رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در طول تاریخ کشاورزی بیشترین مقداری که گوجه خریداری شده ۱۸ هزار تن بوده اما تا امروز ۱۱۰ هزار تن گوجه برای حمایت از کشاورزان خریداری شده است.
کد خبر: ۷۹۰۴۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۱ 22 October 2019
تابناک فارس به نقل از شیرازه: انگار سال ۹۸ برای کشاورزانی که رو به کشت صیفی جاتی چون گوجه آورده بودند سال خوش شانسی نبوده و آنچه از سوددهی محصولاتشان متصور بودند به واقعیت منجر نشد.
 
سال های پیش گرانی هایی را برای محصولی چون گوجه مشاهده کردیم و بعضا با کمبود آن در بازار نیز مواجه بودیم اما امسال همه چیز بر خلاف گذشته بود؛ دیگر نه خبری از گرانی این محصول پرطرفدار در خانه ها بود و نه مردم مجبور بودند محصولی با کیفیت پایین را انتخاب کنند.
 
فراوانی چنان اوج گرفته بود که کمتر خانواده ای پیدا می شد که خودش اقدام به تهیه رب گوجه نکرده باشد، اما در این میان تنها مردم نبودند و سرِ دیگرش کشاورزانی را می دیدیم که تمام زندگی شان را خرج کشت این نوع از صیفی جات کرده بودند که اکنون تنها پشیمانی عایدشان شده است…
 
زمین های کشاورزی بار خود را همچنان در دل خود نگهداشته و بسیاری از این ثمرها که باید تازه مصرف شوند فاسد شده اند و نه تنها سودی برای کشاورز و کارگرانی که بر سرزمین کار کرده اند نداشته بلکه ضرر محض بوده و اصلِ مال نیز از بین رفته است.
 
این در هم ریختگی و عدم تطبیق میزان عرضه و تقاضا در بازار بی دلیل نیست و برای روشن شدن ماجرا به پای درد دل برخی از کشاورزانی که صیفی جات کاشته اند نشستیم.
 
کشاورزان دیگر پولی برای آتیه کشاورزی شان ندارند/ عده ای بجای کسب سود راهی زندان عادل آباد می شوند
آقای محمد صادق جوکار که بیش از ۴۰ سال در بیضا کشاورزی می کند تمام ناراحتی اش را متوجه دولت و جهاد کشاورزی می داند و از محصولات فاسد شده اش بر سر زمین می گوید؛ « حتی یک کیلو از فلفل هایم به فروش نرفته، گوجه ها در زمین کشاورزی مانده و فاسد شده اند، حدود ۱۵ تن از این محصول را بار زده و برای فروش آن در صف چند روزه جهاد کشاورزی مانده ام اما در این روزهای معطلی بخشی از گوجه ها فاسد شده اند و نهایتا برای خرید، ۳۰ درصد افت زده و به عبارتی ۱۵ تن را ۱۰ تن و نیم عنوان کرده اند…»

گوجه های فاسد شده عبرتی برای کشاورزانی که به توصیه های جهاد کشاورزی توجهی نکرده اند!/ ۱۱۰ هزار تن گوجه برای حمایت از کشاورزان خریداری شده است

وی با بیان اینکه ۲ هکتار فلفل ( ۳۰ تن ) و ۴ هکتار گوجه ( ۵۰۰ تن ) محصولاتی هستند که بجز هزینه کردها وقت و زحمت زیادی صرفشان کرده ام اما با ضرر مواجه شدم، اظهار داشت: در کشورهای خارجی برای حمایت از کشاورزانشان حتی حاضر به خرید محصول و ریختن آن ها در دریا می شوند اما در کشور ما از کشاورز حمایت نمی شود و می گذارند محصول ما فاسد شود و بعد هم می گویند محصول شما فاسد بوده برو!
 
این کشاورز از مشکلات معیشتی همه کشاورزان می گوید و اعلام می کند که وضع خیلی از کشاورزان از امثال بنده بدتر است چرا که شاید من پولی داشته ام چک هایم را پاس کنم اما عده زیادی هستند که بدهکارند، چک هایشان فرم خورده و همین روزهاست که راهی زندان عادل آباد شیراز بشوند.
 
جوکار ارزان بودن گوجه در سال های گذشته را بدون ضرر دانست و بیان کرد: تنها امسال این اتفاق افتاده و کشاورز دیگر پولی برای آتیه خود برای کشاورزی ندارد.
 
بی اعتنایی کشاورزان به توصیه ها برای نکاشتن گوجه علت ضرر صیفی کاران
اگرچه شکوه و شکایت کشاورزان بیش از این است اما همین سخنان کفایت لازم برای پیگیری و صحبت با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس را داشت؛ قاسمی در گفتگو با خبرنگار شیرازه، درخصوص اینکه گوجه های کشاورزان خریده نمی شود و این محصولات در حال فاسد شدن هستند، گفت: خرید گوجه ها توسط تعاون روستایی بر اساس ظرفیت کارخانه های طرف قرارداد صورت گرفته و همچنان ادامه دارد.
 
وی با بیان اینکه این محصولات رها شده نیستند، تاکید داشت: این خریدها علیرغم تمامی هشدارهایی که به کشاورزان برای نکاشتن گوجه داده شده بود ادامه دارد.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در واکنش به این موضوع که برخی از کشاورزان مدعی شده اند که هیچ گونه اخطاری برای نکاشتن گوجه داده نشده، اعلام کرد: باید قسم بخورم بگویم گفته شده؟ چه کسی باور کند یا نه؟ از خیلی وقت پیش تذکرات لازم از سوی مراکز خدمات به کشاورزان داده شد، بجز نصب بنر و ارسال پیامک برای کشاورزان، خودم در رادیو و تلویزیون هشدارهای لازم را دادم و این هشدارها به کرات در صدا و سیما اعلام شد.
 
قاسمی به ظرفیت محدودیت کارخانه ها اشاره کرد و گفت: گوجه های خراب بر اساس دستورالعمل، خریداری نمی شوند و کشاورزان نیز می بایست به توصیه هایی که اعلام شده بود توجه کنند.
 
وی توضیحی درباره سهمیه هر کشاورز برای کشت محصول مخصوصا صیفی جات که حساس تر هستند و باید تازه مصرف شوند ارائه داد و بیان کرد: مراکز خدمات ما حتی در پهنه ها نیز با مردم ارتباط گرفته اند؛ بارها اعلام شده که کشاورز سهمیه ای برای کاشت دارد و برای کسب اطلاع از سهمیه خود به مراکز خدمات مراجعه کند تا کشت محصول مازاد بر نیاز نباشد.

گوجه های فاسد شده عبرتی برای کشاورزانی که به توصیه های جهاد کشاورزی توجهی نکرده اند!/ ۱۱۰ هزار تن گوجه برای حمایت از کشاورزان خریداری شده است

برای اولین بار در تاریخ کشاورزی اتفاق افتاد؛ خریداری ۱۱۰ هزار تن گوجه برای حمایت از کشاورز
رئیس جهاد کشاورزی فارس با اعلام اینکه وضعیت کاشت و فروش گوجه در سال گذشته خوب و رضایت بخش بود لذا مابقی کشاورزان حتی افرادی که صیفی کار نبودند برای کشت گوجه و بعضا هندوانه وسوسه شدند، در پاسخ به اینکه کشاورزان مدعی هستند بذرهایشان را قبل از اعلام شما از تلویزیون خریداری و برای نشاء به گلخانه فرستاده و حاضر به ضرر نبوده اند لذا بذرهایشان را کاشته اند، اظهار داشت: جلوی ضرر در هر زمانی گرفته شود سود است؛ حتی اگر هشدارها دیر اعلام شده «که این اتفاق نیفتاده است» معقول تر این است که کشاورز در هزینه بذر ضرر کند نه اینکه محصول کشت شود و به بار بنشیند بعد همه آنها به ضرر کشاورز تمام شود.
 
قاسمی در ادامه بیان کرد: در طول تاریخ کشاورزی بیشترین مقداری که گوجه خریداری شده ۱۸ هزار تن بوده اما تا امروز ۱۱۰ هزار تن گوجه برای حمایت از کشاورزان خریداری شده است.
 
وی افزود: زمانی که قیمت محصول پایین می آید ما مجبور به مداخله برای جلوگیری از افت زیاد قیمت ها می شویم اما چون مداخلاتمان تاثیری نداشت مجبور به خرید شده ایم.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اعلام اینکه گوجه های خریداری شده را برای کارخانه ها ارسال کرده ایم تا به رب تبدیل شوند، اذعان داشت: پس از آن هم باید دنبال تعاون روستایی بیفتیم تا رب گوجه ها را خریداری و بفروش برساند...
 
قاسمی با اشاره بر پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا، گفت: وقتی کشاورز به توصیه ها توجهی نکند و ما نیز ضمانت اجرایی برای جلوگیری از کاشت بی رویه محصولات نداشته باشیم بازار به هم می ریزد و مقدار زیادی محصول از بین می رود.
 
وی درخصوص چرایی کمرنگ بودن تعامل بین جهاد کشاورزی و دستگاه قضایی برای جلوگیری از رویه اشتباهی که برخی از کشاورزان در پیش گرفته اند، اظهار داشت: با چوب و چماق که نمی شود سراغ کشاورز رفت؛ به هر حال معیشت کشاورز باید بگذرد و او هم تنها زمین کشاورزی اش را دارد.
 
برداشت منفی ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب در سال برای کشاورزی/ ضرر کشاورزان بخاطر طمع عده ای برای سود سال گذشته صیفی کاران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: راهکاری که وجود دارد این است که برنامه ای برای کشاورز در نظر گرفته شود که مثلا گندم بکارد و دولت مابه التفاوت کاشت گندم و محصول پرسود دیگری را به او بپردازد تا کشاورز هم نگران معیشت خود نباشد اما با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی کشور این امکان برای دولت وجود ندارد.
 
قاسمی هر آنچه برای کشاورزان در این روزها اتفاق افتاده را درس عبرتی دانست که دیگر هیچ فردی با بی توجهی به هشدارهای ارائه شده محصولی را نکارد و کشت تنها بر اساس میزان مصرف و نیاز کشور صورت بگیرد.
 
وی افزود: ما به دنبال ضرر کشاورز و جامعه نیستیم اما بایستی نیاز جامعه، آینده، ظرفیت های موجود و صرفه جویی در مصرف آب را در نظر بگیریم که هرج و مرج پیش نیاید.
 
قاسمی درباره میزان آب موجود برای کشاورزی با بیان اینکه میزان آب تجدیدپذیر ما بطور متوسط ۸ میلیاردمتر مکعب در سال است، اظهار داشت: ما از سفره های آب زیرزمینی استفاده کرده ایم که حدود ۶۵۰ میلیون مترمکعب برداشت منفی در سال داریم!
 
یکی از کشاورزان با تجربه دیگر نیز از طمع برخی از کشاورزان گلایه کرد و گفت: سال گذشته همه صیفی کارانی که گوجه کاشته بودند سودهای میلیونی کردند و عده زیادی نیز پیرو همین قضیه برای کاشت گوجه وسوسه شدند لذا نه خودشان سودی عایدشان شد و نه اجازه دادند افرادی که سالهاست صیفی کار هستند به سود برسند.
گوجه های فاسد شده عبرتی برای کشاورزانی که به توصیه های جهاد کشاورزی توجهی نکرده اند!/ ۱۱۰ هزار تن گوجه برای حمایت از کشاورزان خریداری شده است
شیرازه؛ جمعیت کشور مشخص است و میزان مصرف محصولات باید منطبق با نیاز جامعه و صادرات باشد تا مشکلی برای هیچ کدام از افراد ذینفع به وقوع نپیوندد؛ کشاورز سود لازم را کسب کند و مردم نیز احتیاجات غذایی خود را با بهترین کیفیت و عادلانه ترین قیمت برآورده کنند در غیر اینصورت ضرر قطعی گریبانگیر کشاورز یا مردم می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار