معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس گفت: موانع فراروی تکمیل فرایند ساخت مدرن‌ترین کارخانه کاغذسازی کشور در فارس که ظرفیت تامین یک سوم نیاز کشور را دارد با تزریق ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار که ۷۰ درصد آن تسهیلات بانکی است رفع شد.
کد خبر: ۷۹۱۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸ 27 October 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:یدالله رحمانی افزود: کارخانه تولید کاغذ زاگرس فارس واقع در جاده شیراز - مرودشت ، ظرفیت تولید سالانه ۱۲۵ هزار تن کاغذ را دارد و از پروژه‌های مهم اقتصاد مقاومتی کشور محسوب می‌شود.

رحمانی با بیان اینکه راه‌اندازی این کارخانه در سال جاری جزء ۲۳ پروژه کلان اقتصاد مقاومتی است و در سند پیشران توسعه فارس نیز قید شده که باید در سال ۹۸ راه اندازی شود،عنوان کرد: تولیدات کارخانه کاغذ زاگرس فارس سالانه یک سوم نیاز داخلی کشور را تامین خواهد کرد.

وی ادامه داد: در چارچوب رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی به دولت مبنی بر اینکه باید بگونه‌ای عمل شود که سال آینده مشکلی برای تامین کاغذ در بخش‌های مختلف به ویژه در حوزه‌هایی که توسط وزارت ارشاد پیگیری می‌شود وجود نداشته باشد که این طرح در این راستا بسیار حائز اهمیت است.

رحمانی اضافه کرد: به دلیل اهمیت راه اندازی و تکمیل کارخانه کاغذ زاگرس فارس،در دو ماه اخیر بیشترین بازدید را مقامات ارشد کشوری و استانی از  جمله وزیر کشور،وزیر فرهنگ و  ارشاد اسلامی، استاندار فارس،معاون وزیر کشور و ... از این مجموعه داشته‌اند تا تمهیدات لازم برای تکمیل آن سریعا اتخاذ شود.

او اظهار داشت: تاکنون بیش از ۵۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این کارخانه هزینه شده که عمدتا توسط سرمایه گذار بخش خصوصی تامین شده و حدود ۴۰ میلیارد تومان آن نیز در قالب تسهیلات توسط بانک صنعت و معدن پرداخت شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس در ادامه گفت: برای تکمیل این پروژه حدود ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با پیگیری هایی که در دو ماه گذشته انجام و در قالب دستور لازم استاندار فارس به بانک عامل انجام شد، مقرر شد این بانک ۷۰ درصد این رقم را معادل ۷۷ میلیارد تومان تامین کند و ۳۳ میلیارد تومان هم توسط سرمایه گذار تامین شود که بر اساس این توافق اکنون قرارداد فی مابین بانک و سرمایه گذار بخش خصوصی در دفترخانه آماده برای امضای طرفین است.

وی به بازدید شنبه 4 آبان‌ماه جاری اعضای کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان فارس از محل کارخانه کاغذ زاگرس فارس اشاره کرد و گفت: در پی این بازدید مقرر شد که ظرف مدت حداکثر ۸ روز کاری بانک صنعت و معدن و سرمایه گذار پیگیری لازم برای نهایی شدن قرارداد را انجام دهند و سریعا منابع سیستم بانکی برای تکمیل اقدامات باقی مانده برای بهره برداری این واحد تولیدی مهم پرداخت شود.

رحمانی عنوان کرد: سهم ۳۰ درصدی مورد نیاز برای تکمیل این طرح توسط سرمایه گذار بخش خصوصی نیز تامین شده و در پی آن عملیات احداث موتورخانه این مجموعه طی دو هفته گذشته به اتمام رسیده و نصب انشعاب گاز این کارخانه نیز از اقداماتی بوده که اکنون در دستور کار قرار دارد که تجهیزات لازم توسط سرمایه گذار خریداری شده و همزمان با اجرای شبکه داخلی گازرسانی ظرف ده روز آینده تکمیل خواهد شد.

وی ادامه داد: قرارداد تامین ۵ مگاوات برق مورد نیاز این کارخانه نیز بین بخش دولتی مربوطه و سرمایه گذار منعقد شده است که طی یک ماه آینده این مجموعه به شبکه برق متصل خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس ضمن بیان اینکه مجموعه اقتصادی این استان تلاش مضاعفی برای تکمیل این پروژه که در اقتصاد کشور بسیار اثرگذار است داشته‌اند گفت: بعد از احداث این واحد تولیدی بیش از ۵۰۰ نفر در این کارخانه بطور مستقیم مشغول کار خواهند شد.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود که عملیات اجرایی احداث این کارخانه تا اوایل دیماه ۹۸ بطور کامل به اتمام برسد و طی سفر رئیس جمهور به استان فارس نیز بطور رسمی افتتاح و فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

وی اضافه کرد: به لحاظ استفاده از تکنولوژی روز دنیا،نمونه این کارخانه در عرصه تولید کاغذ در سطح کشور وجود ندارد و این واحد تولیدی پیشرفته‌ترین نمونه در ایران است.

رحمانی عنوان کرد: موانع پیش روی ایجاد این کارخانه با همت همه دستگاه‌های اجرایی استان فارس طی هفته های اخیر رفع و کار احداث این کارخانه به سرعت در حال انجام است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار