بررسی وضعیت زنان در عرصه فعالیت‌های مختلف اداری، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی نشان‌دهنده درصد موفقیت و تاثیرگذاری بیشتر و کاهش ضریب خطا و تخلفات است به گونه‌ای که اکثر زنان فعال در بخش‌های مختلف را می‌توان الگوهایی برای کسب موفقیت ارزیابی کرد.
کد خبر: ۷۹۰۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷ 20 October 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا:بررسی شاخص‌های مختلف در خصوص جمعیت فعال و اشتغال زنان طی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ که آخرین آمارگیری انجام شده است، نشان‌ از رشد خوب در تعداد افراد شاغل و رشد سهم زنان در مشاغل مختلف دارد، اگرچه همچنان در شاخص سهم مشارکت و اشتغال زنان در عرصه‌های مختلف در مقایسه با جمعیت فعال، شاهد فاصله بسیار زیاد با جمعیت مردان هستیم.

رشد جمعیت شاغل زنان فارس

مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی استان فارس در گفت و گو با ایسنا، ضمن تاکید براینکه سهم اشتغال بانوان در شهر و روستا رشدی مطلوب را طی یک دهه داشته است، گفت: جمعیت استان فارس از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ حدود ۱.۱ برابر شده است یعنی از حدود ۴ میلیون و ۳۳۷ هزار نفر به ۴ میلیون و ۸۵۱ هزار نفر رسیده است.

سهراب مختاری گفت: در مقایسه شاخص جنسی جمعیت فارس برابر آمار سال ۹۵ بالغ بر ۵۰.۷ درصد جمعیت را مردان و ۴۹.۳ درصد جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند اما روند رشد اشتغال و کاهش بیکاری در جمعیت زنان، سرعت بیشتری دارد.

او با یادآوری اینکه براساس آمارهای سال ۹۵ شمار مردان در فارس حدود ۲ میلیون و ۴۶۱ هزار نفر و شمار زنان حدود ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار نفر بوده است، گفت: براساس آمارها در سال ۹۵ جمعیت فعال زنان ۱۰ سال و بیشتر در فارس حدود ۲۱۸ هزار و ۹۱۱ نفر و جمعیت شاغل زنان حدود ۱۵۳ هزار و ۹۹۸ نفر بوده است.

مختاری خاطرنشان کرد: بررسی جمعیت فعال فارس نشان می‌دهد که این شاخص از حدود ۱ میلیون و ۴۷۸ هزار نفر در سال ۹۰ به ۱ میلیون و ۵۹۱ هزار نفر در سال ۹۵ رسیده یعنی صعودی بوده است. در جمعیت زنان هم شاهد همین رشد صعودی هستیم به طوریکه جمعیت فعال زنان از حدود ۲ میلیون و ۱۹۰ نفر در سال ۹۰ به حدود ۲ میلیون و ۹۴۴ نفر افزایش یافته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با یادآوری اینکه شاهد نرخ رشد مناسبی در جمعیت فعال و شاغل زنان طی سال‌های اخیر بوده‌ایم، گفت: بررسی‌های آماری نشان دهنده وجود سرعت رشد بیشتر در جمعیت شاغل زنان به نسبت مردان در فارس است.

رشد 13 درصدی مشارکت زنان روستایی

او همچنین به نرخ مشارکت زنان روستایی در فعالیت‌های اقتصادی هم اشاره و خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی زنان روستایی در سال ۹۷ بالغ بر ۱۳ درصد رشد داشته و نرخ بیکاری زنان فعال روستایی هم ۶.۷ درصد بوده است؛ حال آنکه سهم اشتغال زنان روستایی در بخش کشاوری ۵۹، صنعت ۱۹ و خدمات ۲۲ درصد بوده است.

مختاری با بیان اینکه نرخ استفاده زنان روستایی از تسهیلات اشتغال نیز روند رشد بسیار مطلوبی را در فارس طی کرده است، گفت: خوشبختانه استان فارس طی سه سال اخیر در موضوع تشکیل تعاونی‌ها خصوصا تعاونی زنان، در صدر استان‌های کشور قرار داشته است.

او ادامه داد: در بحث استفاده زنان روستایی از تسهیلات اشتغال، برای ۱۴۸۳ طرح با پیش بینی اشتغال ۸۲۲۵ نفر بالغ بر ۶۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تسهیلات پرداخت شده است.

مختاری گفت: جمعیت شاغل در استان فارس در سال ۹۵ حدود یک میلیون و ۴۰۹ هزار نفر و سهم زنان از این جمعیت ۲۲۹ هزار نفر و از تعداد حدود ۱۸۲ هزار بیکار سال ۹۵ سهم زنان حدود ۶۶ هزار نفر بوده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: نرخ بیکاری زنان در استان فارس از ۲۹.۷ درصد در سال ۹۰ به ۲۲.۳ درصد در سال ۹۵ کاهش یافته، حال آنکه برابر آمارها نرخ مشارکت زنان از ۱۱.۳ درصد در سال ۹۰ به ۱۴.۵ درصد در سال ۹۵ رسیده و روند صعودی داشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین یادآور شد: سهم اشتغال فارس در سال ۹۵ در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد که این سهم در بخش خدمات بسیار بالاتر از سایر بخش‌ها بوده به‌طوریکه ۶۰.۳ درصد شاغلان مربوط به بخش خدمات، ۱۲.۹ مربوط به بخش کشاورزی و ۲۶.۸ درصد مربوط به بخش کشاورزی بوده است.

کاهش بیکاری در جامعه زنان فعال روستایی فارس

مختاری خاطرنشان کرد: سهم اشتغال زنان روستایی در بخش خصوصی حدود ۹۵ درصد و در بخش عمومی ۵.۴ درصد برآورد شده و روند نرخ بیکاری در این بخش از جامعه از ۱۷ درصد در سال ۹۵ به ۶.۷ درصد در سال ۹۷ کاهش داشته است.

این مقام مسئول اضافه کرد که سهم اشتغال زنان روستایی در بخش کشاورزی از ۴۰.۴ درصد در سال ۹۵ به ۵۹ درصد در سال ۹۷ رسیده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس در ادامه گفت: نرخ اشتغال بانون روستایی طی سال‌های ۹۵ تا ۹۷ رشد قابل توجهی یافته و از ۸۳ درصد به ۹۵ درصد رسیده است.

مختاری تاکید کرد که این افزایش نرخ اشتغال بانوان روستایی ناشی از توجه ویژه به تسهیلات اشتغال در بحث مشاغل خانگی و روند صعودی مشارکت زنان روستایی در مشارکت‌های اقتصادی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس با بیان اینکه در موضوع تشکیل تعاونی‌ها فارس رتبه اول را طی سه سال گذشته در کشور دارد، گفت: هم اینک تعداد ۵۹۵ تعاون فعال بانوان با ۶ هزار و ۳۶۳ عضو در فارس ایجاد شده و تعداد اشتغال در تعاونی‌های به بهره‌برداری رسیده نیز ۴۱۳۱ نفر است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس نیز در گفت و گو با ایسنا گفت: امروز زنان روستایی، افراد تحصیلکرده و آگاه هستند که به خوبی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی، فعالیت می‌کنند.

سید کمال پاکفطرت ادامه داد: زمانی تنها مشاغلی نظیر کاشت و داشت و برداشت محصول یا تولید محصولات جنبی از فعالیت‌های دامداری و دامپروری سنتی، به زنان واگذار می‌شد، اما امروز زنان از صفر تا صد فعالیت‌ها را مدیریت کرده و بعضا نیروهای اجرایی آنان را مردان تشکیل می‌دهند.

پاکفطرت گفت: به جرات می‌توان مدعی بود که زنان موفق روستایی در حوزه‌های مختلف، اعم از مشاغل خرد خانگی تا کشاورزی مکانیزه، صنایع فرآوری محصولات کشاورزی، دامپروری و پرورش طیور، جایگاهی ویژه کسب کرده‌اند.

او با بیان اینکه بسیاری از زنان روستایی خصوصا زنان تحصیلکرده، ضمن بازگشت به روستاهای محل تولد خود و ایجاد بسترهای اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، زمینه‌ساز مهاجرت معکوس روستائیان هم شده‌اند، گفت: نمی‌توان به سادگی از کنار توان مدیریتی زنان در بخش‌های مختلف عبور کرد و این موضوع را زنان توانمند روستایی اثبات کرده‌اند.

پاکفطرت گفت: امروز زنان روستایی در مشاغلی به فعالیت مشغول هستند و موفق عمل کرده‌اند که زمانی حتی تصور ورود زنان به این عرصه‌ها نمی‌رفت.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری فارس با بیان اینکه رویکرد خوبی در سپردن عرصه‌های مدیریتی به زنان در فارس وجود دارد، گفت: هم اینک بالغ بر ۱۵۰ دهیار زن در روستاهای فارس مدیریت می‌کنند و الحق که در این موضوع بسیار مطلوب عمل کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، رشد قابل قبول نرخ مشارکت بانوان استان فارس در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی، از نگاه صاحبنظران به دلیل افزایش سطح آگاهی‌ها، رشد تعداد بانوان تحصیلکرده و بهبود بسترها برای فعالیت بانوان بوده است.

طی سال‌های اخیر شاهد فعالیت بانوان در بعضی از مشاغل هستیم که شاید در گذشته نه چندان دور، هیچ زنی در این مشاغل حضوری فعال داشته‌اند، مشاغلی که بیشتر حوزه خدمات و صنعت را شامل می‌شود.

در این بین زنان همچنان خواستار توسعه بسترهای لازم برای افزایش سطح مشارکت آنان در حوزه‌های اقتصادی هستند و تاکید دارند که اگر زنان حضور پررنگ و موثرتری در بخش‌های مدیریتی و حوزه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم گیری داشته باشند، تاثیرگذاری این بخش از جامعه بر روند رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، بسیار بیشتر خواهد بود که منافع آن کل جامعه را در بر می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار