به عقیده متخصصان شما همان چیزی هستید که می‌خورید، بنابراین منطقی است که خوردن غذا‌های سالم می‌تواند به شما در سالم بودن کمک کند.
کد خبر: ۷۹۲۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷ 29 October 2019

کارن آنسل سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی می‌گوید: شما نمی‌توانید اهمیت غذای خوب را در تقویت سیستم ایمنی بدن خود دست کم بگیرید. ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها، همان عواملی هستند که بدن را قوی نگه می‌دارند و بدون آن‌ها انرژی لازم برای جلوگیری از عفونت را به بدن خود نمی‌دهید. شما همان چیزی هستید که می‌خورید، بنابراین منطقی است که خوردن غذا‌های سالم می‌تواند به شما در سالم بودن کمک کند. در ادامه این مطلب با برخی از موادغذایی که بدنتان را در برابرسرماخوردگیبیمه می کند، می پردازیم.

لوبیا

لوبیا نه تنها آن‌ها حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی است، بلکه دارای مواد مغذی اساسی است که ایمنی بدن و منابع پروتئین، روی و آهن موردنیاز برای آن را تامین می‌کند. این ماده غذایی حاوی فیبر خوبی است که باعث تقویت ایمنی و افزایش توان ضد التهاب در دستگاه گوارش می‌شود.

آلبالوی خشک

مقدار بالای آنتی اکسیدان موجود در آلبالوی خشک به تقویت سیستم ایمنی و کاهش علائم بیماری در دستگاه تنفسی فوقانی گره خورده است. این ماده غذایی همچنین به دلیل دارا بودن ملاتونین طبیعی موجبات خوابسالم را برای بدن فراهم می‌کند. این اثر بسیارمهم است، زیرا تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که خواب با کیفیت ندارند، بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس، سریعتر از سایر افراد بیمار می‌شوند.

دانه‌های چیا

دانه‌های چیا سرشار از آنتی اکسیدان‌های ضد التهابی به همراه پروتئین و فیبر اضافی هستند. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در دانه‌های چیا به ایمنی بدن کمک می‌کنند، همچنین این ماده غذایی در جلوگیری از یبوست موثر است. یبوستمی‌تواند مانع از جذب مواد مغذی در بدن شده و استرس سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد. منیزیم موجود در دانه‌های چیا همچنین به داشتن یک خواب سالم کمک می‌کند.

پودر کاکائو شیرین نشده

کاکائو دارای اثرات ضد التهابی، تأثیر مثبت بر سلامت مغز و قلب و همچنین خواص ضد باکتریایی است. تحقیقات نشان داده است که این ماده غذایی باعث تقویت فعالیت سلول‌های ایمنی بدن برای محافظت بیشتر در برابر ویروس‌های آنفولانزامی‌شود.

زردچوبه

کورکومین، ترکیب طبیعی موجود در زردچوبه است که یک ترکیب ضد التهابی قوی است. همچنین نشان داده شده است که باعث تقویت فعالیت سلول‌های ایمنی و تقویت پاسخ آنتی بادی می‌شود. توجه داشته باشید که حتما زردچوبه را با فلفل سیاه ترکیب کنید، زیرا باعث افزایش چشمگیر جذب کورکومین می‌شود.

 

روغن زیتون

روغن زیتون دارای خواص ضد باکتریایی است که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری سرماخوردگی را کاهش دهد و آنتی اکسیدان‌های موجود در آن همچنین در برابر شرایط التهابی مرتبط با سیستم ایمنی از جمله دیابت، چاقی، آرتریت روماتوئید و التهاب روده از بدن محافظت می‌کند.

گردو

گردو علاوه بر اینکه یکی از برترین خوردنی‌های ضد التهابی است، حاوی چندین ماده مغذی از جمله ویتامین B6، مس، ویتامین E و فولات است که در حمایت از سلامت سیستم ایمنی نقش دارد. تحقیقات نشان داده است که گردو استرس روانی که می‌تواند ایمنی بدن را تضعیف کند را کاهش می‌دهد.

بابونه

مصرف بابونه با افزایش فعالیت آنتی باکتریایی در بدن مرتبط است، اما تأثیر واقعی آن در توانایی آن در بهبود کیفیت خواب است که از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کند. در یک مطالعه مشاهده شده است که زنانی که پس از زایمان چند هفته چای بابونه می‌نوشند، در مقایسه با افرادی که بابونه مصرف نکردند، کیفیت خواب بهتری داشتند.

ماهی

ماهی روغنی از جمله ماهی سالمون و ماهی تن سرشار از اسید‌های چرب امگا 3 است که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کنند. التهاب مزمن مانع از عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن می‌شود و می‌تواند به سرماخوردگی و آنفولانزا و همچنین بیماری‌های جدی تری کمک کند.

سیر

خواص سیر بیش از یک ماده طعم دهنده به غذای شماست. سیر حاوی آلیسین است، همان ترکیب سولفوریکی که هنگام تجزیه آنتی اکسیدان‌های قوی تولید می‌کند.

مطالعه‌ای در سال 2001 در ژورنال Advances in Therapy نشان داد افرادی که به مدت 12 هفته سیر را در ماه‌های سرد سال، یعنی نوامبر و فوریه، مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که از آن مصرف نمی‌کردند، کمتر دچار سرماخوردگی می‌شوند. سیر بزرگترین مشت آنتی اکسیدانی در برابر بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار