نخستین و بزرگ‌ترین مزرعه شیرین‌بیان کشور در منطقه آب باریک شهرستان اقلید اجرا شد.
کد خبر: ۷۸۷۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳ 12 October 2019

تابناک فارس به نقل از فارس: نخستین و بزرگ‌ترین مزرعه شیرین‌بیان کشور به همت شکرالله پیرمرادی، کشاورز پرتلاش شهرستان اقلید در منطقه آب باریک اجرا شد.

اجرای این طرح گامی مؤثر در احیای گیاه شیرین‌بیان در استان بوده و کاشت ریشه آن علاوه بر اهدافی که در احیای منابع طبیعی و کشت گیاهان دارویی دارد، از مزایای اقتصادی بسیاری نیز برخوردار است.این طرح که در سفر وزیر جهاد کشاورزی به این شهرستان مورد بازدید قرار گرفت، به‌عنوان طرحی نو، ابتکاری و قابل‌تقدیر و بی‌نظیر عنوان شد.

ایجاد اشتغال، احیای رویشگاه‌های مرتعی ازجمله شیرین‌بیان، توانمندسازی دامداران و بهره‌برداران محلی، کاهش فشار دام بر مراتع، تأمین مواد اولیه برای کارخانه‌های تولیدکننده پودر و عصاره شیرین‌بیان، جلوگیری از تخریب مراتع و ... ازجمله اهداف جامع و مفید این طرح است.

معیشت پایدار همراه با حفظ مراتع

پیرمرادی با بیان اینکه مرتع چمن آب باریک متعلق به حدود یک‌صد خانوار عشایر است به تلاش‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته در صدور و دریافت پروانه چرای حدود 3130 هکتار از این مرتع اشاره کرد و گفت: اقدامات صورت گرفته کمک بزرگی در حفظ مرتع و جلوگیری از تخریب و تصرف محدوده شده است.

وی به پتانسیل بسیار خوب منطقه درزمینهٔ شیرین‌بیان اشاره و عنوان داشت: در سال‌های 91 و 92 با اصلاحیه طرح مرتع‌داری اقدام به تولید شیرین‌بیان به‌صورت دیم در سطح 70 هکتار از این مرتع کرده و سپس با هماهنگی اساتید و کارشناسان مجرب دانشگاه و اداره کل منابع طبیعی و بازدید از تولید شیرین‌بیان در کشور چین و بازنگری طرح مرتع‌داری در قالب یکی از پروژه‌های طرح مرتع‌داری اقدام به تولید شیرین‌بیان به‌صورت آبی نموده‌ام که علیرغم وجود مشکلات بسیار از ادامه کار بازنمانده و تلاش بیشتری برای به ثمر رسیدن این طرح انجام دادم.

این کشاورز پرتلاش ادامه داد: وقتی طرح یا پروژه‌ای در سطح ملی می‌درخشد طبیعتاً افرادی روزها و سال‌ها زحمت کشیده‌اند، لذا از همه همکاران منابع طبیعی و آبخیزداری در استان و شهرستان که به نحوی در اجرای طرح مرتع‌داری چمن آب باریک اقلید همکاری و کمک نموده‌اند و نیز کسانی که در معرفی و تثبیت این طرح در جایگاه ملی به عوامل اجرایی یاری می‌رسانند (مدیرکل محترم و حوزه ترویج و روابط عمومی)، تقدیر و قدردانی می‌کنم.

پیرمرادی در پایان سخنان خود به بازدید وزیر جهاد کشاورزی از این طرح، از وجود بیش از 80 درصد کارخانه‌های فرآوری شیرین‌بیان در استان فارس و بازار مناسب این محصول در استان و صادرات خوب آن به سایر کشورها اشاره کرد و با بیان اینکه این مرتع و طرح مرتع‌داری، قابلیت و ظرفیت لازم در کشت گیاهان دارویی ازجمله کاشت گونه‌های درختی مثمر (پسته و...) را داشته و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی، به‌عنوان بادشکن، موجب جلوگیری از فرسایش خاک شود، مساعدت لازم در اجرای عملیات کاشت درختان مثمر در طرح‌های مرتع‌داری به‌ویژه مرتع آب باریک را خواستار شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار