یکی از اساتید دانشگاه شیراز گفت: وقتی کسی به رئیس دانشگاه انتقاد می‌کند در پاسخ می‌شنود که رئیس دانشگاه جانباز است و با این جمله طرف مقابل را خلع سلاح می‌کنند، علاوه بر اینکه مشکلات را نمی‌پذیرند یک فضای شدید امنیتی و مخوف هم ایجاد کردند.
کد خبر: ۷۸۹۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴ 16 October 2019

 تابناک فارس به نقل از فارس: اواخر شهریور ماه امسال با فوت دکتر پویان چنگیزی یکی از اساتید جوان و نخبه دانشگاه شیراز، واکنش‌های مختلفی از سوی دانشجویان، برخی اساتید همچنین فعالین اجتماعی نسبت به رویه مدیریتی این دانشگاه در فضای مجازی منعکس شد.

دانشجویان موضوعی را با عنوان «در دانشگاه شیراز چه می‌گذرد؟» در سامانه فارس من ثبت و خواستار پیگیری ماجرای فوت دکتر چنگیزی همچنین شرایطی ازجمله عدم دقت در گزینش اساتید، عدم نظارت بر رفتار و عملکرد اساتید، زدوبندهای جناحی در انتصاب مسؤولان آموزشی دانشگاه، ایجاد بی‌انگیزگی بین اساتید و دانشجویان، فراهم شدن فرصت برای ابراز وجود افراد نالایق در دانشگاه و... از سوی خبرگزاری فارس شدند که علیرغم پیگیری خبرنگار ما، اما رئیس دانشگاه هیچ واکنشی از خود نشان نداد.

در دانشگاه شیراز باندها و جناح‌ها اعمال قدرت می‌کنند

یکی از اساتید دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص رویه موجود در این دانشگاه ابراز داشت: از سال‌های گذشته در دانشگاه شیراز تبعیض و بی‌عدالتی وجود داشت اما طی سه سال اخیر این مسئله بیشتر شده است.

وی که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: نتیجه بی‌عدالتی در دانشگاه منجر به تضییع حقوق اساتید، کارکنان و دانشجویان می‌شود، به نحوی که افراد باسواد و ارزشی در حاشیه و مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند.

این استاد افزود: در دانشگاه و همینطور دانشکده‌ها باند و جناح‌های مختلف اعمال قدرت می‌کنند؛ افرادی که جزو باند خودشان باشد را حمایت و افراد غیروابسته و ارزشی را با انواع برچسب و تهمت، آزار و اذیت می‌کنند.

 

 

وی تصریح کرد: امکان طرح مسائل دانشگاه با رئیس دانشگاه وجود ندارد، چراکه وقت ملاقات به سختی داده می‌شود و متأسفانه علیرغم اطلاع وی از وضعیت دانشگاه، اما همتی برای اصلاح رویه موجود دیده نمی‌شود.

این استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه هرکدام از جناح‌های موجود در دانشگاه به‌نوعی اعمال قدرت می‌کنند، گفت: کاش مدیریت دانشگاه در قبال تخلفاتی مانند فرار بیمه‌ای دانشگاه از طرح‌های پژوهشی اساتید، چاپ کتاب‌های ترجمه‌شده توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی به واسطه انتشارات دانشگاه و نابرابری اعطای گرانت اساتید و.... هم پاسخگو بود.

فرار مالیاتی در دانشگاه

وی افزود: برگزاری کنکور در دانشگاه فقط برعهده یک گروه، سیستم مالی دانشگاه تحت مدیریت یک طیف خاص، اعطای گرانت پژوهشی و... نیز همینطور است و به کسی نیز پاسخگو نیستند، ما شاهدیم که برخی اساتید زحمات دانشجویان را در قالب مقاله و کتاب به اسم خودشان چاپ می‌کنند و بخش انتشارات دانشگاه نسبت به این مسئله بی‌تفاوت است.

استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز بیان کرد: قراردادهای هیأت علمی دانشگاه با بخش خصوصی نیز ناعادلانه است، برخی با دور زدن قانون فرار مالیاتی می‌کنند و در انجام پژوهش‌ها زحمت دانشجو کمتر دیده می‌شود و درآمدها به جیب اساتید می‌رود.

این چهره علمی در بخشی از سخنان خود به چند پرونده تخلف مالی دانشگاه در سازمان بازرسی اشاره کرد که راجع به آنها توضیح و شفاف‌سازی نمی‌شود.

انتقاد نکنید، رئیس دانشگاه جانباز است!

وی خاطرنشان کرد: وقتی کسی به رئیس دانشگاه انتقاد می‌کند در پاسخ می‌شنود که رئیس دانشگاه جانباز است و با این جمله طرف مقابل را خلع سلاح می‌کنند، علاوه بر اینکه مشکلات را نمی‌پذیرند یک فضای شدید امنیتی و مخوف هم ایجاد کردند.

این استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی با اشاره به اتفاقات پیش‌آمده برای سه استاد نخبه دانشگاه شیراز که در نهایت اخراج شدند، گفت: مرحوم دکتر پویان چنگیزی نیز یک استاد نخبه و دلسوز دانشجویان بود که با بی‌اخلاقی چندتن از اساتید و بی‌توجهی رئیس دانشگاه مورد آزارهای متعدد قرار گرفت، اما مسؤولان دانشگاهی نه عذرخواهی می‌کنند و نه خود را به کسی پاسخگو می‌دانند.

وی یادآور شد: یکی از اعضای هیأت جذب اساتید، مسؤول نهاد رهبری است که متأسفانه در ماجرای سه استاد نخبه دانشگاه شیراز و فوت مرحوم چنگیزی هیچگونه واکنشی از وی ندیدیم.

این استاد دانشگاه با ابراز تأسف از وضعیت دانشگاه شیراز، بیان کرد: ظاهراً در دانشگاه شیراز رزومه علمی مهم نیست و وابستگی افراد به جناح‌ها ملاک قرار گرفته است.

وی در پایان تصریح کرد: برخی‌ها قصد دارند که تعدادی از ایثارگران را بدون پرداخت مزایای ایثارگری، بصورت غیرقانونی و به اجبار بازنشسته کنند، اما دوستان و هم‌باندی‌های خودشان را برخلاف قانون تا چند سال پس از بازنشستگی با حقوق و مزایای بالا در سیستم اداری نگه دارند.

به گزارش فارس، این رسانه از 2 سال گذشته به موضوع محرومیت از تدریس و اخراج سه استاد نخبه دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز آقایان علیرضا مسندی، حامد مسندی و علی حقدل به دلیل عدم وابستگی به باند و جناح همچنین اعتراض به رویه ناعادلانه موجود در دانشگاه شیراز، پرداخته است که تاکنون مسؤولان این دانشگاه توضیحی ارائه نداده و در جهت بهبود شرایط نیز تلاشی نکرده‌اند، با این شرایط ورود نهادهای بالادستی از جمله دادستانی شیراز ضروری به نظر می‌رسد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
سلام

یکی از دانشجویانی که به دادخواهی پرداخته بود را هم که دو هفته ایست از دانشگاه اخراج کرده اند و به او اجازه ورود به دانشگاه و کتابخانه را هم نمی دهند. تنها 20 واحد هم از درسهایش مانده! کاش کسی کاری بکند...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار