کارشناس مسئول مرکبات سازمان جهاد کشاورزی فارس از پیش بینی برداشت بیش از ۱۰ هزار تن نارنج در استان خبر داد.
کد خبر: ۷۹۷۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸ 16 November 2019

تابناک فارس به نقل از فارس:غلامرضا جباری  اظهار داشت: استان فارس با سطح زیرکشت ۶۰ هزار هکتار و تولید سالانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن مرکبات به عنوان دومین استان مرکبات خیز کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: مرکبات فارس شامل انواع پرتقال، انواع نارنگی، لیمو شیرین، لیمو ترش، نارنگی و ... است که حدود ۴۵ درصد کل محصولات باغی فارس را مرکبات تشکیل می‌دهند.

جباری ادامه داد: استان فارس با دارابودن یک هزار و ۳۵۰ هکتار نارنجستان بعد از استان مازندران دومین تولید کننده نارج در کشور است.

کارشناس مسئول مرکبات سازمان جهاد کشاورزی فارس پیش بینی کرد که امسال ۱۰ هزار و ۴۰۰ تن میوه نارنج از درختان این استان برداشت شود که از این میزان ۷۳۱ هکتار در باغات مرکبات و مابقی در پارکها، فضای سبز سطح شهر، حاشیه خیابان‌ها و ... وجود دارد.

به گفته وی، شهرستان‌های جهرم، کازرون، فسا، شیراز و داراب عمده تولید کنندگان نارنج در فارس هستند که شهرستان‌های جهرم و کازرون به ترتیب با ۲۰۰ و ۱۷۸ هکتار از بیشترین سطح زیرکشت این محصول برخوردارند.

میوه نارنج به‌دلیل داشتن ویتامین C، می‌تواند تامین کننده بخش قابل توجهی از نیاز بدن انسان باشد و مصرف آن علاوه بر درمان بیماری‌های عصبی، نشاط آور و آرام بخش است.

نارنج که دارای مزه‌ای ترش بوده و به‌عنوان یک افزودنی غذایی مورد اقبال بسیاری از مردم قرار دارد، بوی بسیار مطبوع داشته و در نقاط مختلف کشور خصوصا مناطق سردسیر، علاقه‌مندان زیادی دارد.

این محصول سوغات زمستانی شهر شیراز است و شیرازی‌ها معتقدند آب جوش و آب نارنج برای نرم کردن گلو و گلودرد، هسته نارنج برای ریزش مو، خشک شده و دم کرده پوست نارنج برای دل درد، و نارنج جایگزینی مناسب برای لیمو برای کاهش دادن قند خون مناسب است.

تازه خوری نارنج، آب نارنج، پلو و مربای پوست نارنج از جمله مصارف نارنج در شیراز است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار