سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز که برای ترویج کتابخوانی دبیرخانه دائمی تشکیل داده است، با شعار "شیراز کتاب می‌خواند" به عرصه کتاب‌ وارد شده است و خود از حامیان شیراز برای شرکت در جشنواره پایتختی کتاب ایران می‌داند.
کد خبر: ۷۹۵۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹ 10 November 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:در این رویداد فرهنگی که با همکاری اداره کل کتابخانه‌های استان فارس ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نیز شهرداری شیراز ترتیب یافته ، یک‌هزار و ۳۰۰ برنامه با بودجه‌ ۲میلیارد و ۳۰۰میلیون ریالی اجرا می‌شود.

مسئولان دستگاه‌های فرهنگی استان فارس در نشستی که در کتابخانه عمومی عبدالله خفیف شیراز برگزار شد،گرد هم آمدند و از تلاش‌ها برای برگزاری هفته کتابی پربار سخن گفتند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در این نشست از اجرای طرح "سفیر کتاب" سخن گفت که با هدف ارائه کتاب و تسهیل دسترسی عشایر به کتاب اجرا می‌شود.

این طرح از ۲۱آبان‌ماه با حضور سفیران کتاب در سراسر استان فارس آغاز خواهد شد.

روح‌الله منوچهری همچنین از مشارکت گروه‌ها و اقشار مختلف در آیین‌های فرهنگی به مناسبت هفته کتاب خبر داد و در همین زمینه به برگزاری نشست "کتابخوان بند" ویژه زندانیان، برنامه کتابخوانی برای باغبانان و نیز کتابخوانی پاکبانان اشاره کرد. جای فرهیختگان، هنرمندان و ورزشکاران نیز در این پویش خالی نیست و آنان همگام با دیگر گروه‌ها در نشست‌های کتابخوان شرکت می‌کنند.

دیگر برنامه اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس همایش خیرین کتابخانه‌ساز شمال فارس شامل شهرستان‌های آباده، اقلید، بوانات و خرم‌بید است؛ جز این‌ها، خیران کتابخانه‌ساز شهرستان‌های فسا و مرودشت نیز به‌صورت جداگانه برای افزودن به کتابخانه‌های استان همایش برگزار می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس از برگزاری نشست کتابخوان برای باغبانان و پاکبانان با همکاری شهرداری شیراز خبر داد و گفت: کتابخوان فرهیختگان با حضور ورزشکاران، هنرمندان و نویسندگان و ادیبان نیز از دیگر برنامه های این هفته است.

منوچهری همچنین از برگزاری یک مسابقه اینستاگرامی کتاب‌محور یاد کرد که اختتامیه آن در ۱۷ اسفند به مناسبت سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار خواهد شد و جزئیات بیشتر آن در هفته کتاب اطلاع‌رسانی خواهد شد.

قرار است در این هفته در شهر بهمن و روستای فدشکویه فسا نیز دو کتابخانه کلنگ‌زنی شود و افزون بر این چهار کتابخانه عمومی دیگر نیز همزمان با هفته کتاب در استان فارس افتتاح خواهد شد که یکی سهم بوستان کتاب فسا، دیگری در شهر قره بلاغ، کتابخانه مشارکتی استاد مهندسی در شهر آباده و ساختمان خیرساز کتابخانه در شهرستان گراش است.

عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی و بخشودگی جریمه‌های دیرکرد

به گفته مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی استان فارس عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی سراسر فارس به مناسبت هفته کتاب در روز ۲۵ آبان ماه صورت می‌گیرد و کسانی که کتابی به امانت برده و به علت دیرکرد مشمول جریمه شده‌اند، با آغاز این هفته، از ۲۳ تا ۳۰ آبان‌ماه می‌توانند از بخشودگی جرایم برخوردار شوند.

دغدغه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در هفته کتاب افزایش فعالیت‌های زیربنایی، آموزشی، تحقیقی و فرهنگی برای قرار گرفتن شیراز، شهرستان‌ها و روستاهای فارس در جمع شهرهای و روستاهای دوستدار کتاب است.

صابر سهرابی با بیان اینکه جامعه فرهنگی فارس برای به دست آوردن عناوین برتر حوزه کتاب‌خوانی و کسب عنوان پایتختی کتاب گام هایی برداشته است، افزود: ترویج کتاب و کتابخوانی از کلان‌برنامه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی است و با این رویکرد در طول چند سال گذشته اقدامات مطلوبی صورت گرفته است.

فارس در دو سال گذشته با راه‌یافتن شهرهای شیراز و صدرا به مرحله نهایی پایتختی کتاب ایران، عزم خود را برای کسب عنوان برتر این برنامه نشان داده است و در حال حاضر نیز به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر فارس برای ترویج کتاب و کتابخوانی برنامه‌هایی را تدوین کرده‌اند که مورد توجه بزرگان فرهنگ و ادب قرار گرفته است.

۵ میلیون تومان برای خرید کتاب نفیس اختصاص یافته است

در ادامه این نشست بحث‌ها بر سر اختصاص بودجه برگزاری هفته کتاب از سوی وزارت ارشاد داغ شد و سهرابی درباره اختصاص بودجه ۵ میلیون تومانی هفته کتاب، این مبلغ را جدا از بودجه‌های جاری عنوان کرد و گفت: ۵ میلیون تومان در قالب تفاهم‌نامه‌ای دو ساله میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد شده است و برای خرید کتاب‌های نفیس اختصاص یافته است.

وی همچنین از توزیع ۲۲هزار جلد کتاب در مدارس، مناطق محروم و روستاهای دوستدار کتاب طی ۶ ماه نخست سال جاری سخن گفت و وعده داد که تا پایان سال این تعداد دو برابر شود.

برگزاری برنامه مشترک با آموزش و پرورش و حضور در محله سعدی که در فروردین‌ماه امسال دچار سیل شده بود و تقدیر از ناشران و فعالان عرصه کتاب استان فارس از دیگر برنامه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس است.

در این میان، نمایشگاه کتاب به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی فارس، با پایان یافتن هفته کتاب از ۳ تا ۹ آذرماه برگزار خواهد شد.

مردم شیراز به کتابخوانی فراخوانده شده‌اند

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز که برای ترویج کتابخوانی دبیرخانه دائمی تشکیل داده است، با شعار "شیراز کتاب می‌خواند" به عرصه کتاب‌ وارد شده است و خود از حامیان شیراز برای شرکت در جشنواره پایتختی کتاب ایران می‌داند.

برنامه‌های فرهنگی این سازمان نیز از ۲۱ آبان‌ماه آغاز می‌شود و تا ۸ آذرماه ادامه داد و اوج فعالیت‌های این سازمان مربوط به ۲۴ تا ۳۰ آبان‌ماه است.

"چرخ خورشید" عنوان برنامه‌ای است که با همراهی هیئت دوچرخه‌سواری شیراز، شروع برنامه هفته کتاب را اعلام می‌کند. رکاب‌زنی نمادین دوچرخه‌سواران حرفه‌ای با همراهی جمعی کتابداران در روز کتاب، حدفاصل سه کتابخانه عمومی تاریخی شهر شیراز صورت خواهد گرفت و در پـایان مسیر در مراسمی از ۵ قهرمان ملی دوچرخه‌سواری تقدیر خواهد شد.

این سازمان که تاکنون شبکه‌های مختلف کتابخوانی را در میان اصناف گوناگون به راه‌ انداخته است، قصد دارد با گسترش آن، سایر اقشار را نیز به جمع کتابخوان‌ها دعوت کند.

به گفته رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز قرار است در هفته کتاب "شبکه ورزشکاران دوستدار کتاب شیراز" تشکیل شود و در همین راستا دومین کتابخانه در گردش "ورزش و اندیشه" نیز با همکاری هیئت کشتی استان فارس در روز ۲۱ آبانماه در خانه کشتی شیراز به راه بیفتد. در ادامه تنی چند از قهرمانان و پیشکسوتان نیز به این شبکه خواهند پیوست.

پیش از این اولین کتابخانه ورزش و اندیشه در خانه پینگ‌پنگ شیراز راه‌اندازی شده بود و ورزشکاران و مخاطبان ورزشگاه‌ها می توانند کتاب ها را بدون عضویت و تشریفات به امانت برند و پس از مطالعه به کتابخانه در گردش بازگردانند.

ابراهیم گشتاسبی‌راد از طرح پیاده‌روی خانوادگی با عنوان "پابه‌پای کتاب" نیز سخن گفت که در ۲۲ آبان‌ماه در پیاده‌راه سلامت واقع در بلوار چمران برگزار خواهد شد.

اجرای نمایش‌های خیابانی با موضوع کتاب و باعنوان "همای مهربانی" در ۱۵ نقطه پرترافیک شیراز از دیگر برنامه‌های شهرداری شیراز در هفته کتاب است.

کودکان و نوجوانان نیز از برنامه‌های هفته کتاب توسط شهرداری شیراز بی‌نصیب نماندند و از همین رو دومین برنامه از سلسله اردوهای "کتابگردی کودکانه" با عنوان "دانایان کوچک"، از ۲۵ تا ۲۹ آبان‌ماه با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس برگزار می‌شود و در خلال این برنامه کودکان از کتابفروشی و مرکز شماره ۲ کانون دیدن خواهند کرد.

۲۴آبانماه هر سال با عنوان روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است و برنامه‌های مرتبط با آن طی یک هفته برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار