معاون امور هماهنگی و اقتصادی استانداری فارس گفت: میزان صادرات خرما در استان فارس به ۶۱ هزار و ۲۵۸ تن رسید.
کد خبر: ۷۸۹۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰ 16 October 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: یدالله رحمانی در حاشیه دومین نمایشگاه بین‌المللی خرما و هم‌زمان با رونمایی از نخستین سامانه جامع ملی این محصول، اظهار داشت: میزان صادرات خرما در سال گذشته به ۶۱ هزار و ۲۵۸ تن و به ارزش ۶۷ میلیون و ۶۶۹ هزار ۶۶۷ دلار رسید که با احتساب این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ ازلحاظ وزنی ۵۰ هزار ۷۰۳ تن و ارزش دلاری ۵۰ میلیون و ۹۸۴ هزار ۲۱ دلار افزایش‌یافته است.

او با مثبت ارزیابی کردن وضعیت تولید و فرآوری خرما در استان فارس، افزود: سطح زیر کشت خرما در سال ۹۷ به ۲۹ هزار ۲۱ هکتار و میزان تولید این محصول ۲۱۱ هزار ۲۰۳ تن شامل انواع خرمای شاهانی، کبکان، زاهدی، استعمران، پیارم و مضافتی است.

معاون امور هماهنگی و اقتصادی استانداری فارس در مورد وضعیت واحد‌های فرآوری و بسته‌بندی خرما در فارس تصریح کرد: تعداد واحد‌های دارای پرونده بهره‌برداری فرآورده‌های و بسته‌بندی فعال خرما در این استان ۲۸ واحد با اشتغال‌زایی ۵۴۲ نفر و سرمایه‌گذاری ثابت بیش از ۶۳۳ میلیارد ریال است.

رحمانی بیان داشت: کارخانه‌ها فرآوری و بسته‌بندی خرما قابلیت فرآوری و بسته‌بندی ۴۲ هزار تن خرما را در حال حاضر بر عهده‌دارند که برای تولید این محصولات نهایی فرآوری شده حداقل ۸۵ هزار تن جذب ما ده خام (خرما) صورت ‌ می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه تعداد واحد قابلیت اشتغال‌زایی هزار ۲۲۸ نفر و سرمایه‌گذاری بیش از ۳ هزار و ۱۸۹ میلیارد ریال و نیز قابلیت فرآوری و بسته‌بندی ۹۳ هزار تن خرما را خواهد داشت، افزود: برای تولید این محصولات نهایی فرآوری شده حداقل ۱۸۶ هزار تن جذب ماده خام (خرما) خواهد شد.

معاون امور هماهنگی و اقتصادی استانداری فارس اضافه کرد: در آینده نزدیک با پیوستن واحد‌های در حال اخذ پروانه بهره‌برداری به خطوط تولید، تعداد کل واحد‌های بسته‌بندی و فرآوری خرما در فارس برابر با ۹۳ واحد است.

رحمانی ابراز داشت: اشتغال‌زایی هزار ۷۷۰ نفر و سرمایه‌گذاری بیش از ۳ هزار ۸۲۲ میلیارد ریال و با ۱۳۵ هزار تن قابلیت فرآوری و بسته‌بندی خرما خواهد رسید و در این راستا میزان جذب ماده خام (خرما) به ۲۷۰ هزار تن می‌رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار