بر اساس آمار میزان سرانه مصرف گوشت نی‌ریزی‌ها کمتر از سرانه کشوری است.  
کد خبر: ۷۸۸۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۸ 13 October 2019

 

تابناک فارس به نقل از نی ریزان فارس:در این آمار آمده است که به طور میانگین مردم نی‌ریز سالانه ٣ کیلو و ٦٠٠ گرم گوشت می‌خورند و این در حالی است که سرانه مصرف گوشت در ایران ۶ کیلوگرم می‌باشد.


البته این را هم مدنظر قرار داشته باشید که میانگین مصرف گوشت در ایران بسیار پایین‌تر از استاندارد جهانی است به گونه‌ای که این سرانه در ترکیه ۲۷، عربستان ٣٩، اروپا ۴۵ و آمریکا و کانادا ۷۰ کیلوگرم است. همچنین مصرف سرانه گوشت در دنیا ۴۱ کیلوگرم می‌باشد.


حجت مهدی‌زاده رئیس اتحادیه قصابان نی‌ریز در این ارتباط به ما گفت: به صورت روزانه ۵۰۰ کیلوگرم دام سبک و حدود ۶۰۰ کیلوگرم دام سنگین در کشتارگاه نی‌ریز ذبح می‌شود.

همچنین به نقل از تاب شهردار آباده‌طشک در کشتارگاه این شهر هم روزانه ٣ دام سبک کشته می‌شود که به طور سالانه تعداد ١٠٩٥ رأس دام با ١٦٤٢٥ کیلوگرم ذبح می‌شوند. 
گفتنی است مراکز بخش پشتکوه و قطرویه فاقد کشتارگاه رسمی هستند.


بر اساس آمار ارائه شده توسط رئیس اتحادیه قصابان نی‌ریز و شهرداری آباده‌طشک اگر همین تولید روزانه را به صورت میانگین سالانه در نظر بگیریم مصرف گوشت مصرفی مردم شهرستان نی‌ریز ٣ کیلو و ٦٠٠ گرم می‌باشد. هر چند این فقط آمار رسمی ارائه شده می‌باشد و ذبح‌های خارج از کشتارگاه را شامل نمی‌شود که اگر آماری از آنها در دست بود عدد مورد نظر افزایش می‌یافت.


البته مهدی‌زاده در رابطه با آمار پایین ذبح دام‌های رسمی در نی‌ریز ٣ علت را تأثیرگذار می‌داند و می‌گوید: متأسفانه برخی‌ها به صورت غیرقانونی خارج از نظارت کشتارگاه و دامپزشکی با مراجعه به درِ خانه‌ها اقدام به فروش گوشت می‌کنند که این علاوه بر ثبت نشدن در سامانه نمی‌توان به سلامت دام ذبح شده اطمینان حاصل کرد.


همچنین برخی‌ها هم با مراجعه به قصابی‌های کنار دریاچه مهارلو به خیال اینکه قیمت گوشت در آنجا به نسبت نی‌ریز ارزانتر است اقدام به خرید می‌کنند اما به مواردی که در زیر به آن اشاره می‌کنم توجه نمی‌کنند:


١- گوشت‌هایی که از این قصابی‌ها خریداری می‌شود با تمامی امعاء و احشاءگوسفند به فروش می‌رسد در حالی که در قصابی‌های شهر نی‌ریز گوشت خالص به مردم داده می‌شود.


٢- تمام قصابان می‌دانند که اگر گوسفند در همان لحظه که ذبح می‌گردد وزن گیری شوند وزن بیشتری خواهد داشت تا زمانی که چند ساعت از ذبح آن گذشته باشد که حدود دو کیلوگرم از وزن گوسفند کاسته می‌شود.


٣- با توجه به عدم تأییدیه دامپزشکی بر روی این‌گونه قصابی‌ها نمی‌توان سلامت گوشت را تضمین کرد.


در ادامه حاج محمدی مسئول واحد خدمات شهری شهرداری نی‌ریز گزارشی ۶ ماهه مربوط به آمار کشتار دام‌های سبک و سنگین این شهر را ارائه داد که مشاهده می‌کنید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار