براساس این اظهارات استان فارس در ازدواج رتبه پنجم و در طلاق رتبه چهارم را دارد که نشانگر وجود طلاق بیشتر در این استان است. براساس آمارها درحالی کلانشهر شیراز جزء شهرهایی است که بیشترین آمار ثبت شده ازدواج را دارد که به همین نسبت هم بیشترین آمار طلاق نیز در آن دیده می‌شود.
کد خبر: ۷۹۴۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰ 05 November 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم:طلاق یکی از آسیب‌های اجتماعی شناخته می‌شود که آمار آن در جوامع مختلف درحال افزایش است همچنین بروز برخی از آسیب‌های مختلفی از جمله اعتیاد، در وقوع طلاق تاثیر زیادی دارد.

براساس گفته‌های علی مظفری رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق در اردیبهشت ماه جاری در سال گذشته در استان‌های تهران، خوزستان، اصفهان، آذربایجان شرقی، فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، البرز و اردبیل به ترتیب بیشترین ازدواج ثبت شده است.

به گفته وی استان‌های دارای بیشترین رویداد طلاق نیز به ترتیب استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی، مازندران، گیلان، اهواز و آذربایجان غربی بوده است.

رتبه استان فارس در ازدواج و طلاق

براساس این اظهارات استان فارس در ازدواج رتبه پنجم و در طلاق رتبه چهارم را دارد که نشانگر وجود طلاق بیشتر در این استان است. براساس آمارها درحالی کلانشهر شیراز جزء شهرهایی است که بیشترین آمار ثبت شده ازدواج را دارد که به همین نسبت هم بیشترین آمار طلاق نیز در آن دیده می‌شود.

پدیده‌ای که به عقیده کارشناسان علاوه بر از هم پاشیدگی خانواده تاثیرات سوئی بر روی افراد جدا شده از هم دارد همچنین بر روی خانواده طرفین و فرزندان و حتی آینده آنها اثرگذار است.

از طرفی احمد رحمانیان، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس نیز از افزاش پدیده طلاق در استان گفته است که بر اساس آمار موجود ثبت احوال استان فارس در سال 96 نسبت ازدواج به طلاق 3.6 در استان و در شیراز 2.7 بوده است.

به گفته رحمانیان این بدان معناست که در استان فارس از هر 3.6 ازدواج یک مورد و در شیراز از هر 2.7 ازدواج یک مورد به طلاق ختم شده است. وی با اشاره به اینکه در سال 95 و 96 آمار طلاق رشد داشته و وضعیت نگران کننده است.

رحمانیان می‌گوید: آمار ورودی پرونده‌های طلاق در سال 96 به سال 95 معادل 18.5 درصد رشد داشته است و بر اساس آنالیزی که توسط دانشگاه انجام شده متاسفانه میزان طلاق‌های توافقی نیز 17.3 درصد رشد داشته است.

ثبت ماهیانه 2 هزار و400 درخواست طلاق در سامانه طلاق

با این حال گاهی آسیب و اختلاف در خانواده‌ای به حدی بالا می‌گیرد که گزینه "طلاق" به عنوان تنها راه حل باقی می‌ماند و آنچه اهمیت دارد راهکار کاهش و به نوعی آسیب‌شناسی پدیده طلاق است.

در این زمینه حمید آزرمی، مدیر بهزیستی شهرستان شیراز می‌گوید: به واسطه بروز آسیب‌های اجتماعی سامانه کاهش طلاق را راه‌اندازی کرده‌ایم و روزانه 80 نفر متقاضی طلاق در این سامانه پذیرش می‌شوند که این عدد ماهیانه 2 هزار و 400 نفر می‌شود.

آزرمی با اشاره به ضرورت پیشگیری از طلاق و امکانپذیر بودن این موضوع می‌گوید: برمبنای فعالیت سامانه در سال گذشته از وقوع 11 درصد طلاق پیشگیری کردیم و این درحالی است که سال اول فعالیت سامانه بود.

 

به گفته مدیر بهزیستی شهرستان شیراز علاوه بر فعالیت سامانه طلاق اورژانس اجتماعی و مرکز مشاوره تلفتی 1480 نیز از 8 صبح تا 8 شب پاسخگوی نیازهای مشاوره‌ای شهروندان هستند.

فعالیت 12 کلینیک مددکاری خصوصی در شیراز

آزرمی‌با اشاره به ضرورت مشارکت مردمی در کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی عنوان می‌کند: برای افزایش مشارکت‌های مردمی تلاش شده است چرا که اعتقاد داریم فعالیت‌های اجتماعی هر چقدر مردمی‌تر باشد موفق‌تر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه 12 کلینیک مددکاری خصوصی، 9 مجتمع غیردولتی و حدود 80 موسسه خیریه فعال در شهرستان شیراز راه‌اندازی شده است؛ تصریح می‌کند: در واقع به این موسسه‌های خیریه وظیفه مستقیم نگه‌داری معلولین، کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست داده شده است.

آزرمی با اشاره به اینکه در بخش ازدواج، طلاق، درمان و غیره با تنوع و حجم زیای از مشکلات مردم مواجه هستیم، یادآور می‌شود: به همین دلیل نیاز بیشتری به حضور سازمان‌های مردم نهاد و فعالیت در عرصه اجتماعی داریم.

به گفته مدیر بهزیستی شهرستان شیراز فعالیت گروه‌های مردم نهاد و حضور در جامعه در کاهش آسیب‌های اجتماعی و کمک به شهروندان موثر خواهد بود و علاوه بر این با افزایش حجم آسیب‌های اجتماعی به وجود چنین گروه‌هایی به عنوان بازوی کمکی نیاز است.

برچسب ها: ازدواج ، طلاق ، رتبه ، رتبه فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار