سرماخوردگی ویروسی یک بیماری شایع، به‌خصوص در فصول سرد سال است. روش‌های خانگی درمان سرماخوردگی و دارویی زیادی وجود دارد، اما می‌توان با راه‌های ساده‌ای نیز از پیشرفت آن جلوگیری کرد. از این‌رو در این مطلب از سایت ستاره، به روش‌های جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی خواهیم پرداخت.
کد خبر: ۷۸۸۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۰ 13 October 2019

روش‌هایی برای جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی

۱. عرق کنید

به گزارش محققان کره‌ای، وقتی ورزش سنگین انجام می‌دهید، به حدی که بدنتان خیس عرق می‌شود، در واقع به سلول‌های کشنده طبیعی بدن خود، دستور می‌دهید تا ویروس‌های سرماخوردگی را نابود کنند. فعالیت‌هایی که باعث افزایش میزان آدرنالین می‌شوند نیز، موجب جمع شدن عروق خونی در اطراف غشا مخاطی می‌شوند و این موضوع به از بین رفتن مشکلات تنفسی کمک می‌کند.

 

۲. ماست را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

پژوهش‌های مختلفی نشان می‌دهند که خوردن ماست به اندازه یک مرتبه در روز، احتمال ابتلا به سرماخوردگی و بیماری آنفولانزا را تا ۲۵% کاهش می‌دهد. باکتری‌های موجود در ماست می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تحریک کنند. از این رو، مصرف ماست نقش مؤثری در جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی دارد.

۳. دست‌های خود را دائما بشویید

آب و صابون بهترین محلول برای از بین بردن ویروس‌های روی پوست و جلوگیری از مزمن شدن سرماخوردگی است. پس از شستن دست‌ها حتماً آن‌ها را به خوبی خشک کنید. به این دلیل که دست‌های خیس به خوبی می‌توانند ویروس و بیماری را منتقل کنند.

۴. بخور اسطوخودوس بگیرید

بخور دادن در مراحل ابتدایی سرماخوردگی، موجب می‌شود که مجاری تنفسی باز شوند؛ زیرا گرما باعث انبساط رگ‌های خونی و افزایش سرعت جریان خون می‌شود و به این ترتیب سرعت عکس‌العمل سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. دقت داشته باشید که خود بخار تأثیر زیادی در کنترل سرماخوردگی دارد.

اما بخور اسطوخودوس بی‌نظیر است؛ باید بدانید اسطوخودوس خواص ضدعفونی‌کننده و ضدالتهابی بالایی دارد که ترشحات بینی را کاهش می‌دهد. برای این منظور، ۵ قطره روغن اسطوخودوس را به یک کاسه آب داغ بیافزایید و به مدت ۱۵ دقیقه بخور دهید. اگر سرماخوردگی‌تان شدید بود این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید. در صورتی که سرماخوردگی‌تان خفیف بود یک مرتبه پیش از خواب بخور اسطوخودوس دهید.

۵. شربت پیاز تهیه و میل کنید

اخیرا خواص پیاز و پیاز درمانی مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. پیاز دارای خاصیت ضدعفونی‌کنندگی فوق‌العاده‌ای است. پیاز پخته شده خلط آور است و به این ترتیب سبب التیام گلو شده و ترشحات برونشیتی و علائم سرماخوردگی را از بین می‌برد و به جلوگیری از وخیم شدن بیماری سرماخوردگی کمک می‌کند.

برای تهیه شربت پیاز، ۱۰۰ گرم پیاز را خرد کنید و در ۲۰ سی‌سی آب، به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید. سپس محلول را صاف کرده و ۱ قاشق غذاخوری عسل به آن بیفزایید. دوباره محلول را روی حرارت قرار داده و اجازه دهید مثل شربت غلیظ شود. روزانه ۲ تا ۶ قاشق چای‌خوری از این شربت را میل کنید.

۶. از اکالیپتوس کمک بگیرید

در یکی از پژوهش‌های اخیر، مشخص شده که اوکالیپتول که در گیاه اکالیپتوس به میزان زیادی وجود دارد، نقش مؤثری را در جلوگیری از پیشرفت کردن سرماخوردگی ایفا می‌کند. این ماده به کاهش التهاب و تورم کمک کرده و باعث گشاد شدن نایچه‌ها در ریه‌ها و در نتیجه جریان بهتر هوا می‌شود. افرادی که سرما خورده‌اند، می‌توانند با مصرف ۲۰۰ میلی‌گرم اکالیپتوس پیش از هر وعده‌ی غذایی، نشانه‌های بهبود این بیماری را تا ۲۲ درصد افزایش دهند.

۷. آویشن مصرف کنید

خواص آویشن برای سرماخوردگی بی‌نظیر است. این ماده حاوی مقادیری از فنول است و به این دلیل، یک ضدعفونی کننده مؤثر محسوب می‌شود که با بیماری‌های مجاری تنفسی مقابله می‌کند. این گیاه در درمان التهاب مجاری تنفسی و جلوگیری از سرماخوردگی بسیار مؤثر عمل می‌کند. دمنوش آویشن را روزانه سه بار، میل کنید.

۸. زنجبیل مصرف کنید

برای جلوگیری از سرماخوردگی زنجبیل مصرف کنید. محققان تایلندی کشف کرده‌اند که زنجبیل تازه از چسبیدن ویروس‌های مرکب تنفسی به سلول‌ها جلوگیری می‌کند و حتی باعث کاهش قابلیت تکثیر آن‌ها نیز می‌شود. برای پیشگیری از فعالیت‌ ویروس‌های سرماخوردگی در بدن، دمنوش زنجبیل میل کنید، یا تازه آن را درون غذاهای خود بریزید.

۹. مایعات، زیاد بنوشید

از فواید نوشیدن آب و دیگر مایعات غافل نشوید. بدن شما به سادگی می‌تواند دچار کم‌آبی شود (مخصوصاً اگر تب داشته باشید یا استفراغ کنید). نوشیدن ۸ لیوان مایعات به‌خصوص آب در طول روز، می‌تواند تأثیر زیادی در جلوگیری از وخیم شدن سرماخوردگی داشته باشد.

۱۰. بینی خود را شستشو دهید

سعی کنید در فصل‌های سرد سال، برای جلوگیری از سرماخوردگی، همواره در زمان خواب، بینی خود را با آب جوشیده و نمک شستشو دهید. البته آب نباید داغ باشد و مقدار نمک باید خیلی کم باشد. شما می‌توانید از محلول‌های موجود در بازار نیز بهره ببرید. این کار کمک می‌کند ذرات ویروسی را از مسیر هوایی خود پاکسازی کنید.

۱۱. عسل و آبلیمو میل کنید

عسل دارای خواص ضد باکتری و ضد میکروبی بالایی است. نوشیدن محلول عسل و آبلیمو می‌تواند گلودرد را کاهش دهد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که عسل یک ماده مؤثر برای درمان خانگی سرفه است. اگر به دنبال یک دمنوش مناسب برای جلوگیری از سرماخوردگی هستید، به شما توصیه می‌کنیم مخلوط عسل، آبلیمو و آب گرم را امتحان کنید؛ زیرا عسل سرفه را از بین می‌برد و خوردن آن پیش از خواب، باعث می‌شود شما در شب راحت‌تر تنفس کنید و باعث درمان گلودرد می‌شود. همچنین آبلیمو سرشار از ویتامین c است که برای درمان سرماخوردگی لازم است.

۱۲. آدامس بجوید

تعدادی از پژوهشگران بر این باورند که زایلیتول، شیرین کننده موجود در آدامس، می‌تواند از آلوده شدن گوش‌ها و سینوس‌ها به ویروس‌های سرماخوردگی پیشگیری کند. از این رو، جویدن آدامس نیز نقش پر رنگی در پیشگیری از سرماخوردگی دارد.

۱۳. هوای محیط خانه را مرطوب نگه دارید

وجود رطوبت در محیط خانه، سبب می‌شود رشد ویروس آنفولانزا کاهش یابد؛ زیرا ویروس آنفولانزا در محیط گرم و خشک رشد می‌کند. از این رو بهتر است هوای منزل خود را مرطوب کنید. شما می‌توانید از دستگاه بخار یا یک کتری آب در حال جوش برای مرطوب کردن منزل خود کمک بگیرید. رطوبت موجود در هوا همچنین از گرفتگی بینی، پیشگیری می‌کند.

۱۴. به قرص‌ها اعتماد کنید

باید این نکته را به خاطر داشته باشید که قرص نخوردن همیشه کار خوبی نیست، باید بدانید که دست خالی نباید به جنگ ویروس‌ها بروید. داروهایی مانند قرص پاراستامول و قرص ایبوپروفن می‌تواند تب شما را کاهش دهد و در عین حال باعث شود شما کمتر آب بدن خود از دست دهید. به علاوه این داروها سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کنند و به این ترتیب بدن بهتر می‌تواند با بیماری بجنگد. شما می‌توانید یک قرص را در ساعت ۱۰ صبح و یک قرص دیگر را ۴ تا ۶ ساعت بعد بخورید. در کل برای جلوگیری از پیشرفت کردن سرماخوردگی، روزی ۳ عدد از این دارو‌ها را مصرف کنید.

۱۵. سیگار نکشید

از دیگر مواردی که برای جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی باید رعایت کنید، نکشیدن سیگار است. سیگار باعث افزایش احتمال جذب میکروب H۱N۱ که ویروس آنفولانزای خوکی است، می‌شود. به علاوه سیگار سیتم ایمنی را تضعیف کرده و احتمال پیشرفت سرماخوردگی را افزایش می‌دهد.

۱۶. دمنوش نعنا میل کنید

نعنا دارای خواص ضد میکروبی زیادی بوده و نوشیدن دمنوش نعنا در جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی بسیار مؤثر است.

۱۷. خواب منظم داشته باشید

داشتن خواب کافی و منظم، از اهمیت بالایی در جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی برخوردار است. هنگامی که احساس کسالت دارید، به خواب بیشتری نیاز دارید و وقتی خسته هستید، بدن‌تان نمی‌تواند به‌خوبی با میکرو‌ب‌ها و ویروس‌ها مبارزه کند. از این رو، پیشنهاد می‌شود که روزانه ۸ تا ۱۰ ساعت بخوابید.

۱۸. سوپ مرغ بخورید

در هنگام سرماخوردگی اشتهای شما به میزان زیادی کاهش می‌یابد. اما در این برهه زمانی بدنتان به انرژی بالایی نیاز دارد. شما باید به سیستم ایمنی بدن، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز را برسانید. باور کنید در این یک مورد خاص، باید به نصیحت‌های مادربزرگ‌تان گوش کنید و سوپ مرغ بخورید! پروتئین مرغ به تقویت شدن سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند؛ سیر و پیاز درون این سوپ نیز با میکروب‌ها مبارزه کرده و باعث می‌شود سلول‌های مرده و میکروب‌ها از بدن خارج شوند. از این‌رو، خوردن سوپ مرغ برای جلوگیری از مزمن شدن سرماخوردگی الزامی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار