از لیمو ترش و لیمو شیرین و پرتقال ونارنگی سایر مرکبات،تا انواع ارقام انگور...
کد خبر: ۷۹۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵ 19 August 2015
تابناک فارس به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان فارس: مجیدرضا پاکاری اظهارداشت: پیش‌بینی می‌شود از اواخر مرداد تا پایان مهرماه حدود 250 هزار تن محصول لیموترش از باغات استان برداشت و برای مصرف تازه‌خوری و مراکز فرآوری عرضه شود.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی استان فارس افزود: برداشت مرکبات استان فارس از شهریورماه سال 94 آغاز و تا پایان اردیبهشت ما 95 ادامه دارد که پیش‌بینی می‌شود امسال تولید محصول لیموترش نسبت به سال گذشته با افزایش تولید همراه باشد و سایر گونه‌های مرکبات از جمله پرتقال، نارنگی، لیموترش و سایر مرکبات نیز تولید محصولی مشابه سال قبل داشته باشند.

پاکاری تصریح کرد: برداشت لیموشیرین نیز از ابتدای مهرماه آغاز و پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 600  هزار تن محصول لیموشیرین برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: استان فارس با سطح زیر کشت 63 هزار هکتار مرکبات و تولید سالیانه بیش از یک میلیون و 470 هزار تن محصول مرکبات مقام دوم را از لحاظ سطح زیرکشت و تولید به خود اختصاص داده است.

پاکاری خاطرنشان کرد: گرچه در سال‌های اخیر به دلیل خشک‌سالی‌های پی در پی و کاهش منابع آب، استان فارس با محدودیت‌هایی در بخش باغبانی روبه‌رو شده است اما باغداران مرکبات به دلیل تجارب مثبتی که از باغات تجاری دارند هم‌چنان نسبت به توسعه باغات مرکبات تجاری اقدام می‌ورزند.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر احداث مراکز درجه‌بندی (سورت) و بسته‌بندی مرکبات در شهرستان‌های جهرم، داراب، فسا و غیره سبب تحول در بازار و فروش محصول مرکبات فارس شده که در صورت احداث انبارهای سرد در باغات مرکبات و برداشت به موقع و نگهداری این محصول در انبارهای سرد، ضمن حفظ محصول از خطر سرمازدگی زمستانه و جلوگیری از افزایش ضایعات در زمان نگهداری و پیش‌گیری از آفت و قیمت مناسب محصول به دلیل عرضه به موقع منافع باغداران نیز تأمین می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی فارس از برداشت 620  هزار تن محصول انگور امسال از باغات استان تا اواخر مهرماه خبرداد و اظهار داشت: برداشت انگور از سطح باغات از اواسط خردادماه در مناطق گرمسیری برای ارقام پیش‌رسی مانند یاقوتی آغاز شده که هم‌اکنون برداشت این رقم انگور پایان رسیده و برداشت سایر ارقام انگور مانند عسکری، خلیلی، ریش بابا ، رطبی و غیره آغاز شده که تا اواخر مهرماه در شهرستان‌های انگورخیز استان ادامه دارد.

پاکاری افزود: هم‌چنین امسال برداشت انگور از باغات انگور ایستاده (رو سیمی) انجام گرفته که این روش به دلیل برخورداری از مزیت‌هایی چون افزایش عملکرد و کیفیت برتر در مقایسه با روش‌های سنتی، روند توسعه چشمگیری داشته و جزء اولویت‌های سازمان و مدیریت باغبانی است.

وی تصریح کرد: عمده باغ‌های انگور استان فارس در شهرستان‌های آباده، استهبان، اقلید، بوانات اقلید، جهرم، خرمبید، سرچهان، شیراز، فیروزآباد،کازرون،کوار، ممسنی، نی‌ریز، سپیدان، بوانات، استهبان، پاسارگاد و داراب باغات انگور واقع شده است.

پاکاری افزود: امسال اقدامات خوبی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در زمینه اعطای تسهیلات برای اصلاح و احیای باغات و همچنین پرداخت تسهیلات بلاعوض به منظور توسعه آبیاری نوین و قطره‌ای در این استان صورت گرفته است و در دستور کار است که امید است در سال‌های آینده شاهد افزایش تولید محصولات باغی از لحاظ کمی و کیفی در استان فارس باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار