تشریح روند فوت زائر کاظمین
یکی از پزشکان‌متخصص مرکز پزشکی حج‌ و زیارت جمعیت هلال احمر که این روزها در کاظمین در خدمت زائران است براثر فشار کاری بیمار و زیر سرم رفت.
کد خبر: ۷۸۹۳۵۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹ 17 October 2019

به گزارش تابناک رضوی، جواد فرخی متخصص بیهوشی که اصلیت اراکی دارد و این روزها در معیت تیم‌ مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در خدمت زائران در کاظمین است امروز براثر ازدحام کاری و خدمت داوطلبانه و مضاعف در شیفت‌های مکرر به زائران دچار تب و لرز و ضعف شدید شد.

وی درباره بیماری خودش گفت: فکر می‌کنم خودم هم دچار آنفلونزا شدم ضمن اینکه ضعف شدید و تب به همراه درد استخوان و کوفتگی دارم که البته امیدوارم من هم شفا یافته و بتوانم هر چه بیشتر و بهتر در خدمت زائران باشم.

این پزشک متخصص که دارای 24 سال سابقه در دانشگاه علوم پزشکی اراک است اظهار کرد: معتقدم خدمت به زائران اباعبدالله(ع) بالاترین رتبه کاری من در طول این سالها چه در عتبات و چه در حج بوده است.

وی ادامه داد: 8 مرتبه به حج تمتع مشرف شدم و پیش از این هم یک بار در عتبات به‌عنوان پزشک کاروان و مجموعه حضور داشتم.

دکتر فرخی در پاسخ به اینکه چه تفاوتی در خدمت به زائران در حج با عتبات است، گفت: ما در اینجا با زائرینی مواجه هستیم که با کمترین امکانات و پشتوانه مالی به عشق ائمه برای زیارت عتبات آمدند و به قبور ائمه ابراز ارادت می کنند.

وی افزود: بسیاری با پای پیاده به عتبات آمدند و با کمترین امکانات، در هتل های مرفه اسکان ندارند و در  موکب ها و اطراف حرم‌ها، به سر برده و استراحت ندارند.

این افراد با پایین ترین امکانات مادی، امور معنوی و ارتقای روحی خود را با یاری گرفتن از ائمه انجام می دهند و به تبع اینها حال بهتری دارند. 

به گفته این پزشک مرکز حج و زیارت، حج هم امری واجب است و کسانی که استطاعت مالی دارند به صورت های مختلف بهره های معنوی را از آن برداشت می کنند. منتهی شاید آنجا شرایط به سختی عتبات نباشد و فشردگی در اینجا خیلی زیاد است.

وی افزود: امکاناتی که در سفر به عتبات، ارائه می شود اگر چه سعی می شود خوب باشد ولی بعضا نقصان زیادی وجود دارد ولی در حج امکانات سیستماتیک‌تر بوده و مشکلات زائرین در این خصوص کمتر است.

دکتر فرخی درباره خدمت به زائران در مراکز درمانی هلال احمر گفت: کار ما اینجا دیدن بیمارهای اورژانس و غیر اورژانس است و تنوع بیماران از طیف‌های مختلف را شاهدیم.

وی درباره وضعیت بیماری که در کاظمین فوت کرد توضیح داد: خانم 60 ساله ای را به دلیل وقفه قلبی و تنفسی به درمانگاه جنت فردوس آوردند که متاسفانه قبلش فوت کرده بود

که البته در شهرهای خوب و با امکانات خوب هم برگشت بیمارانی که دچار وقفه های قلبی تنفسی می شوند پایین است. 

وی افزود: یک عامل مرگ‌این زائر می تواند سکته قلبی باشد هرچند عوامل دیگری مثل لخته شدن خون و سکته های مغزی به صورت ثانویه می‌توانند باعث وقفه قلبی تنفسی شوند که این موارد معمولا توسط پزشکی قانونی به نتیجه نزدیک به صددرصد می رسد که علت را بفهمند. 

دکتر فرخی افزود: خانواده این بیمار اطلاع داده بودند که جلوی حمام به زمین خورده و تنفس نمی کند و کاملا از هوش رفته است سپس امدادگر ما به‌سرعت خودش را آنجا رسانده بود و عملیات احیا را شروع کرده و بعد هم مریض را به اینجا انتقال دادند‌ که دیگر کاری نمی‌شد کرد.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه بیمار هیچ علائم حیاتی نداشت تیم درمانی هلال احمر سریعا شکل گرفت، احیا را شروع کردیم و بیمار را ماساژ قلبی داده و نظارت بر کار پزشکی، تجویز دارو و حتی سه بار هم شوک انجام شد اما بیمار در خانه فوت کرده و برگشتی برایش وجود نداشت.

وی توضیح داد: خانواده بیمار هنگامی که متوجه وضعیت فرد شده بودند قبل از اطلاع به ما و انتقال وی به مرکز درمانی چون دچار اضطراب شده بودند حدود ۱۰دقیقه خودشان سعی کرده بودند با مریض ارتباط برقرار کنند و پس از نتیجه نگرفتن متوجه وجود مخاطره شده بودند. و به اینجا که رسیدند زمان را از دست داده بودیم و انتقال بیمار به اینجا هم سودی نداشت.

وی یادآوری کرد: یکسری بیماران غیراورژانس هستند که مشکلات محدود و مرتبط با سفرشان از قبیل سرماخوردگی، کوفتگی و سوختگی بدن و...دارند و هلال احمر در سه قطب حرم امامان کاظمین درمانگاه ها را بنا کرده و این بیماران با مراجعه به درمانگاه ها خدمات را دریافت می کنند.

این‌ پزشک مرکز پزشکی حج‌‌ و زیارت گفت: برخی بیماران اورژانسی هستند و نیاز به هماهنگی بیشتری بین مسولین هلال احمر جمهوری اسلامی و هلال احمر عراق وجود دارد و زمانی که امکانات ما هنوز مستقر نشده  اگر هماهنگی بیشتر باشد بیماران ما شاید بتوانند خدمات بیشتری بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار