کد خبر: ۷۸۸۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴ 13 October 2019

نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری امور مساجد استان فارس با حضور آیت‌الله دژکام امام‌جمعه شیراز، آیت‌الله دستغیب تولیت حرم مطهر شاهچراغ (ع)، حجج‌اسلام استوار میمندی مدیر حوزه علمیه فارس، حدائق و ... برگزار شد.

 آیت‌الله دژکام در این جلسه اظهار داشت: یکی از معضلات ما در باب امور مساجد این است که مساجد ما سامان و متولی دقیقی ندارد و علاوه بر آن به‌غلط گفته می‌شود که مساجد، دولتی اداره می‌شود.

وی افزود: امروز برای بهبود وضع مساجد در استان باید کاری کرد؛ اینکه برخی مساجد نظم، نسق و سازمان نداشته باشند صحیح نیست و این باعث شده در برخی مساجد ناهماهنگی‌هایی مشاهده شود.

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه اگر قرار است تصمیمی گرفته شود، به کسانی که در این جلسه حضور دارند مرتبط است، افزود: قرار شد، شورایی از علمایی که به‌نوعی در اداره مساجد شهر نقش برجسته دارند، تشکیل شود؛ یعنی در تصمیم‌گیری نسبت به مساجد آقایان نظر دهند.

دژکام خاطرنشان کرد: در مورد چگونگی پراکندگی مساجد در سطح شهر نیز باید تصمیم جدی گرفت؛ به‌طور مثال در محله‌ای چند مسجد وجود دارد و در محله و بلکه برخی خیابان‌های مهم دیگر اصلاً مسجد نیست که یکی از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی شهر شیراز نیز همین مسئله است.

وی ادامه داد: ابتدا برای شهر شیراز و آنگاه برای شهرستان‌های استان باید تصمیم‌گیری جدی شود تا ازنظر تعداد مساجد و پراکندگی مطلوب آن‌ها به حد متعارف برسیم.

امام‌جمعه شیراز تصریح کرد: در این خصوص لازم است اساس‌نامه این شورا به اعضا داده شود تا تصویب شود، آنگاه این شورا نسبت به مسئول اجرایی امور مساجد تصمیم بگیرد.

 آیت‌الله دستغیب تولیت حرم مطهر شاهچراغ (ع) نیز در این نشست گفت: دو جهت لازم است در مساجد استان فارس و شهر شیراز دیده شود، اول در مورد فرهنگ حوزه‌های علمیه و اینکه اساس کار بر پایه مساجد است و همه‌چیز از مساجد است و دوم مسائل مالی و مادی است که نوعاً مشکل است و لازم است در این زمینه برنامه‌ریزی شود و این کار سامان یابد.

وی افزود: در تمام شئون متصدیان نظام جمهوری اسلامی، نصب و عزل داریم؛ در مورد ائمه جماعات نیز باید یک مرجع مشخص و دقیق وجود داشته شد که دارای ابزار قدرت نیز باشد.

در ادامه آیت‌الله ملک حسینی نیز در سخنانی اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی مساجد ما این است که امامان جماعت، هیئت‌امنا و ارکان مساجد، قواعد و وظایف و حدود اختیارات خود را به‌درستی نمی‌دانند؛ بنابراین آموزش ارکان مسجد برای متصدیان آن‌ها بسیار مهم است.

وی افزود: اگر این شورا حق دارد بر قوانین حاشیه بزند، سنت گذشته و قانون جدید هیچ‌کدام احیاگر مساجد نیست، تبیین شاخص‌ها و مدیریت آن وظیفه این شوراست.

ملک حسنی ادامه داد: در اوایل انقلاب کانونی به نام احیاء مساجد داشتیم که امروز چندان دیگر موفق نیست، لذا بایستی نظامی از این جمع داشته باشیم که اتفاقات گذشته در این مورد تکرار نشود.

وی تصریح کرد: آموزش امامان جماعت و ارکان مسجد نیز به‌عنوان یک نیاز اساسی مورد تأکید است.

همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین حدائق نیز در این نشست گفت: اگر این شورا تقویت شود و کارایی داشته باشد خوب است و واقعیت این است که مسجد می‌تواند پایگاه همه‌کارهای نیک باشد.

وی ادامه داد: گاهی متولیان و هیئت‌امناها اعمال‌نظر و دست ائمه جماعت را می‌بندند و لازم است این شورا برای مساجد پدری کند.

حدائق خاطرنشان کرد: مدیریت معنوی و محتوایی در مسجد باید دست امام جماعت باشد که بتواند مسجد را به‌صورت خردمندانه اداره کند لذا نباید هرکسی امام جماعت باشد.

این فعال فرهنگی افزود: قطعاً در گزینش امام جماعت باید دقت شود و امام جماعت باید محور معنوی و ظاهری مسجد باشد و به‌گونه‌ای عمل کند که مردمی باشد.

وی تصریح کرد: امام جماعت باید خودش را برای تربیت نفوس آماده کند، همچنین انس با جوانان و نوجوانان برای امام جماعت لازم است.

حدائق همچنین گفت: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که لازم است نقیصه نماز جماعت صبح مساجد اصلاح شود. همچنین باید درب مساجد به‌صورت تمام‌وقت باز باشد.

وی تصریح کرد: باید از ظرفیت‌های مسجد استفاده تام شود و نباید هیئت‌امناها در برخی مساجد از استفاده از ظرفیت مسجد جلوگیری کنند.

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین طاهری تولیت حرم سیدعلاء الدین حسین نیز در سخنانی اظهار داشت: در مورد امور مساجد باید جانب احتیاط و منطق را حتماً لحاظ کرد. باید همواره افراد وزین و معقول برای ائمه جماعات مساجد انتخاب شوند همان‌طور که آیت‌الله محلاتی چنین می‌کردند.

وی افزود: باید به مساجدی که فاقد امام جماعت است حتماً رسیدگی شود، همچنین مساجدی که دارای امام جماعت هستند باید نظارت شوند تا مساجد بتوانند نقش محوری خود را بازیابند.

همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین استوار میمندی نیز در این نشست گفت: اجتماع علما و بزرگان شهر برای اداره مساجد ابتکار خوبی است اما باید سؤال شود که آیا سیاست گزاری کلان وظیفه شوراست یا دخالت در امور مصداقی هم وظیفه ماست؟

وی افزود: باید به‌گونه‌ای تدبیر و سیاست کلان اتخاذ کرد که مشارکت مردم در امور مذهبی تحت‌الشعاع قرار نگیرد، یعنی حفظ حس مشارکت مردم در انتخاب امام جماعت مهم است، البته لازم است که فرد منتخب باصلاحیت و کاردان و باتجربه باشد.

استوار میمندی تصریح کرد: در همین راستا معاونت تبلیغ جدید مرکز مدیریت حوزه علمیه فارس مأموریت یافته است که برای مشارکت جدی در ساماندهی مساجد در کنار امور مساجد باشد که امیدواریم شاهد تحولات خوبی در این عرصه باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار