دبیر ستاد پیگیری اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی استان فارس افزود: بر اساس این گزارش، امتیاز ایران در شاخص کل سهولت انجام کسب و کار با افزایش از 54.6 به 56.9 به میزان 2.34 واحد بهبود یافته است.علی رغم این افزایش در امتیاز رتبه ایران در این شاخص با 4 پله تنزل از 124 در سال 2018 به 128 در سال 2019 رسیده است.
کد خبر: ۷۸۸۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷ 15 October 2019

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: موسوی افزود:در راستای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و در جهت رونق تولید، بهبود ارائه خدمات و تکریم فعالان اقتصادی؛ روند صدور اخذ گواهی عدم سوء پیشینه در استان فارس اصلاح و به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی واگذار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی با بیان این که فرآیند صدور اخذ گواهی عدم سوء پیشینه برای فعالان اقتصادی از دو هفته به 24 ساعت کاهش یافته است گفت: با عنایت به آیین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات مبنی برنداشتن محکومیت مؤثر کیفری به عنوان یکی از شرایط صدور کارت بازرگانی، در گذشته تمام متقاضیان در شیراز و استان فارس می بایست با حضور در دفاتر منتخب پستی و در شهرستان ها با مراجعه به مرکز تشخیص هویت ناجا نسبت به انگشت نگاری اقدام می کردند و پس از انجام مراحل اداری اصل مدرک توسط اداره پست به آدرس ارائه شده متقاضی ارسال می گردد که این فرآیند موجب اطاله زمان می شد.

رئیس ستاد اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه در استان فارس یادآور شد : گرفتن گواهی سوء پیشینه یکی از الزامات دارندگان کارت بازرگانی است که تا پیش از این هر فعال اقتصادی در استان باید دو هفته کاری برای اخذ این گواهی در انتظار می ماند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با اشاره به کاهش زمان صدور گواهی عدم سوء پیشینه در استان فارس تصریح کرد: این اقدام مثبت و کارگشای اتاق بازرگانی استان فارس گام مهمی در راستای کاهش فرآیند صدور کارت بازرگانی در کشور خواهد بود.

وی گفت: متقاضیان می توانند با ارائه کارت ملی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان نسبت به اخذ این گواهی اقدام کنند و دارندگان کارت بازرگانی و عضو اتاق بازرگانی فارس برای دریافت گواهی سوء پیشینه نیاز به حضور فیزیکی نداشته و می توانند از سیستم مکانیزه این اتاق نیز استفاده کنند.

رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در شهر شیراز و سایر حوزه های قضایی استان خاطر نشان کرد: این دفاتر با هدف ایجاد امکان دسترسی آسان تر مردم به خدمات قضایی، ثبت انواع دادخواست، شکایت و صرفه جویی در وقت و هزینه راه اندازی شده است که در این دفاتر 22 خدمات قضایی ارائه می گردد.

سید عبدالنبی نجیبی معاون قضایی و برنامه ریزی دادگستری استان فارس نیز در این زمینه گفت: بانک جهانی به عنوان یک نهاد بین المللی معتبر هر ساله وضعیت کسب و کار کشورها را بر اساس شاخص سهولت انجام کسب وکار و از طریق بررسی وضعیت 10 نماگر درخصوص قانونگذاری و تنظیم مقررات شامل شروع کسب وکار، اخذ مجوزهای ساخت وساز، دسترسی به برق، ثبت مالکیت، اخذ اعتبار، حمایت از سهامداران خرد، پرداخت مالیات، تجارت فرامرزی، اجرای قراردادها و ورشکستگی و پرداخت دیون رتبه بندی می کند.

دبیر ستاد پیگیری اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی استان فارس افزود: بر اساس این گزارش، امتیاز ایران در شاخص کل سهولت انجام کسب و کار با افزایش از 54.6 به 56.9 به میزان 2.34 واحد بهبود یافته است.علی رغم این افزایش در امتیاز رتبه ایران در این شاخص با 4 پله تنزل از 124 در سال 2018 به 128 در سال 2019 رسیده است.

قاضی نجیبی با بیان اینکه دستگاه هایی شامل اداره کل ثبت شرکت ها و مؤسسات غیرتجاری، سازمان امور مالیاتی کشور، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، قوه قضائیه، سازمان تأمین اجتماعی و بانک مرکزی مهم ترین دستگاه های مسئول در حوزه نماگر شروع کسب و کار هستند اظهارداشت: عمده دلیل این تنزل به افت 76 پله ای کشور در نماگر شروع کسب و کار و 61 پله ای در نماگر اخذ مجوزهای ساخت و ساز باز می گردد.

وی با اشاره به پژوهش های کارشناسی و تخصصی اتاق بازرگانی استان فارس در خصوص گواهی سوء پیشینه افزود: یکی از مراحل مهم شروع کسب و کار، اخذ گواهی عدم سوءپیشینه می باشد که 7 الی 10 روز به طول می انجامد که الزامی بودن اخذ گواهی عدم سوءپیشینه برای شروع یک کسب و کار در ایران منجر به این موضوع شده است که یک مرحله 7 الی 10 روزه به زمان شروع کسب و کار در ایران افزوده شود.

معاون قضایی دادگستری استان فارس ادامه داد: بر اساس بند (ب) ماده (2) تصویب نامه شماره 23110/ت53079 ه مورخ 1/3/1396 هیأت محترم وزیران، امکان استعلام برخط و الکترونیکی گواهی عدم سوءپیشینه برای دستگاه های اجرایی تصریح شده که نظر به آماده بودن زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری موضوع در استان فارس و با همکاری اتاق بازرگانی فارس طی دو ماهه گذشته این موضوع به طور آزمایشی انجام شده است.

نجیبی با بیان اینکه دریافت گواهی عدم سوء پیشینه بر اساس دو بخشنامه داخلی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد و می تواند با دستور و ابلاغ رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور حذف شود بیان داشت: حذف دریافت فیزیکی «اخذ گواهی عدم سوپیشینه» پیامدهایی از جمله حذف زمان مرحله 7 الی 14 روزه، حذف هزینه، کاهش زمان شاخص شروع کسب و کار از 72.5 روز به 66.5 روز و بهبود رتبه این شاخص از 173 به 167 را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: با پیگیری های صورت گرفته توسط اتاق بازرگانی فارس، فرآیند اخذ گواهی عدم سوء پیشینه برای کارت بازرگانی به صورت فیزیکی حذف شده و این مرحله به صورت ارجاع از طریق دفاتر خدمات قضایی و در مدت یک شبانه روز انجام می شود که در مرحله بعدی با فراهم شدن زیر ساخت های آتی این موضوع با تعریف درگاه های اینترنتی مورد نیاز به صورت برخط و مدت زمان بسیار کوتاه تر نیز انجام خواهد شد.

نجیبی با بیان اینکه مدت اعتبار گواهی عدم سوء پیشینه سه ماه است و هر فعال اقتصادی از زمان درخواست تا اخذ گواهی اتلاف زمان زیادی داشت افزود: بر خط شدن و تسهیل فرآیند اخذ گواهی سوء پیشینه برای فعالان اقتصادی استان از مطالبه جدی فعالان بخش خصوصی بوده است که با این اقدام مهم و کارشناسی شده پیامد مثبتی در بخش اقتصاد استان خواهد داشت.

دبیر ستاد پیگیری اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی استان فارس در پایان بر حمایت همه جانبه دادگستری استان فارس از فعالیت های مولد و اشتغال زا و نیز ضرورت همراهی همه دستگاه ها و نهادهای عمومی غیر دولتی در جهت رونق تولید تاکید کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار