یک محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: از نظر طب سنتی سرفه به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شود که برای درمان هر نوع سرفه روش خاصی وجود دارد.
کد خبر: ۷۹۵۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۳ 07 November 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی  درباره سرفه اظهار کرد: سرفه نوعی مکانیسم دفاعی بدن است که از سیستم دستگاه تنفسی محافظت و به خروج ترشحات و خلط‌های موجود در ریه و گلو کمک می‌کند.

 

عوامل موثر در بروز سرفه
او بیان کرد: ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا، آسم، ناراحتی‌های ریوی، پنومونی و اختلالات قلبی و عروقی در بروز سرفه موثر هستند. برخی اوقات واکنش‌های آلرژیکی که بر اثر گرد و غبار یا استعمال دخانیات مانند سیگار و قلیان ایجاد می‌شود هم در ایجاد سرفه نقش دارند. سرفه همچنین می‌تواند ناشی از آلرژی‌های فصلی، تنگی نفس و گیر کردن غذا در گلو باشد. در تعدادی از موارد هم سرفه بر اثر ورزش کردن در هوای سرد رخ می‌دهد یا ناشی از عوارض مصرف برخی داروهاست.

 

عظمایی افزود: سرفه‌ها به سه دسته خشک، خلط‌دار و آلرژیکی تقسیم بندی می‌شوند. به طور کلی برای تشخیص نوع سرفه و درمان بهتر مراجعه به پزشک یا متخصص ریه ضروری است، اما برخی راهکار‌های طب سنتی هم به درمان سرفه کمک می‌کنند.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تاکید کرد: اگر سرفه خشک باشد برای رفع این مشکل باید به نسبت مساوی از هر یک از گیاهان قدومه‌شیرازی، گل پنیرک، گل ختمی، بارهنگ، صمغ عربی، گل بنفشه و آویشن را با هم ترکیب و این مخلوط را پودر کنیم، سپس یک قاشق مرباخوری از ترکیب پودر شده را در یک لیوان آب جوش بریزیم و موقع مصرف عسل را به این ترکیب اضافه و آن را جرعه جرعه میل کنیم.

او تصریح کرد: افرادی که به سرفه‌های خلط دار دچار هستند، برای برطرف شدن مشکلشان باید هر یک از گیاهان آویشن شیرازی، پونه کوهی، گل زوفا، اسطوخودوس و گل بنفشه را به نسبت مساوی با هم ترکیب یک قاشق غذاخوری از مخلوط نیم کوب شده یا یک قاشق مرباخوری از ترکیب پودر شده را به همراه چهار لیوان آب در قوری بریزند سپس صبر کنند تا این مخلوط دَم بکشد. این دمنوش باید در طول روز به همراه عسل میل شود.

 

عظمایی گفت: دمنوش‌هایی مانند زنجبیل، عناب، دارچین، گل بنفشه، پرسیاوشان، زردچوبه با عسل، نعناع، مرزنجوش و بابونه در رفع سرفه موثر هستند از سایر خوراکی‌های مفید برای بهبود سرفه می‌توان به آب پیاز، شلغم و سیر پخته شده، نشاسته و چهارتخمه (ترکیبی از بِه‌دانه، سپستان، بارهنگ و قدومه شیرازی) اشاره کرد. غرغره دهان با محلول آب ولرم و نمک هم نقش موثری در درمان سرفه دارد.

 

بخور‌های مفید برای درمان سرفه
این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: افرادی که به سرفه دچار هستند برای رفع مشکل خود می‌توانند هر یک از گیاهان آویشن شیرازی، پونه کوهی، بابونه، اکالیپتوس و تخم گشنیز را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنند و این مخلوط را بخور دهند. میوه‌ها و سبزی‌هایی که سرشار از ویتامین C هستند هم به بهبود سرفه کمک می‌کنند. برای رفع سرفه می‌توان میوه سیب یا آب میوه‌های دیگر مانند پرتقال، لیمو ترش و لیمو شیرین را به همراه عسل میل کرد. افرادی که سرفه می‌کنند، باید از مصرف غذا‌های چرب، سرخ شده، ساندویچی و شیرینی‌های قنادی پرهیز کنند.

او یادآوری کرد: به طور کلی گیاهانی که برای درمان سرفه مفید هستند به بهبود سرماخوردگی هم کمک می‌کنند. مبتلایان به سرفه‌های آلرژیکی هم برای برطرف شدن مشکل خود می‌توانند هر یک از گیاهان بابونه، گل بنفشه، گل پنیرک، گل ختمی و تخم گشنیز را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنند سپس یک قاشق مرباخوری از مخلوط پودر شده را در یک لیوان آب جوش بریزند و موقع مصرف عسل را به این مخلوط اضافه و آن را جرعه جرعه میل کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار