کد خبر: ۷۹۱۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸ 26 October 2019

سمیرا محمدی، دانشجوی دکترای مدیریت گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، طی یادداشتی با اشاره به راه‌اندازی موکب‌هایی از سوی کشورهای کره جنوبی، چین و ژاپن در مراسم اربعین با هدف تبلیغ کالا و محصولات مصرفی، درباره سوء استفاده از ابر رویداد اربعین به عنوان فستیوالی جهانی برای تبلیغ کالاهای کشورهای غیرمسلمان هشدار داد. در این یادداشت آمده است؛

گردشگری مذهبی از جمله مهم‌ترین گونه­‌های سفر و گردشگری در جهان است که انگیزه اصلی آن، باورها و اعتقادات دینی گردشگران و زائران در جهان بوده و سبک و سیاق آن با سایر گونه‌های سفر و گردشگری متفاوت است. تمامی ادیان و مذاهب در سراسر جهان، اماکن، آثار، سنت‌­ها و مراسم مذهبی مختلفی دارند که به یکی از جاذبه‌­های مهم گردشگری تبدیل شده است. در این میان دین اسلام و شیعیان حضور قابل توجهی در این شاخه از گردشگری دارند. مراسم حج، ابر رویداد پیاده روی اربعین، زیارت اماکن مقدس و مراسم­ عزاداری یا جشن­‌های مذهبی مسلمانان از بزرگ‌ترین رویدادهای گردشگری مذهبی در جهان است.

اربعین پراهمیت‌ترین مقصد گردشگری مذهبی

ابررویداد پیاده‌روی اربعین از جمله رویدادهای بزرگ و مهم در حوزه سفر و گردشگری مذهبی و معنوی است که در راستای باورها و اعتقادات دینی و پاسداشت ارزش­‌های والای انسانی و اجتماع عظیم شیعیان، هر ساله با حضور میلیون­‌ها نفر از اقصی نقاط جهان در سرزمین کربلا به وقوع می‌­پیوندد.

یکی از مؤلفه‌­های کلیدی در توسعه پایدار همه­ انواع گردشگری، از جمله گردشگری مذهبی، پذیرش و مشارکت جامعه محلی و جامعه میزبان است. گنجینه­‌های روایات معصومین(ع) سرشار از روایاتی است که به مسائل مهم و اجتماعی همچون آداب مهمان‌نوازی می­‌پردازد. مهمان‌نوازی در گردشگری مذهبی سبب انس و الفت هر چه بیشتر امت­‌های اسلامی و شیعیان جهان شده، اتحاد و برادری را تحکیم می­‌کند. اعتقاد و باورهای دینی مردم در نقاط مختلف در راستای مهمان‌نوازی و استقبال از زائران به یکی از ارکان توسعه گردشگری مذهبی تبدیل شده است.

باشکوه‌ترین مهمان‌نوازی در ابرتجمع جهانی

در ابررویداد اربعین نیز به عنوان باشکوه‌ترین تجمع جهان، مردم عراق به عنوان جامعه محلی و مردم ایران به عنوان دوست و برادر میزبان، در کنار هم در راستای تدارک هر چه بهتر این استقبال و مهمان‌نوازی حضور دارند.

اکرام و استقبال از مهمانان و زائران حسینی، پذیرایی کافی و مناسب، غذا خوردن با مهمانان دوشادوش هم و در یک سفره، بخشش مال و منزل، ارائه خدمات به صورت رایگان از اصول اسلام، اخوت و برادری شیعیان است که در پیاده‌روی اربعین به کامل‌ترین و زیباترین شکل نمود یافته است. شیعیان عراقی و ایرانی در کنار هم به برکت امام حسین(ع) و عشق به امام حسین، باشکوه‌ترین میزبانی و مهمان‌نوازی کل جهان را به کل دنیا نشان می­‌دهند.

نفوذ و تأثیر پیاده‌روی اربعین به قدری توسعه یافته که علاوه بر مباحث مذهبی، فرهنگی و گردشگری کشورهای مسلمان، مباحث اقتصادی و استراتژیک کشورهای غیر مسلمان را نیز تحت تأثیر قرار داده است. این تأثیرات می­‌توانند علاوه بر مفید بودن برای کشورهای غیر مسلمان، شرایط حاکم بر اربعین را نیز تحت تأثیر منفی خود قرار دهند. چین، کره جنوبی و ژاپن سه کشوری هستند که به بسترهای شکل‌گیری حافظه­ دینی، نمودهای بزرگ شیعی و رویدادهای داخلی آن نظیر شهادت و ... نیز رحم نکرده و به دنبال کسب منفعت و سود مالی از آنها هستند.

کشور کره جنوبی با اجاره کردن یک موکب و پنج موکب دار به مبلغ ۲۵ هزار دلار جهت تبلیغ پنج برند در طول ایام اربعین، برای پنجمین سال متوالی، کشور ژاپن و چین نیز هر یک با اجاره یک موکب و پنج موکب‌دار جهت تبلیغات و بازاریابی محصولات کشورشان، در طول ایام اربعین، به مبلغ ۲۰ هزار دلار، برای سه سال متوالی در شهر کربلا در حال فعالیت هستند. محصولاتی همچون ماشین و روغن ماشین که نه تنها هیچ ارتباطی به دین و مذهب و واقعه کربلا ندارند، بلکه رواج مصرف‌گرایی و وابستگی را نیز به همراه خواهند داشت.

چرا باید در کنار بخش ارزشمند ابررویداد اربعین که پذیرایی هزاران موکب‌دار عراقی و ایرانی از زائران اربعین است و هر بیننده‌ای را به تعجب و تحسین وامی‌دارد، شاهد حضور موکب‌های تبلیغی برندها و مارک‌های خارجی باشیم که صرفاً در حال تبلیغ کالای غیر مرتبط با روح عظیم پیاده‌روی اربعین هستند؟ موکب‌های کشورهای غیر مسلمان که با قصد و قرضی جز اشاعه فرهنگ عاشورایی و میزبانی، زیر پوست زیبای مهمان‌نوازی، به تبلیغات محصولات و برندهای زنجیره­ای خود می‌پردازند.

مراقب افرادی باشیم که اربعین برای آنها فستیوال جهانی تبلیغ است

کشورهایی هستند که هیچ اعتقادی به دین اسلام و واقعه کربلا نداشته، حتی یک فرد مسلمان از کشورشان در موکب‌هایشان حضور ندارد و به این ابررویداد دینی تنها به چشم یک فستیوال جهانی نگریسته و از بی‌توجهی دولت عراق کمال استفاده را کرده‌اند تا به مرور زمان و در راستای حداکثرسازی بازاریابی پنهان خود، سفره­‌های حسینی و مهمان‌نوازی شیعیان حسینی را کمرنگ کنند و ارزش والای پیاده‌روی اربعین را با به رخ کشیدن وسیله‌­های نقلیه خود از بین ببرند. این کشورها به این اجتماع عاشقان حسینی تنها به چشم یک کانون تبلیغاتی می‌نگرند.

واقعه کربلا و پیاده روی اربعین در حال حاضر، رنگ و بویی زنده و پویا دارد، چنانکه گویی امام حسین(ع) در حیات اجتماعی شیعیان پا به پای زمان حرکت می­‌کند اما اگر مسئولان کشور عراق و کشور عزیزمان در برابر این تبلیغات و بازاریابی پنهان سکوت کنند، تبلیغات کشورهای غیر مسلمان با انگیزه­‌های صرفا اقتصادی، در آینده گسترش خواهد یافت و به مرور زمان کربلا شهری برای نمایش دادن انواع برندهای کشورهای غیر مسلمان خواهد شد.

دشمن نیز دقیقاً از همین موضوع برای ضربه زدن به پیکره جهان اسلام استفاده خواهد کرد، چرا که پیاده‌روی اربعین و شهر مقدس کربلا کانون وحدت بین مسلمانان و شیعیان سراسر جهان است و آنچه امروز در درجه اول اولویت قرار دارد، دفاع از این وحدت است. از طرف دیگر، حضور گسترده و بی‌نظیر نسل جوان در این مراسم، بیانگر آن است که برخلاف القای رسانه­‌های غربی، نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی نیز همچنان در مسیر معنویت در حال حرکت هستند. آن هم درست در زمانی که با انواع اقسام تبلیغات رسانه­ای با هدف دوری از معنویت مواجه‌­اند.

لذا متوقف ساختن این‌گونه موکب­‌ها که غرض آنها انحراف ذهن جوانان حسینی به مسائل جانبی است، یکی از واجبات پایداری این ابررویداد جهانی است. همان طور که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نیز بیان داشته­‌اند: «میدان تبلیغات، میدان بسیار عظیم و خطرناکی است برای همین است که امروز ابرقدرت­‌ها صدا توی صدا انداخته­‌اند تا صدای ما بلند نشود. برای همین است که حاضرند پول­‌های گزاف خرج کنند تا دنیا نفهمد که جنگ تحمیلی، چرا و چگونه و با چه انگیزه‌ای به وجود آمد. دستگاه­‌های استکباری حاضرند هرچه دارند خرج کنند تا نام و یاد و خون حسین(ع) و شهدای عاشورا در ذهن مردم و ملت­‌ها باقی نماند و شناخته نشود».

به فعالیت‌های موکب‌های تبلیغی در اربعین پایان دهیم

لذا لزوم توجه به این موکب­‌های تبلیغاتی در کربلا بسیار پر اهمیت بوده و باید برای سال‌های آینده به فعالیت چندین ساله­ آنها خاتمه داده شود، تا یکی از مهم‌ترین محورهای حیات مذهبی و فرهنگی شیعه همراه با حضور شیعیان راستین در طول تاریخ شناخته شده و پابرجا بماند. رهبر عزیزمان در این راستا نیز فرموده­‌اند: «درست است که خدای متعال، شهدا را در همین دنیا هم زنده نگه می­‌دارد و شهید به طور قهری، در تاریخ و یاد مردم ماندگار است اما ابزار طبیعی خدای متعال برای انجام این کار- مثل همه کارها- همین چیزی است که در اختیار و اراده ماست. ما هستیم که با تصمیم درست و بجا، می‌­توانیم یاد شهدا و خاطره و فلسفه­‌ شهادت را احیا و زنده نگه داریم». بنابراین دولت عراق باید در سال­‌های آینده از حضور تبلیغات غیر عاشورایی و غیر دینی به هر شکل و هر میزان جلوگیری به عمل آورد و از موکب‌­های کشورهای غیر مسلمان تنها به قصد گسترش فرهنگ عاشورایی به این کشورها و سایر کشورهای غیر اسلامی پذیرا باشد. تا اعتقاد و باورهای دینی مردم در نقاط مختلف در راستای مهمان‌نوازی و میزبانی شیعیان حسینی از زائرانش، به عنوان یکی از ارکان و اصول ابر رویداد اربعین مانا شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار