رحیم زارع نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی گفت:با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید به سمت چابک سازی ساختارهای خود حرکت کنند، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نیز به ضرورت فروش اموال مازاد شبکه بانکی تاکید دارند و این نوع شعب نیز مصداق این نوع اموال است. بانک ها با فروش شعب مازاد خود می‌توانند سرمایه حاصل را در امر کمک به تولید و تسهیلات دهی بیشتر هزینه کنند. استفاده از تجربیات کشورهای موفق در این حوزه باید مدنظر مسئولان باشد تا منابع حاصل از واگذاری این نوع اموال در جای درست هزینه شود.
کد خبر: ۷۹۸۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴ 20 November 2019

تابناک فارس به نقل از ایبنا:رحیم زارع، نماینده مردم آباده در مجلس با اشاره به عملکرد بانک مرکزی در راستای ساماندهی شبکه بانکی، گفت: کاهش اموال منجمد و شعب مازاد شبکه بانکی یکی از اقداماتی است که می‌تواند سرمایه در گردش بانک‌ها را افزایش دهد. با الکترونیکی شدن بسیاری از امور در حوزه پولی و مالی دیگر نیازی به شعب فیزیکی بسیار در سطح شهرها نیست. وجود چنین شعبی در سراسر کشور مصداق دارایی‌های منجمد بانک‌ها است.

استفاده از سرمایه حاصل از فروش شعب مازاد بانک‌ها در تولید
وی با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید به سمت چابک سازی ساختارهای خود حرکت کنند، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نیز به ضرورت فروش اموال مازاد شبکه بانکی تاکید دارند و این نوع شعب نیز مصداق این نوع اموال است. بانک ها با فروش شعب مازاد خود می‌توانند سرمایه حاصل را در امر کمک به تولید و تسهیلات دهی بیشتر هزینه کنند. استفاده از تجربیات کشورهای موفق در این حوزه باید مدنظر مسئولان باشد تا منابع حاصل از واگذاری این نوع اموال در جای درست هزینه شود.

لزوم کاهش اموال منجمد و شعب مازاد شبکه بانکی
گفتنی است، تعداد شعب بانک‌های کشور از ۲۳ هزار و ۵۴۹ شعبه در پایان سال گذشته به ۲۳ هزار و ۱۱۱ شعبه در آبان ماه سال جاری رسیده که حاکی از جمع‌آوری ۴۳۸ شعبه در هشت‌ماهه سال جاری است.

در سال‎های اخیر، سهم قابل توجهی از دارایی‌های شبکه بانکی به حالت منجمد درآمده است. به بیان دیگر نقدینگی موثری از این دارایی‌ها نصیب شبکه بانکی نمی‌شود. افزایش میزان مطالبات معوق در شبکه بانکی و هم‌چنین افزایش میزان شعب شبکه بانکی نمونه‌ای از این دارایی‌ها است. وجود چنین دارایی‌هایی موجب افزایش شکاف بین بدهی و دارایی در ترازنامه شبکه بانکی می‌شود.

بنابراین به منظور کاهش این اختلاف، شبکه بانکی باید تلاش کند تا از میزان این نوع دارایی‌ها در ترازنامه خود بکاهد. فروش اموال و شعب مازاد بانک‌ها یکی از اقدامات موثر در این زمینه است. بنابراین بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر بر شبکه بانکی، باید بر اجرای دقیق این برنامه توسط بانک‌ها و افزایش سرعت آن به خوبی نظارت نماید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار