کاهو یکی از سبزی های بسیار مفیدی است که علاوه بر خواص درمانی، مصرف غذایی هم دارد. منشاء آن در هندوستان و آسیای مرکزی بوده و در طب اسلامی هم جایگاه ویژه ای دارد.
کد خبر: ۷۹۶۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۵ 12 November 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:محققان دریافته‌اند که خوردن مرتب این سبزی از بروز بیماری‌های قلبی- عروقی و سکته جلوگیری می‌کند و از مؤثرترین و طبیعی ترین درمان های کم خونی است.

در طب اسلامی کاهو جزء بهترین و موثرترین عامل ها برای هضم غذا محسوب مى شود.کاهو بویژه نوعی از آن که دارای برگ های زرد است، غذایی زودهضم است و خواب آرامی را به دنبال دارد. از این رو به نقل از رسول خدا(ص) آمده است که: انه یورث النعاس و یهضم الطعام؛ کاهو، خواب آور و برای هضم غذا مفید است.

کاهو به علت دارا بودن منیزیم در تولید انرژی از منابع غذایی دریافت شده، تنظیم انقباض سلول‌های ماهیچه‌ای و قلب، گشاد‌کردن شریان‌های قلبی و عروقی و نهایتاً شرکت در ساختمان استخوان‌ها و دندان‌ها به منظور استحکام آنها بسیار مفید است.

در میان سبزیجات کاهو مملو از نمک های معدنی است و خاصیت قلیایی دارد. از این رو مصرف آن تأثیر اعجاب گونه ای در تصفیه خون دارد. در همین زمینه امام رضا (علیه السلام) توصیه ‌فرمودند: تا می‌توانید کاهو بخورید، زیرا کاهو رقت خون را از بین می‌برد و بهتر از سایر سبزی ها، خون را تصفیه می‌نماید. کاهو خواب‌آور و آرام‌بخش است. بنابراین برای اشخاص عصبانی و کسانی که مبتلا به بی‌خوابی هستند، مفید است.

داشتن خون تمیز و صالح یک آرزوى همگانى و قدیمى بشر است ، زیرا اولین شرط داشتن یک مزاج متعادل دارا بودن یک خون پاکیزه غیر فاسد است . کاهو از نظر طب قدیم ایران سرد و مرطوب است و در روایات اسلامی گیاهى بسیار مفید شناخته شده و مهمترین خاصیت آن را از بین بردن امراض دموى و صاف کردن خون و نیز ایجاد خون هاى تازه بیان فرموده اند.

در روایتی آمده است که: علیکم بالخس فانه یطفى (یصفى ) الدم ؛ کاهو بخورید زیرا خون را پاک می سازد.

کارشناسان درباره کاهو معتقدند که مغزهاى خسته را تسکین مى دهد و معده هاى تنبل را تقویت مى نماید، کبدهاى بیمار را معالجه مى کندیبوست و رماتیسمرا علاج مى کند. در روایتی دیگر امام رضا (علیه السلام) در تأیید خواص اعجاب انگیز کاهو می فرماید: فِی البُقولِ: أفضَلُهَا . . . الهِندَباءُ ، وَالخَسُّ ؛ «بهترینِ سبزی ها؛ کاسنى و کاهو است ».

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار