استفاده منظم از لاک ناخن، به ویژه رنگ های تیره، می تواند موجب زرد شدن ناخن ها شود. رنگ موجود در لاک با کراتین ناخن تعامل داشته و می تواند موجب زرد و شکننده شدن ناخن ها شود.
کد خبر: ۷۸۲۰۱۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵ 22 September 2019

همانند حلقه های رشد درختان، علائمی که به مرور زمان روی ناخن ها ظاهر می شوند می توانند به بروز تغییراتی در شرایط سلامت انسان اشاره داشته باشند. زرد شدن ناخن ها می تواند دلیل ساده ای مانند استفاده از لاک ناخن داشته باشد و یا به مساله ای جدی‌تر مانند عفونت یا یک بیماری زمینه ای اشاره داشته باشد.

8 دلیل زردی ناخن‌ها

به گزارش تابناک ایلام، به نقل از "پریونشن"، هر گونه تغییر در شرایط ناخن ها مانند تغییرات رنگ و ضخامت که دلیل زمینه ای آن آشکار و مشخص نیست یا با گذشت زمان بهبود نمی یابد باید توسط یک متخصص پوست ارزیابی شود تا در صورت وجود یک مساله پزشکی به آن رسیدگی شود.

دلیل بروز مشکل هرچه سریع‌تر شناسایی شود، ناخن ها و احتمالا سلامتی شما نیز سریع‌تر به شرایط مطلوب باز می گردد. در ادامه با برخی از دلایل شایع زرد شدن ناخن ها بیشتر آشنا می شویم.

استفاده منظم از لاک های ناخن تیره

استفاده منظم از لاک ناخن، به ویژه رنگ های تیره، می تواند موجب زرد شدن ناخن ها شود. رنگ موجود در لاک با کراتین ناخن تعامل داشته و می تواند موجب زرد و شکننده شدن ناخن ها شود. لاک پاک کن های حاوی استون می توانند زردی ناخن را تشدید کنند زیرا این فرصت را برای لاک ناخن حل شده فراهم می کنند تا با ناخن ها پیوند قوی‌تری تشکیل دهند.

از آنجایی که تغییر رنگ معمولا در قسمت بالایی ناخن ها رخ می دهد، بهترین روش برای بازگشت شرایط به حالت عادی عدم استفاده از لاک ناخن و بلند شدن ناخن است.

برای پیشگیری از زرد شدن ناخن ها به واسطه لاک ناخن، ابتدا از یک پوشش پایه پیش از استفاده از لاک استفاده کنید و به طور منظم از لاک های ناخن با رنگ تیره استفاده نکنید. استفاده از لاک پاک کن های بدون استون نیز می تواند در پیشگیری از بروز لکه های زرد رنگ روی ناخن ها مفید باشد.

ابتلا به یک عفونت قارچی

زمانی که قارچ های مزاحم به ناخن ها (معمولا ناخن های پا) حمله می کنند، این شرایط می تواند به ضخیم شدن ناخن و انباشت مواد زائد منجر شود که هر دو حالت می توانند به زردی ناخن منجر شوند.

متخصص پوست می تواند نوع دقیق قارچ را از طریق کشت در آزمایشگاه مشخص کرده و روش درمان مناسب برای مقابله با این شرایط را ارائه کند که معمولا شامل تجویز داروی ضد قارچ می شود.

از آنجایی که ناخن ها رشد آرامی دارند، برای درمان کامل یک عفونت قارچی معمولا به سه تا شش ماه زمان نیاز است. همچنین، ممکن است به تجدید درمان در آینده نیاز باشد.

کار کردن زیاد با دست ها

زمانی که انتهای ناخن از بستر ناخن جدا می شود این شرایط به نام اونیکولیز (Onycholysis) شناخته می شود. ایجاد فضا در زیر ناخن می تواند ظاهری زرد یا مات به آن ببخشد. این شرایط بیشتر بین افرادی که زیاد از دست های خود استفاده می کنند، مانند آرایشگرها، ناخن‌آراها، و مستخدم ها دیده می شود.

اونیکولیز می تواند به واسطه آسیب دیدگی، سوریازیس، و عوارض جانبی برخی داروها نیز شکل بگیرد.

برای درمان، جدا کردن بخشی که از بستر ناخن جدا شده است اهمیت دارد. جدایی فضایی در زیر ناخن ایجاد می کند که به میکروارگانیسم ها اجازه رشد داده و از اتصال مجدد ناخن جلوگیری می کند. برخی کارشناسان، غوطه‌ور کردن ناخن ها در لیسترین دو بار در روز را نیز توصیه کرده اند. لیسترین حاوی ماده ای به نام تیمول است که از خواص ضد میکروبی برخوردار بوده و به اتصال مجدد ناخن هنگام رشد مجدد کمک می کند.

با استفاده از دستکش های محافظ، پرهیز از محیط های مرطوب و مواد شیمیایی قوی، و کوتاه و مرتب نگه داشتن ناخن ها می توانید از آسیب بیشتر پیشگیری کنید. تمیز کردن زیر ناخن ها می تواند اونیکولیز را تشدید کند. استفاده از ناخن ها به عنوان یک ابزار نیز می تواند نتیجه ای مشابه به همراه داشته باشد.

اگر فکر می کنید زرد شدن ناخن ها با داروهای مصرفی شما مرتبط است، با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید، به ویژه اگر ناخن ها دردناک و آزاردهنده نیز شده اند.

کمبود ویتامین

سوء تغذیه می تواند بر رشد ناخن ها تاثیرگذار باشد و در برخی موارد به زردی ناخن ها منجر شود. پزشک ممکن است برای بررسی کمبود یک ویتامین یا ماده مغذی دیگر، مانند روی، آزمایش خون را تجویز کند. در صورت ابتلا به یک کمبود تغذیه ای، استفاده از مکمل ها طی چند هفته تا چند ماه ممکن است به بهبود شرایط کمک کند. با گذشت زمان، ناخن های شما باید به شرایط عادی باز گردند.

سیگار کشیدن  

ناخن ها و انگشت های زرد رنگ از نشانه های آشکار یک فرد سیگاری یا قبلا سیگاری هستند. مواجهه منظم با قیر در دود تنباکو دلیل بروز این شرایط است. همچنین، ناخن های شما ممکن است ظاهری گرد یا چماق مانند به خود بگیرند.

خود برنزه کردن

محصولاتی که به صورت مصنوعی پوست را برنزه می کنند حاوی ماده ای به نام DHA هستند. این ماده با سلول های پوست واکنش داده و رنگی زرد-قرمز را موجب می شود که برنزه شدن را تقلید می کند. در صورت تماس با انگشتان هنگام استفاده، ممکن است سطوح بالایی از این مواد اطراف کوتیکول های ناخن جمع شده و ظاهر زرد تیره به ناخن ها ببخشد. اگر زردی ناخن های خود را با محصولات خود برنزه کردن مرتبط می دانید، شستشوی زیاد برای از بین بردن هرگونه محصول باقیمانده یا استفاده از دستکش طی مرحله برنزه کردن را مد نظر قرار دهید.

شرایطی ارثی

سندرم ناخن زرد شرایطی نادر است که افزون بر زردی ناخن های دست و پا ممکن است به بروز مشکلات تنفسی، سینوزیت مزمن، و تورم پاها نیز منجر شود. این شرایط معمولا افراد میانسال را تحت تاثیر قرار می دهد، اما می تواند در سنین پایین‌تر نیز رخ دهد. سندرم ناخن زرد می تواند به صورت تصادفی رخ داده یا در یک خانواده ارثی باشد.

یک مشکل سلامت زمینه ای

بیماری تیروئید ممکن است به بروز مشکلات ناخن مانند زرد شدن، ضخیم شدن، و زوال لبه های ناخن ها منجر شود. دیابت نیز می تواند موجب زرد شدن ناخن ها شود. دلیل این شرایط مشخص نیست، اما ممکن است با سطوح بالای قند در جریان خون مرتبط باشد. از آنجایی که افراد مبتلا به دیابت با تضعیف سیستم ایمنی بدن خود نیز مواجه می شوند، زردی ناخن ها می تواند با خطر ابتلا به یک عفونت قارچی ناخن مرتبط باشد.

در هر صورت، پزشک آزمایشات خون را برای ارزیابی شرایط تجویز خواهد کرد. مدیریت این بیماری ها ممکن است به مرور موجب بهبود شرایط ناخن ها شود./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار