقام مسئول نیز در این رابطه با اظهار نگرانی از رفتارهای دوگانه مسئولان در برابر پدیده زمین خواری در روستاها ، هشدار داد چنانچه امروز برخورد جدی با این پدیده شوم صورت نگیرد چه بسا در آینده نزدیک با هجوم سودجویان شهرنشین که روستایی همچون رحیم بیگلو را به دلیل جذابیت های ویژه و داشتن امکانات زندگی مکان خوبی برای ییلاق و خوش گذرانی می دانند، محیط روستا آلوده به انواع ناهنجاری های وارداتی شده و بنیان زندگی روستائیان با تهدید و اختلال جدی مواجه شود.

وی اظهار داشت: واقعیت تلخ آن است که در برخورد با کسانی که دست به تملک زمین‌های رها شده و خشک کردن درختان می زنند رفتارهای دوگانه دیده می شود، به عبارتی زمین‌های کشاورزی در روستایی دور افتاده بر اساس نقشه هوایی سال های 1340 و 1342 مرتع و منابع طبیعی بوده که در حال حاضر سازمان منابع طبیعی از این کشاورزان شکایت کرده و برای آنها پرونده تشکیل داده است تا جایی که امروزه تعداد انبوهی پرونده به این شکل برای روستاییان تشکیل شده است اما همین دستگاه اجرایی به رغم بروز جرم آشکار، درمقابل برخی زمین خواران معلوم الحال سکوت اختیار می کند!

حال شماری از روستائیان منطقه ارشق به عنوان مدافعان راستین انقلاب ، از این که برخی مسئولان توجهی به هشدارهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص مبارزه با مظاهر شوم زمین خواری و کوه خواری در روستاهایشان نمی کنند شدیداً گلایه دارند.

به دنبال بی نتیجه ماندن پیگیری روستائیان از مراجع ذیربط و درخواست های مکرر از خبرنگاران، انتظار داریم دادستان عمومی و انقلاب به عنوان مدعی العموم و دبیر کمیته حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی مستقیماً به موضوع پرونده ورود کرده و نسبت به آزادسازی اراضی ملی از دست چپاولگران و خیانتکاران به منابع طبیعی اقدام و کیفرخواستی را علیه متخلفین در هر رده و مسئولیتی  که باشند جهت مجازات قانونی صادر کند تا مردم بیش از پیش به دستگاه قضایی دلگرم شوند.

این روایت تلخ و تاسف انگیز به دلیل ممانعت چپاولگران منابع طبیعی، فاقد تصویر مستند عملیات ساخت و ساز غیرقانونی است.


منبع: نشریه چشم انداز اردبیل

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار