یک محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: گل‌مژه بر اثر التهاب و عفونت غده‌های چربی که در بالا و پایین پلک‌ها وجود دارند، ایجاد می‌شود که با برخی راهکار‌های طب سنتی می‌توان به بهبود این عارضه کمک کرد.
کد خبر: ۷۹۵۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷ 07 November 2019

تابناک فارس به نتقل از باشگاه خبرنگاران:حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی  درباره گل‌مژه اظهار کرد: گل‌مژه بر اثر التهاب و عفونت غده‌های چربی که در بالا و پایین پلک‌ها وجود دارند، ایجاد می‌شود. این التهاب بیشتر در قسمت بالایی پلک‌ها بروز پیدا می‌کند. باکتری به نام استافیلوکوک این عفونت را به وجود می‌آورد.

او بیان کرد: در موارد خفیف، گل‌مژه پس از چند روز خود به خود بهبود پیدا می‌کند، ولی اگر گل‌مژه تشدید شود و به شکل دُمَل چرکی در بیاید، فرد باید به پزشک مراجعه کند.

علائم گل‌مژه
این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره علائم گل‌مژه افزود: درد، قرمزی، حساسیت و تورم پلک‌ها، آبریزش، حساسیت به نور، احساس وجود جسم خارجی در چشم و سنگینی چشم از جمله علائم گل‌مژه هستند همچنین گل‌مژه به علت فشاری که بر قرنیه وارد می‌کند، در برخی افراد تاری دید را موجب می‌شود.

عظمایی تاکید کرد: مبتلایان به گل‌مژه باید از ماساژ و خاراندن موضع به ویژه با دست آلوده پرهیز همچنین از مصرف تنقلات مصنوعی مانند چیپس و پفک، شیرینی‌های قنادی، انواع آجیل‌ها، قهوه و غذا‌های حاوی ادویه‌های تند، چرب و سرخ شده خودداری کنند. اشخاص نباید گل‌مژه را فشار دهند، زیرا در این صورت گل‌مژه تشدید می‌شود، بنابراین باید صبر کنیم تا گل‌مژه به تدریج بهبود پیدا کند.


او تصریح کرد: افراد دچار گل‌مژه برای رفع مشکل خود می‌توانند روزانه سه تا چهار بار کمپرس آب گرم را روی موضع قرار دهند، در این صورت علاوه بر تسکین درد، چرک هم از درون گل مژه خارج می‌شود. قرار دادن چای کیسه‌ای سبز یا سیاه هم روی گل‌مژه مفید است، برای این منظور اشخاص باید چای کیسه‌ای را درون آب جوش بگذارند سپس آن را بیرون بیاورند و پس از سرد شدن روی موضع قرار دهند.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: مبتلایان به گل‌مژه همچنین می‌توانند به نسبت مساوی هر یک از گیاهان آویشن شیرازی، گل ختمی و اسفرزه را با هم ترکیب و این مخلوط را پودر کنند سپس ترکیب پودر شده را درون شیر داغ یا آب جوش بریزند تا به شکل خمیر در بیاید. پس از آن افراد باید کمی از این خمیر را روی موضع قرار دهند تا چرک درون گل مژه خارج شود. پس از خروج عفونت می‌توان موضع مورد نظر را با جوشانده آویشن شیرازی و پونه کوهی شست‌وشو داد.

عظمایی اظهار کرد: برای درمان گل‌مژه می‌توان موضع را با دَم‌کرده تخم گشنیز شست و شو داد همچنین افراد می‌توانند پنبه‌ای را به دَم‌کرده یا جوشانده غلیظ بابونه آغشته کنند سپس این پنبه را روی محل مورد نظر قرار دهند. ماساژ موضع با روغن کرچک، ژل آلوئه‌ورا و روغن میخک هم مفید است.

 

او یادآوری کرد: در موارد شدید مبتلایان به گل‌مژه باید از حجامت تمپورال (شقیقه‌ها) و زالو درمانی زیر نظر متخصص طب سنتی استفاده کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار