کارگران قند فسا می‌گویند: امید خانواده‌های بسیاری در شهرستان فسا از قدیم‌الایام به همین کارخانه و روزی آن بوده است؛ چرا دولت کاری نمی‌کند تا این امید، ناامید نشود؟
کد خبر: ۷۸۶۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۷ 08 October 2019

تابناک فارس به نقل از ایلنا:کارگران قند فسا، روز گذشته برای ششمین یا هفتمین مرتبه در یکی، دو ماه اخیر به فرمانداری فسا مراجعه کردند؛ این کارگران که برخی از آنها از خرداد ماه دستمزد نگرفته‌اند، هم نگران پرداخت معوقات مزدی خود هستند و هم نگران کارخانه‌ای که به دلیل تعلل‌های بی‌شمار، حالا چندان مواد اولیه برای تولید ندارد.

این کارگران می‌گویند: حدود سه سال است که کارخانه قند فسا به بخش خصوصی واگذار شده است و همین مساله، مشکلات بسیاری را برای کارگران به وجود آورده است.

ما را شاخه شاخه کردند

این کارگران در تشریح مشکلات به وجود آمده، پیش از هرچیز به تاخیر متداول در پرداخت دستمزدها و بیش از سه ماه دیرکرد معوقات مزدی اشاره می‌کنند و سپس می‌گویند: بعد از خصوصی‌سازی، کارگران را به چند دسته تقسیم کردند؛ عده‌ای که حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر هستند، کارگر دائم‌اند؛ کارگران فصلی حدود ۱۰۰ نفر هستند که حقوق و بیمه آنها از خرداد ماه پرداخت نشده و گروه سوم کارگران شرکتی هستند که کارخانه نسبت به آنها تعهدی برعهده نمی‌گیرد و می‌گوید همه مسئولیت‌ها با پیمانکار است؛ این کارگران نیز از خرداد ماه حقوق نگرفته‌اند؛ در عین حال کارگران روزمزد نیز هستند.

آنها با بیان اینکه در زمان واگذاری، قیمت اصلی کارخانه ده برابر بیشتر از قیمت واگذاری آن بود، ادامه دادند: از پس از واگذاری مشکلات ما آغاز شد؛ ما در ماه‌های گذشته به هر ارگانی که فکرش را بکنید، مراجعه کرده‌ایم؛ از فرمانداری گرفته تا دفتر نماینده مجلس و امام جمعه اما تا امروز هیچ اتفاق مثبتی نیفتاده است. در عین حال علاوه بر کارگران، رانندگان، کشاورزان چغندرکار و گروه‌های صنفی دیگری نیز از کارخانه طلبکارند که به دلیل کمبود نقدینگی، مطالبات آنها نیز پرداخت نمی‌شود.

 

امیدمان را ناامید نکنند!

این کارگران می‌گویند از بهمن پارسال، بیمه حدود ۱۰۰ کارگر پرداخت نشده و این کارگران نمی‌توانند دفترچه‌های بیمه‌ی درمانی خود را تمدید کنند و لاجرم نمی‌توانند به مراکز درمانی مراجعه و از خدمات بهداشتی و درمانی بهره‌مند شوند.

کارگران قند فسا می‌گویند: امید خانواده‌های بسیاری در شهرستان فسا از قدیم‌الایام به همین کارخانه و روزی آن بوده است؛ چرا دولت کاری نمی‌کند تا این امید، ناامید نشود؟

 

در عین حال فرمانداری فسا از برگزاری شورای تامین برای حل مشکلات این کارگران خبر می‌دهد و می‌گوید کارفرما باید با رفع مشکل نقدینگی، مطالبات مزدی کارگران را هرچه سریعتر پرداخت کند.

پیش از این نیز جلسه شورای تامین شهرستان برای حل مشکلات این کارگران برگزار شده است اما هنوز مشکلات کارگران به معنای واقعی کلمه حل نشده است.

از قرار معلوم، مقامات شهرستان فسا، خواستار راه‌اندازی کامل خط تولید و گردش چرخ کارخانه ای هستند که پتانسیل تبدیل ۵۰۰ الی ۷۰۰ تن چغندر به شکر را در هر روز دارد اما تاکنون پیشرفتی حاصل نشده است؛ به همین دلیل است که کارگران قند فسا برای چندمین بار به فرمانداری مراجعه می‌کنند و استمدادِ تدبیرِ عاجل دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار