آغاز سال تحصیلی و دوران مدرسه در کشورهای متخلف جهان با هم تفاوت‌های جالبی دارند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.
کد خبر: ۷۸۱۹۸۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳ 22 September 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:قریب به اتفاق افراد روز‌های آغازین مدرسه را تجربه کردند، روز‌هایی که شاید در ایام دانش‌آموزی برای برخی با تلخی‌هایی همراه باشد، اما به مرور زمان این روز‌ها به خاطرات شیرینی از دوران کودکی و نوجوانی تبدیل می شوند؛ اولین روز قدم گذاشتن در مدرسه هر چند هم که سخت باشد، اما در نهایت اتفاقی خوشایند را رقم می‌زند؛ اگرچه به دلیل مسائل اجتماعی و اقتصادی تحصیل دانش جایگاه رفیعش را از دست داده است، اما سواد اولیه همچنان لازمه و ضرورت زندگی محسوب می شود.

در کشور‌های مختلف دنیا دانش‌آموزان روز‌های خاصی را بنا بر ضوابط کشورشان به مدرسه می‌روند؛ شروع سال تحصیلی در برخی کشور‌ها به دلیل واقع شدن در نیمکره شمالی کاملا متفاوت با دیگر ساکنان کره زمین است.

زمان آغاز سال تحصیلی در مدارس کشور‌های مختلف جهان/ جزئیاتی جالب از مدارس و دوران تحصیل دانش آموزان


استرالیا

دانش آموزان استرالیا به مدت ۲۰۰ روز در سال به مدرسه می‌روند. سال تحصیلی آن‌ها از اواخر ژانویه تا اواسط دسامبر ادامه دارد. تعطیلات تابستانی دانشجویان استرالیایی از نیمه دسامبر تا اواخر ژانویه است. سال تحصیلی آن‌ها به چهار ترم تقسیم می‌شود که هر ترم ۹ تا ۱۱ هفته به طول می‌انجامد.

دانش آموزان بین هر ترم دو هفته مرخصی دارند. روز معمولی مدرسه از ۹ صبح تا ۳:۳۰ بعد از ظهر است و ناهار در مدرسه میل می‌شود. دانش آموزان موظف هستند حداقل برای یازده سال به مدرسه بروند، اما آن‌ها معمولاً برای دوازده سال در آن شرکت می‌کنند. متوسط تعداد دانش آموز در کلاس هجده نفر است و در هر کلاس حدود شش کامپیوتر وجود دارد.

یک دوره ۶ ساله در دوره اول تحصیلی دارند و دوره بعد تا ۱۸ سالگی طول می‌کشد، از سال اول تا ششم هم دانش آموزان ۱۲ ساعت در مدرسه ریاضی و انگلیسی می‌خوانند.

زمان آغاز سال تحصیلی در مدارس کشور‌های مختلف جهان/ جزئیاتی جالب از مدارس و دوران تحصیل دانش آموزان

 

 

برزیل

برزیل در نیمکره جنوبی واقع شده است، مدرسه در برزیل از ۷ صبح تا ظهر طول می کشد و دانش آموزان به طور معمول ظهر به خانه می‌روند تا ناهار را با خانواده خود به اشتراک بگذارند. ناهار مهمترین وعده غذایی روز است. در اکثر مدارس، دانش آموزان نیاز به پوشیدن لباس فرم دارند.

ریاضی، جغرافیا، تاریخ، علوم، پرتغالی به عنوان زبان ملی برزیل و تربیت بدنی موضوعات اصلی هستند که دانش آموز در برزیل مورد مطالعه قرار می‌دهند. دوره‌هایی مانند هنر و موسیقی اغلب در مناطق فقیرنشین کنار گذاشته می‌شوند. متوسط کلاس ۳۰ نفر است. در اکثر مدارس رایانه‌ای در کلاس‌های درس وجود ندارد، یا برای اشتراک گذاری ۳۰ دانش آموز فقط یک یا دو کامپیوتر دارند.

زمان آغاز سال تحصیلی در مدارس کشور‌های مختلف جهان/ جزئیاتی جالب از مدارس و دوران تحصیل دانش آموزان

 

 

چین

از آنجا که چین در نیمکره شمالی قرار دارد، ماه‌های تابستان این کشور مطابق با آسیا، اروپا و آمریکای شمالی است. سال تحصیلی در چین به طور معمول از ابتدای سپتامبر تا اواسط ژوئیه برگزار می‌شود. تعطیلات تابستانی به طور کلی در کلاس‌های تابستانی یا تحصیل برای امتحانات ورودی می‌گذرد. مدرسه از ۷:۳۰ صبح با استراحت ناهار دو ساعته تا ۵ بعد از ظهر طول می کشد، آموزش رسمی در چین نه سال به طول می‌انجامد.

در هر کلاس حدود ۲۱ دانش آموز وجود دارد. تمام دانش آموزان چینی از کتاب‌هایی استفاده می‌کنند که بر وحدت چین، دستاورد‌های گذشته و حال و آینده آن تأکید می‌کند. دانش آموزان چین همچنین به فناوری رایانه دسترسی زیادی دارند. زبان چینی و مهارت‌های ریاضی در پایان هر سال تست می‌شود.

ریاضی به طور معمول با آموزش تمرین می‌شود، به این معنی که دانش آموزان به طور مکرر اصول اولیه ریاضی را آموزش می‌دهند تا زمانی که بتوانند درک مطلب را نشان دهند. آموزش و پرورش در چین از قرن بیست و یکم اصلاحات را پشت سر گذاشته است و برنامه‌های درسی دوباره طراحی شده اند تا بر فعالیت‌های گروهی و سایر روش‌هایی که اعتقاد دارند باعث ایجاد خلاقیت و نوآوری می‌شوند، طراحی شوند.

 

کاستاریکا

اولین کشور‌هایی در آمریکای مرکزی و جنوبی بود که آموزش عمومی رایگان ارائه داد. به طور متوسط، تقریباً بیست و هشت دانش آموز در یک کلاس درس حضور دارند. دانش آموزان موظف هستند در طول ۹ سال تحصیلات رسمی خود، از ۶ تا ۱۵ سالگی، لباس فرم بپوشند و ناهار و میان وعده‌های مخصوص خود را تهیه کنند. دانش آموزان سپس از ۱۵ سالگی کالج را شروع می‌کنند. سال تحصیلی در کاستاریکا از فوریه تا دسامبر برگزار می‌شود. دانش آموزان حدود دو ماه از دسامبر تا فوریه تعطیل هستند و چند هفته مرخصی دارند .

کاستاریکا یکی از باسابقه‌ترین کشور‌ها در آمریکای مرکزی است که بیش از ۹۶ ٪ دانش آموزان بالای ۱۵ سال قادر به خواندن هستند. علاوه بر مباحث منظم - اسپانیایی، مطالعات اجتماعی، ریاضیات و علوم همه مدارس کاستاریکا به دانش آموزان انگلیسی و کامپیوتر می‌آموزند.

زمان آغاز سال تحصیلی در مدارس کشور‌های مختلف جهان/ جزئیاتی جالب از مدارس و دوران تحصیل دانش آموزان

 

فرانسه

مدرسه در فرانسه به طور معمول از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر طول می کشد، دانش آموزان چهارشنبه یا یکشنبه در مدرسه شرکت نمی‌کنند، ناهار یک استراحت دو ساعته برای دانش آموزان مدارس دولتی است. دانش آموزان معمولاً از سن ۶ تا ۱۸ سالگی در مدرسه شرکت می‌کنند.

میانگین تعداد دانش آموزان در هر کلاس ۲۳ است. لباس فرم لازم نیست، اما لباس مذهبی از هر نوع ممنوع است، سال تحصیلی این کشور در نیمکره شمالی از مرداد تا ژوئن امتداد دارد و به چهار ترم یا هفت هفته تقسیم می‌شود که یک تا دو هفته تعطیلات بین آن‌ها وجود دارد.

دانش آموزان در مقاطع ابتدایی، از سن ۶ تا ۱۱ سالگی، مهارت‌های اساسی در خواندن، نوشتن و ریاضیات را می‌آموزند، همچنین در تمرینات برای پیشرفت، مشاهده، استدلال، تخیل و توانایی‌های بدنی شرکت می‌کنند. دانش آموزان قدیمی‌تر زبان فرانسه، ریاضیات، علوم فیزیکی و طبیعی، زبان خارجی، تاریخ و جغرافیا، اقتصاد و جامعه را فرا می‌گیرند.

زمان آغاز سال تحصیلی در مدارس کشور‌های مختلف جهان/ جزئیاتی جالب از مدارس و دوران تحصیل دانش آموزان

 

ایران

سال تحصیلی مشابه کشور‌های اروپایی دیگر در نیمکره شمالی است. دانش آموزان در ایران ۱۰ ماه در سال یا حدود ۲۰۰ روز فعال از سپتامبر تا ژوئن به مدرسه می‌روند. میانگین تعداد دانش آموزان در هر کلاس ۲۷ نفر است. از ۵ تا ۱۸ سالگی پسران و دختران به طور جداگانه تحصیل می‌کنند. دختران معمولاً معلم زن دارند، در حالی که پسران توسط مردان تدریس می‌شوند. مطالعه دینی در ایران الزامی است. زنان و مردان در سطح دانشگاه با هم تحصیل می‌کنند - تا سال ۲۰۰۶، بیش از نیمی از دانشجویان در ایران زن بودند.

دانش آموزان دبستان درباره بهداشت، ریاضیات و علوم پایه، مهارت‌های خواندن و مطالعه می‌آموزند. بسیاری از مدارس در مناطق دور افتاده هستند و کتابخانه‌های تلفن همراه در سراسر ایران برای رسیدن کتاب بیش از ۴۰۰۰ کودک در ۴۰ مدرسه مختلف دست به دست می‌شوند. هر اتوبوس دارای دو کتابخانه و حدود ۳۰۰۰ کتاب است. دانش آموزان وقتی نیاز دوستان خود را می‌شنوند موتور اتوبوس کتابخانه راه می‌افتد و دانش آموزان محروم بسیار هیجان زده می‌شوند.

زمان آغاز سال تحصیلی در مدارس کشور‌های مختلف جهان/ جزئیاتی جالب از مدارس و دوران تحصیل دانش آموزان

 

نیجریه

سال تحصیلی در نیجریه از ژانویه تا دسامبر برگزار و سال به سه ترم با یک ماه تعطیلی بین هر ترم تقسیم می‌شود، دانش آموزان باید لباس فرم بپوشند و همچنین از قوانین مربوط به مو، جواهرات و محدودیت‌های لوازم جانبی پیروی کنند.

در هر کلاس در نیجریه حدود ۴۰ دانش آموز وجود دارد. آن‌ها یکی از سه زبان اصلی (هاوسا، یوروبی یا ایبو)، ریاضیات، انگلیسی، مطالعات اجتماعی، بهداشت و تربیت بدنی، دستورالعمل‌های دینی، کشاورزی و اقتصاد خانگی را فرا می‌گیرند.

 

کره شمالی

از ۵ سالگی دانش آموزان باید یونیفرم تهیه شده توسط دولت را بپوشند و بسیاری از دانش آموزان از دولت خود اتاق و تخته می‌گیرند.

دانشجویان موسیقی، هنر، ریاضیات، زبان کره‌ای، آموزش اجتماعی را فرا می‌گیرند. آموزش اجتماعی شامل مطالعه درباره رهبر پیشین کیم ایل سونگ و "اخلاق کمونیستی" است. در سال‌های بعد آن‌ها در مورد سیاست‌های حزب کمونیست می‌آموزند. آموزش اجتماعی همچنین در یک محیط کنترل شده در اختیار دانش آموزان قرار می دهد.

زمان آغاز سال تحصیلی در مدارس کشور‌های مختلف جهان/ جزئیاتی جالب از مدارس و دوران تحصیل دانش آموزان

 

کره جنوبی

سال تحصیلی در کره جنوبی معمولاً از مارس تا فوریه برگزار می‌شود. سال به دو ترم (مارس تا جولای و سپتامبر تا فوریه) تقسیم می‌شود. روز‌های مدرسه از ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر است، اما بسیاری از آن‌ها بعدا از عصر هم در مدرسه می‌مانند و قبل از عزیمت به خانه کلاس را تمیز می‌کنند، بیشتر دانش آموزان در حالی که معلمانشان در طول روز می‌چرخند، در همان اتاق باقی می‌مانند. هر کلاس حدود سی دانش آموز دارد که ده کامپیوتر برای به اشتراک گذاشتن وجود دارد.

بعد از ۵ بعد از ظهر دانش آموزان قبل از شروع جلسه مطالعه یا سایر فعالیت‌ها در عصرانه، یک شام کوتاه در خانه یا در مدرسه می‌خورند. دانش آموزان از دوشنبه تا جمعه در مدرسه شرکت می‌کنند. کلاس‌های آن‌ها شامل زبان کره‌ای، ریاضیات، علوم، تربیت بدنی، مطالعات اجتماعی، آموزش اخلاقی، موسیقی، هنر‌های زیبا و کاربردی است. دانش آموزان کلاس سوم در هفته دو ساعت آموزش زبان انگلیسی دارند.

 

روسیه

سال تحصیلی در روسیه از اول سپتامبر تا اواخر ماه می برگزار می‌شود. دانش آموزان از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر در کلاس شرکت می‌کنند. لباس فرم لازم نیست. در عوض، دانش آموزان به پوشیدن لباس گرم تشویق می‌شوند. دانش آموزان از کلاس‌های یک تا ده در یک کلاس درس کنار هم باقی می‌مانند و هر کلاس حدود ۱۶ دانش آموز دارد.

کلاس دهم آخرین سال تحصیلات اجباری است، کلاس‌های یازدهم و دوازدهم مسیر‌های اختیاری را ارائه می‌دهند، یا دانش آموزان به مدارس حرفه‌ای برای یادگیری مهارت‌های تجارت یا ادامه تحصیل برای امتحانات ورودی دانشگاه می روند، دانش آموزان در نمرات یک تا ده به زبان روسی، ریاضی، خواندن، علوم طبیعی، موسیقی، هنر و تربیت بدنی تحصیل می‌کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار