رئیس کل دادگستری البرز گفت: در موضوع مهریه با توجه به تاکیدات متعدد مراجع عظام تقلید، قوه قضائیه اهتمام جدی به حل آن داشت، در استان البرز نیز سیاست کاهش زندانیان مهریه پیگیری شده و با کاهش سخت‌گیری‌ها در اعسار و قسط‌بندی مهریه، از تعداد زندانیان کاسته شده است.
کد خبر: ۷۸۴۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶ 02 October 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ به نقل از دادگستری البرز، حسین فاضلی هریکندی در همایش ائمه جماعات استان البرز با اشاره به تفاوت اصلی قوه قضائیه با سایر قوا و انتصاب مستقیم رئیس آن  توسط مقام معظم رهبری گفت: با توجه به اینکه کلیه قضات مستقیما توسط رئیس قوه قضائیه منصوب می‌شوند، در واقع قضات با واسطه، منصوب رهبر معظم انقلاب هستند.

وی افزود: به دلیل این حساسیت، قضات توجه ویژه دارند و البته باید دقت کنند در مسیر سیاست‌های تعیین شده از جانب مقام معظم رهبری و رئیس محترم قوه قضائیه حرکت کنند.

عالی‌ترین مقام قضایی استان با بیان اینکه انتصاب رئیس قوه قضائیه در دوره جدید با دوره‌های قبل یک تفاوت عمده داشت، افزود: برای نخستین بار شخصیتی به ریاست قوه قضائیه منصوب شده‌اند که تمام دوران خدمت خود به نظام را در این قوه گذرانده‌اند و برای مدت کوتاهی نیز تجربه حضور در خارج از قوه و مسئولیت در تولیت آستان قدس رضوی را دارند.

وی متذکر شد: با توجه به اینکه آیت‌الله رئیسی به مسائل و مشکلات قوه قضائیه و آنچه برای تحول در آن نیاز است؛ آشنایی کامل دارند، سند تحول قضایی را تهیه و پیش از انتصاب به محضر رهبر انقلاب ارائه کردند که ایشان در حکم انتصاب رئیس قوه قضائیه آن سند را با رعایت شرط زمانبندی مورد تایید قرار دادند.

فاضلی هریکندی با یادآوری مدت زمان نزدیک به سه ماهه حضور خود در ریاست دادگستری استان البرز به اقدامات انجام شده پس از انتصاب اشاره کرد و گفت: در این مدت تلاش شده سند تحول به همراه متناظر اقدامات رئیس قوه در استان البرز اجرایی شود؛ البته این بدان معنا نیست که برنامه تحول قضایی در استان اجرایی نمی شد بلکه به تناسب اقتضائات اقداماتی انجام می‌شده، در حالی که انتظارات رئیس قوه قضائیه فراتر است و ایشان اجرای سند تحول همراه با فعالیت جهادی را مطالبه می‌کنند.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که قوه قضائیه از آن رنج می‌برد ورودی بالای پرونده‌هاست که ریشه در خارج از این قوه دارد و متاسفانه معضلات کشور در قالب پرونده به قوه قضائیه سرریز می شود؛ برای حل این معضل اقداماتی از قبیل قضازدایی توسط رئیس محترم قوه قضائیه آغاز شده که بخشی مربوط به پرونده‌های مانده است و ایشان تاکید دارند از زمان طرح دعوی تا زمان رسیدگی به آن نباید بیش از یک سال بگذرد، در غیر این‌صورت جزو پرونده‌های مسن محسوب خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان البرز با تبیین اقدامات استانی برای ساماندهی پرونده‌های مسن خاطرنشان شد: در استان دبیرخانه پیگیری و پایش پرونده‌های مسن و مهم تشکیل و در مرحله عملیات، اکنون پرونده‌ها احصا شده و یکی از معاونان قضایی رئیس کل ماموریت یافته بر این پرونده‌ها نظارت کند تا هر چه سریعتر به سرانجام برسند.

وی یادآور شد: یکی دیگر از اقدامات مهم برای کاهش ورودی پرونده، استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف است که رئیس محترم قوه قضائیه اخیرا بخشنامه مرتبط با آن را ابلاغ کردند تا در دعاوی قابل گذشت از ظرفیت شورای حل اختلاف برای صلح و سازش استفاده شود.

فاضلی هریکندی یکی دیگر از مشکلات عمده دادگستری استان را کمبود کادر قضایی و اداری عنوان کرد و گفت: برای حل این موضوع دو رویکرد اتخاذ شده که یکی کاهش 10 درصدی تعداد قضات و کارمندان در ستاد و اضافه کردن آن‌ها به صف است، رویکرد دیگر جذب نیرو با استفاده از ظرفیت‌های استانی است که برای این منظور با دانشگاه خوارزمی و آزاد کرج رایزنی‌هایی انجام شده تا از پس از کسب موافقت معاونت منابع انسانی قوه قضائیه از ظرفیت فارغ التحصیلان رشته حقوق با نگاه بومی‌گزینی استفاده کنیم.

وی دیگر مشکل قضایی استان را بالا بودن جمعیت کیفری دانست و متذکر شد: در حال حاضر سه ندامتگاه استان بیش از ظرفیت، زندانی را در خود جای داده‌اند و نیازمند اقداماتی برای کاهش جمعیت کیفری هستیم.

رئیس کل دادگستری استان افزود: برای این منظور جلسات متعددی با شورای مدیران استان داشته‌ایم تا دستگاه های اجرایی با عمل به وظایف خود با ایجاد اشتغال و فرهنگسازی از افزایش وقوع جرم و ورودی‌ها جلوگیری کنند؛ در دادگستری نیز دو محور کاهش صدور قرار بازداشت‌ها و استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس در دستور کار قرار گرفته و دادسراهای استان مکلف شده‌اند با پذیرش تامین، حتی‌المقدور از صدور قرارهای بازداشت موقت خودداری کنند، همچنین با توجه به ظرفیت‌های قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 تاکید و ترغیب شده است؛ قضات از نهادهای ارفاقت، تعلیق یا مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند.

وی اضافه کرد: در موضوع مهریه نیز با توجه به تاکیدات متعدد مراجع عظام تقلید، قوه قضائیه اهتمام جدی به حل آن داشت، در استان البرز نیز سیاست کاهش زندانیان مهریه پیگیری شده و با کاهش سخت‌گیری‌ها در اعسار و قسط‌بندی مهریه، از تعداد زندانیان کاسته شده است.

عالی‌ترین مقام قضایی استان تصریح کرد: برای کاهش جمعیت کیفری، بازدیدهای مستمر از ندامتگاه‌ها نیز در دستور کار قرار دارد و کمیسیون عفو فعال شده که در این راستا لیست بیش از هزار نفری زندانیان واجد شرایط برای برخورداری از عفو، تهیه و به محضر رئیس محترم قوه قضائیه ارسال شده است.

فاضلی هریکندی برخورد با هر نوع مصادیق فساد در دادگستری را از اولویت‌های خود دانست و متذکر شد: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر مسئولان قضایی بر اولویت قرار گرفتن برخورد با فساد درون سازمانی تاکید داشتند قطعا قابل قبول نخواهد بود که کارکنان قضایی و اداری قوه قضائیه به عنوان متولیان مبارزه با فساد، آلوده باشند، لذا به صورت جدی مبارزه با فساد در استان پیگیری می‌شود.

وی با تاکید بر پیگیری تکریم ارباب رجوع به عنوان یکی از مطالبات جدی از دادگستری استان  گفت: با توجه به اهمیت این موضوع رئیس محترم قوه قضائیه دستورالعمل تکریم ارباب رجوع را ابلاغ کرده‌اند و دروسای دادگستری مکلف شده‌اند گزارش‌های سه ماهه از اقدامات خود را تهیه و به ایشان ارائه دهند که برای محقق شدن این دستورالعمل، در استان بازدیدهای سرزده از کلیه مجتمع‌ها و حوزه‌های قضایی در دستور کار قرار گرفته که در کنار گزارش‌گیری از کارکنان دادگستری، فرصت مناسبی برای گفت‌وگو و اخذ دیدگاه‌های مردمی ایجاد شده است.

رئیس کل دادگستری استان البرز افزود: برای تقویت ارتباطات مردمی، استقرار میز خدمت در مصلاهای استان نیز به صورت جدی پیگیری کرده‌ایم همچنین روز سه شنبه هر هفته به عنوان روز ملاقات مردمی رئیس کل با مردم در نظر گرفته شده است.

وی متذکر شد: در حوزه درون سازمانی نیز برای تقویت تکریم ارباب رجوع مقرر شده همه مدیران فرصت کافی برای مردم و مراجعان اختصاص دهند و کلیه جلسات در ساعات پس از وقت اداری تشکیل شود تا خللی در ارائه خدمات به مردم ایجاد نشود.

عالی‌ترین مقام قضایی استان  البرز برخورد با زمین‌خواری و تغییر کاربری اراضی زراعی و ملی را یکی دیگر از اولویت‌های دادگستری دانست و بیان کرد: استان البرز به دلیل نزدیکی به پایتخت و خوش آب و هوا بودن، یکی از مناطق مستعد تغییر کاربری و زمین‌خواری است که برای مقابله با آن شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی استان فعال شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار