آغاز «طرح هر مسجد یک حقوقدان» فرصتی برای بیش از 250 محله در فارس فراهم می‌آورد تا در مسجد محله خود به مشاوره‌های حقوقی دسترسی پیدا کنند.
کد خبر: ۷۹۵۰۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲ 07 November 2019

تابناک فارس به نقل از فارس:یکی از عواملی که باعث می‌شود تا شهروندان برای هر اختلاف کوچکی راه دادگاه و کلانتری را در پیش بگیرند، نداشتن اطلاعات کافی در حوزه قضائی است. مسلما وقتی در هر محله‌ای، فرصتی برای پاسخ به این سئوالات و مشکلات فراهم شود، شهروندان متوجه می‌شوند که خیلی از موارد حتی نیاز به مراجعه به دادگاه ندارد و با راه‌های آسان‌تری قابل رفع و رجوع است. البته ارائه مشاوره به شهروندان پیش از ورود به چرخه قضائی، همچنین می‌تواند با آگاهی بخشی به آنها، راه مناسب و اصولی پیگیری شکایات را نیز ارائه دهد.

طرحی برای همه

یک کارشناس ارشد علوم قضائی با اشاره به نتایج مطلوب طرح «هر مسجد یک حقوقدان» می‌گوید: از ویژگی‌های خوب این طرح جامع می‌توان به عمومیت آن اشاره کرد زیرا این طرح تنها منحصر به وکلای دادگستری نیست.

محمد باقری ادامه می‌دهد: ارتقاء سواد و دانش حقوقی در جامعه پیامدهای بسیار مطلوبی دارد که در کاهش مراجعه به دادگاه و تشکیل پرونده‌های قضائی نیز نقش بسزایی دارد.

وی اضافه می‌کند: در «طرح هر مسجد یک حقوقدان»، از ظرفیت مساجد به عنوان اماکنی برای ایجاد صلح و سازش برای شهروندان استفاده می‌شود که کار فرهنگی موثری به شمار می‌رود.

باقری با تاکید بر اینکه مشاوره‌های رایگان قضائی در مساجد به نفع دستگاه قضائی نیز هست، می‌گوید: بسیاری از پرونده‌های قضائی با موضوعات کوچکی تشکیل شده است که وقت دادگاه و رسیدگی به آن را می‌گیرد و این در حالیست که اصلا برای برخی موارد نیاز به تشکیل پرونده در چنین روند طولانی نبوده است.

وی تاکید می‌کند: هر چه میزان اطلاعات حقوقی شهروندان ارتقاء پیدا کند، میزان دعاوی در جامعه کاهش خواهد یافت و اقدام دستگاه قضائی کشور برای اجرای «هر مسجد یک حقوقدان» به حق اقدام هوشمندانه و موثری بوده است.

این کارشناس ارشد علوم قضائی می‌افزاید: پیش از این نیز ارائه مشاوره از سوی وکلاء در دادگاه‌ها با هدف همین اطلاع رسانی بود اما اکنون مساجد یک گام جلوتر هستند و در یک فضای آرام و روحانی، فرصت حل اختلافت را نیز فراهم می‌کنند تا کار در بسیاری موارد به دادگاه و شکایت کشی کشیده نشود.

باقری معتقد است: در این طرح لزوما نیاز به استفاده از وکلاء برای ارائه اطلاعات حقوقی به مراجعان نیست، بلکه از اساتید دانشگاه، حقوقدانان و قضات و روحانی‌یان واقف به علوم قضائی نیز می‌توان بهره موثر گرفت.

در مسجد میانرود

در پی در نظر گرفتن «طرح هر مسجد یک حقوقدان» این طرح 11 آبان ماه در مسجد امام علی(ع) میانرود در شیراز آغاز شد. در نخستین روز اجرای این طرح که با حضور رئیس کل دادگستری استان و اعضای شورای قضایی فارس، برگزار شد، بسیاری از ساکنان محله میانرود و مناطق اطراف برای دریافت پاسخ به سئوالات حقوقی و قضائی خود مراجعه کردند.

زن جوانی که پیش از این تصور می‌کرد با طرح دعوی قضائی به اصطلاح از شوهرش زهر چشم می‌گیرد تا او را بترساند و زندگیشان بهتر شود با مراجعه به مسجد امام علی(ع) در میانرود و مطرح کردن مشکل و راه حلی که خود در نظر گرفته بود، حالا حسابی نظرش عوض شده است.

مریم که اختلافات جزئی و خانوادگی با خانواده همسرش دارد، می‌گوید: قصد داشتم تا با به اجرا گذاشتن مهریه، همسرم را تحت فشار قرار دهم تا از دخالت‌های خانواده‌اش در زندگی خصوص ما جلوگیری کند.

وی ادامه می‌دهد: دیروز از یکی از همسایه‌ها شنیدم که در مسجد محله قرار است، مشاوره حقوقی ارائه شود و آمدم تا راهنمایی بگیرم تا چکار کنم.

این زن جوان اضافه می‌کند: اما با اطلاعاتی که حالا دریافت کردم متوجه شدم با این کار نه تنها مشکلی حل نمی‌شود، بلکه مشکلات و اختلافات نیز بیشتر خواهند شد.

 

 

علاوه بر ارائه توضیحات و مشکلاتی که این زن جوان نیاز داشت، همچنین به او توصیه شده بود که با همسرش به جلسات مشاوره بروند تا مشکلاتشان بدون نیاز به دادگاه و در پیش گرفتن روند قضائی برطرف شود.

محسن اما که با همسایه کناری دچار اختلافاتی است هم برای دریافت راهکار مناسب به این مسجد مراجعه کرده است. او و مرد همسایه بر سر ساخت و ساز و رعایت نکردن حقوق همسایه چند باری دست به یقه شده‌اند و محسن از همسایه به کلانتری محله شکایت کرده است. با مراجعه به مسجد محله، حالا می‌داند که نباید وارد این پروسه زمان‌بر شود بلکه با شور و مشورت و کمک گرفتن از معتمد محله در مسجد قرار شده است تا میان او و همسایه صلح و سازش ایجاد شود.

این همان روندی است که تداوم آن باعث ایجاد آرامش در جامعه خواهد شد زیرا شهروندان آگاه به اصول حقوقی دیگر بی جهت و به هر دلیل کوچکی راه دادگاه و کلانتری در پیش نمی‌گیرند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار