مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس گفت: طرح سیستم آبیاری هوشمند بومی طراحی‌شده توسط شرکت کارخانجات مخابراتی ایران (ITMC) به صورت پایلوت در مزارع کشاورزی و باغ‌های شهرستان جهرم با موفقیت اجرا شد.
کد خبر: ۷۸۹۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۷ 17 October 2019

مهرداد سهرابی چهارشنبه افزود: با اجرای طرح آبیاری هوشمند، آبیاری زمانی انجام می‌شود که گیاه نیاز به آب داشته باشد.

وی بیان کرد: اجرای این طرح را برای استان فارس با توجه به بحران آب، حیاتی است و نتایج آن در افزایش بهره‌وری در این حوزه و توسعه اقتصادی استان اهمیت بالایی دارد.

وی تصریح کرد: این سامانه در ۵۰ هکتار از اراضی و باغات شهرستان جهرم به صورت پایلوت پیاده‌سازی و اجرا شد که نتایج حاصل‌شده از کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی در مصرف آب و افزایش بهره‌وری در تولید تا ۲۵ درصد را دارد.

سهرابی ابراز کرد: مزایای این سامانه، نظارت دقیق و آنلاین بهره‌بردار از کلیه مراحل آبیاری از طریق تلفن همراه، امکان برنامه‌ریزی خودکار آبیاری بدون نیاز به حضور در محل بر حسب میزان رطوبت و میزان تبخیر، ثبت سابقه آبیاری در سامانه و سیستم مرکزی، ایجاد امکان پایش و کنترل دوره‌ای و ایجاد مکانیسم آنلاین پایش میزان آب مصرفی است.

وی ادامه داد: سایر قابلیت‌های سامانه عبارت است از به‌کارگیری در مزارعی که شبکه برق ندارند، مجهز بودن به سامانه انرژی خورشیدی با توانمندی عملیاتی‌ماندن دستگاه به مدت چهار روز ابری متوالی، اطلاع‌رسانی زمان کوددهی و سم‌پاشی حدود بحرانی مثل سرمازدگی به کشاورز از طریق سنسورهای تعبیه‌شده بر روی سامانه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار