دادستان عمومی و انقلاب شیراز به همراه مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس از محل رودخانه چنار راهدار شیراز بازدید کردند ، حیدر آسیابی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس با تعیین ضرب‌العجل برای رفع آلودگی این رودخانه بیان داشت: چنار راهدار در حال حاضر به رودخانه فاضلاب تبدیل شده و همه کسانی که در این زمینه کوتاهی کرده اند باید پاسخگو باشند.
کد خبر: ۷۸۹۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۰ 19 October 2019

دادستان عمومی و انقلاب شیراز در بازدید میدانی از رودخانه چنار راهدار، با تذکر قانون برای رفع مشکلات فاضلاب در شیراز ضرب الاجل تعیین کرد و اظهار داشت : دفع غیر بهداشتی فضولات انسانی و پساب‌ها در رودخانه‌ها طبق قانون جرم و تهدید علیه بهداشت عمومی است. 

حیدر آسیابی دادستان عمومی و انقلاب شیراز افزود: استفاده از پساب‌های فاضلاب در بخش کشاورزی و دامداری مصداق جرم و ریختن مواد مسموم کننده در رودخانه‌ها نیز جرم است.بر اساس بررسی‌های انجام شده، در حال حاضر از ۵ مسیر فاضلاب وارد رودخانه چنار راهدار شیراز می‌شود که طبق قانون تشخیص این تهدید برعهده بهداشت محیط و محیط زیست است.

شرکت آبفا شیراز و شهرداری مقصرند

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب و شهرداری شیراز به وظایف خود در مورد جمع آوری فاضلاب عمل نکرده اند و مقصر هستند. شهرک صنعتی شیراز، پایگاه هوایی و فرودگاه شیراز هم با ریختن پساب‌های صنعتی و انسانی به رودخانه چنار راهدار وضعیت را بدتر کرده اند و در صورت عدم حل مشکلاتشان تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

آسیابی با بیان این که شرکت آب منطقه‌ای فارس نیز به وظیفه قانونی خود عمل نکرده و بستر رودخانه چنار راهدار را لایروبی نکرده است افزود: محیط زیست متولی اصلی پیگیری حل مشکل تخلیه فاضلاب به رودخانه چنارراهدار شیراز است که باید با نظارت بر رخ دادها واعلام جرم، خواستار پیگیری دستگاه قضا شود.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز گفت: در این زمینه دستگاه قضا قاطع با این موارد برخورد و تشکیل پرونده قضایی می‌دهیم.

بازدید مدیران دستگاههای اجرایی از رودخانه چنار راهدار شیراز 

محیط زیست تا رفع کامل آلودگی موضوع را پیگیری می‌کند

حمید ظهرابی، مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس نیز گفت: پیگیری های حقوقی و قضایی برای برخوردهای قانونی با عوامل رهاساز پساب در محیط ادامه خواهد داشت که انواع و اقسام آلاینده ها ، پساب ها و فلزات سنگین به این رودخانه وارد می شود.

 وی تاکید کرد: در برخورد با عوامل ایجاد آلودگی هیچ تعارفی با هر مقام و جایگاهی نخواهیم داشت، سلامت مردم خط قرمز محیط زیست است و به روی خطوط قرمز با هیچ کس مماشاتی نخواهیم داشت. در شان شیراز ، پایتخت تمدن ایران نیست که مسافران با بوی مشمئز کننده فاضلاب در فرودگاه شیراز و پل فسا استقبال شوند.

 مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: تالاب مهارلو از نظر خدمات اکوسیستمی نظیر حفظ تنوع زیستی، گردشگری، تعدیل آب هوای شیراز و تعادل بخشی به منابع آب زیر زمینی ارزش زیادی دارد و شایسته نیست آن را به مخزن فاضلاب های سمی تبدیل کنیم. 

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در ادامه اظهار داشت: تا برطرف شدن کامل این آلودگی زیست محیطی، همکاران ما موضوع را به طور جدی پیگیر هستند.

بازدید مدیران دستگاههای اجرایی از رودخانه چنار راهدار شیراز 

راه اندازی تصفیه حانه شماره 2 شیراز از آلودگیها می‌کاهد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز هم در این بازدید گفت: تصفیه خانه شماره ۲ شیراز که پیشرفته‌ترین تصفیه خانه کشور است با ظرفیت صدهزار متر مکعب تا دوماه آینده به بهره برداری می‌رسد که با افتتاح آن بخشی از مشکلات برطرف می‌شود.

الله بخش نظر پور گفت: شیراز به دو تصفیه خانه دیگر نیاز دارد که قصد داریم با استفاده از سرمایه گذاری خارجی برای ساخت آن‌ها با انتخاب پیمانکار آن را  در سال جاری اجرایی کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار