اگر فکر می‌کنید شیراز تنها به آرامگاه حافظ و سعدی و تخت جمشید محدود می‌شود، همین حالا چمدانتان را ببندید و با ما در کوچه‌پس‌کوچه‌های این شهر زیبا همراه شوید تا با جاذبه‌های ناشناخته شیراز، آشنا شوید.
کد خبر: ۷۹۶۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸ 11 November 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا:بنابر اعلام گت بیلیت، شیراز یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان فارس است و به‌عنوان پنجمین شهر پرجمعیت کشور شناخته می‌شود. تعداد زیادی از جاذبه‌های گردشگری شیراز به‌عنوان آثار ملی و جهانی ثبت‌ شده‌اند و به همین دلیل هرسال گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری از این شهر زیبا دیدن می‌کنند.

 

محله سنگ سیاه شیراز

گشت‌وگذار در محله‌های قدیمی و کوچه‌های تنگ و پرپیچ‌وخم، یکی از تفریحاتی است که در سفر به هر شهری نباید آن را از دست داد. سنگ سیاه یکی از قدیمی‌ترین محله‌های شیراز است که تا چند سال گذشته کمتر گردشگری به آن سر می‌زد. با این‌ حال چند وقتی است این محله زیبا در میان مسافران به‌ویژه گردشگران خارجی مشهور شده و در پیچ‌وخم کوچه‌های باریک آن می‌توان توریست‌های دوربین به دست بسیاری را مشاهده کرد.

 

توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید چندساعتی را در این محله زیبا بگذرانید، حتماً و حتماً از گذر اصلی عبور کنید و بدون هماهنگی باراهنماهای محلی به دل کوچه‌پس‌کوچه‌های پرپیچ‌وخم این محله نزنید زیرا بافت تاریخی سنگ سیاه به‌شدت فرسوده است و بسیاری از خانه‌های این محله مسکونی نیست؛ بنابراین احتمال فروریختن بسیاری از بناهای این محله وجود دارد، علاوه بر این بازهم به علت متروکه بود بعضی از خانه‌های این محله، امنیت بالایی وجود ندارد و ممکن است در کوچه‌های باریک سنگ سیاه گم شوید.

از توصیه‌های ایمنی که بگذریم، پیشنهاد می‌کنیم در سفر به شیراز دوربینتان را بردارید و با خیال راحت درگذر سنگ سیاه که اتفاقاً به‌شدت پرطرفدار و شلوغ است قدم بزنید و از بافت تاریخی آن لذت ببرید. از جمله دیدنی‌های محله سنگ سیاه می‌توان به آرامگاه سیبویه دانشمند معروف ایرانی اشاره کرد که اتفاقاً نام این محله نیز برگرفته از سنگ مزار سیاه سیبویه است. متأسفانه در حال حاضر این آرامگاه در شرایط مناسبی نگهداری نمی‌شود و در معرض تخریب قرار دارد.

برای گشت‌وگذار در محله سنگ سیاه، می‌توانید اول حرم شاه‌چراغ را زیارت کنید و سپس از یکی از خروجی‌ها خود را به این محله قدیم، زیبا و باصفا برسانید.

 

دشت ارژن

دشت ارژن در ۶۰ کیلومتری شیراز و در جاده شیراز- بوشهر واقع‌ شده؛ بنابراین اگر با اتومبیل شخصی سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً به این بهشت کوچک سر بزنید.

 

دشت ارژن در چهارفصل سال دیدنی است. در فصل بهار و تابستان می‌توانید انواع گل‌های خودرو و وحشی از جمله شقایق را در آن پیدا کنید. در فصل پاییز و زمستان دریاچه یخ‌زده و پرنده‌های مهاجر، منظره‌ای کارت‌پستالی را برای شما به وجود می‌آورند.

 

خانه فروغ الملک و موزه مشکین فام

خانه فروغ الملک یکی از زیباترین بناهای دوره قاجار است که در محله سنگ سیاه و پشت مقبره بی‌بی دختران قرار دارد. پیشتر درباره محله سنگ سیاه صحبت کردیم؛ بنابراین یک‌راست به سراغ این بنای زیبا می‌رویم.

خانه فروغ الملک دارای اندرونی و بیرونی است و از بخش‌های مختلف آن می‌توان به زیرزمین، عمارت شاه‌نشین، حوض‌خانه، حمام، آشپزخانه، اتاق آینه و... اشاره کرد.

خانه فروغ الملک در حال حاضر به‌صورت خصوصی توسط خانواده مشکین فام اداره می‌شود و به موزه هنرهای معاصر شیراز در زمینه‌های عکاسی، نقاشی، خوشنویسی، حجاری و نقش برجسته و... تبدیل‌ شده است. پس در گشت‌وگذار در محله سنگ سیاه، خانه فروغ الملک را فراموش نکنید. این موزه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ - ۱۶ الی ۱۸:۳۰ پذیرای شماست.

 

خانه پرهامی

پس از گشت‌وگذار در شیراز زیبا، نوبتی هم باشد نوبت غذا و خوراکی‌های هوس‌انگیز شیرازی است. خانه پرهامی یک بنای ۲۰۰ ساله است که در محله سنگ سیاه قرار دارد و در حال حاضر با ۶ اتاق به یک استراحتگاه و رستورانی دنج تبدیل‌ شده است.

پیشنهاد می‌کنیم در سفر به شیراز زیبا چندساعتی را در حیاط زیبای خانه پرهامی بگذرانید و با خوراکی‌های محلی از خودتان پذیرایی کنید. از جمله خوشمزه جات خانه پرهامی می‌توان به عرقیات طبیعی شیراز، بستنی و فالوده و کلم‌پلو اشاره کرد.

برای سر زدن به این خانه به آدرس خیابان لطفعلی‌خان زند، رو به روی مسجد نصیرالملک مراجعه کنید.

بی‌شک برای دیدن همه‌ی جاذبه‌های شیراز زیبا به ماه‌ها زمان نیاز دارید و در سفرهای چندروزه حتی با فشرده‌ترین برنامه‌ریزی می‌توان گوشه‌ای از این زیبایی‌ها را دید؛ بنابراین توصیه می‌کنیم با سفر هوایی در زمان صرفه‌جویی کنید و بخشی از ساعاتی که قرار است در راه باشید را به گشت‌وگذار در شهر شعر و هنر اختصاص دهید. گت بلیت امکان تهیه بلیط هواپیما تهران شیراز، بلیط هواپیما مشهد شیراز را به ساده‌ترین روش ممکن فراهم کرده، پس همین حالا آماده شوید و تعطیلات باقی‌مانده تابستانی را در این شهر دوست‌داشتنی بگذرانید.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار