ملخ‌های صحرایی در راه کرمان؛
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: «استان کرمان بر اساس هشدار سازمان‌های فائو و حفظ نباتات در سال‌جاری از سه جبهه با ملخ‌های صحرایی درگیر می‌شود».
کد خبر: ۸۰۰۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۹ 28 November 2019

به گزارش تابناک کرمان به نقل از ایرنا، ناصر طاهری با بیان این‌که استان کرمان بر اساس هشدار سازمان‌های فائو و حفظ نباتات در سال‌جاری از سه جبهه با ملخ‌های صحرایی درگیر می‌شود، اظهار کرد: «گروه نخست ملخ‌های حمله‌کننده به استان کرمان، همان ملخ‌هایی هستند که سال گذشته از ایران عبور کرده و به سمت کشورهای هند و پاکستان رفته‌اند و اکنون در حال بازگشت به استان‌های حاشیه‌ی خلیج فارس و شهرهای جنوبی کرمان مانند رمشک، کهنوج و همچنین بندرعباس هستند».
وی ادامه داد: «این ملخ‌ها به احتمال زیاد از نیمه‌ی دوم بهمن ماه سال‌جاری با توجه به افزایش نسبی دما، حوزه‌ی شمال استان کرمان را درگیر کنند».

منابع مالی برای مبارزه با ملخ‌ها تامین نشده است
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان کرد: «دسته‌ی دوم ملخ‌های تهدیدکننده‌ی استان کرمان، ملخ‌هایی هستند که از شبه جزیره عربستان، یمن و آفریقا به سمت کشور ما می‌آیند و بعد از گذر از استان‌های همجوار به کرمان می‌رسند».
وی افزود: «دسته‌ی سوم ملخ‌هایی که ممکن است طبق پیش‌بینی‌ها به استان کرمان حمله‌ور شوند همان ملخ‌هایی هستند که سال قبل در این استان حضور داشته و تخم‌گذاری کرده‌اند و اکنون با توجه به گذر زمان، تخم‌ها تبدیل به نوزاد ملخ می‌شود و به اراضی و مراتع حمله می‌کنند».
طاهری با بیان این‌که مبارزه با ملخ‌های صحرایی در استان‌های همجوار کرمان آغاز شده است، گفت: «شرایط موجود و سبز نبودن مزارع با توجه به فصل سرما، مبارزه با ملخ را به دلیل پروازهای طولانی مدت، دشوار کرده به طوری که ملخ‌ها طی یک پرواز طولانی مدت می‌توانند از یک آبادی به آبادی دیگر برسند».
وی با اشاره به رایزنی و گفت‌وگو با مسئولان برای جذب اعتبارات لازم به منظور مبارزه با ملخ‌های صحرایی در کرمان توضیح داد: «در صورت تامین نشدن این اعتبار هیچ تضمینی برای حفاظت از مزارع و اراضی کشاورزی از شر ملخ‌ها در این استان وجود ندارد».
وی با بیان این‌که تاکنون موفق به جذب اعتبار برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی نشده‌ایم اظهار کرد: «در عین حال سم پاش‌های موجود به منظور مبارزه با این آفت در شمال استان کرمان تجهیز شده است».
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان کرد: «بر اساس برآورد انجام و اعلام شده به سازمان حفظ نباتات و استانداری کرمان، یک میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با ملخ‌ها در شمال این استان نیاز است که ۲۵۰ میلیون تومان از این مقدار صرف پرداخت بدهی سال قبل می‌شود و۷۵۰ میلیون تومان مابقی در زمینه‌ی مبارزه با این آفت طی سال جاری هزینه خواهد شد».
وی با اشاره به این‌که امسال حجم ریزش ملخ بیشتر است، ادامه داد: «ملخ‌های صحرایی طبق پیش‌بینی انجام شده ممکن است به ۱۵ هزار هکتار از اراضی شمال کرمان حمله کنند».
طاهری با بیان این‌که ملخ صحرایی خطرناک‌ترین آفت محصولات کشاورزی است، گفت: «اعتبار مبارزه با ملخ‌های صحرایی باید به هر نحوی تامین شود تا بتوان مبارزه با این آفت را در استان کرمان در دستور کار قرار داد».
وی افزود: «مبارزه با ملخ‌های صحرایی در ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان‌های ریگان و ارزوئیه در شمال استان کرمان سال گذشته بسیار مطلوب انجام شد، به طوری که خسارتی از جانب این آفت به مزارع کرمان وارد نشد».
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: «ملخ‌های صحرایی با مبارزات انجام شده طی سال جاری در ریگان و ارزوئیه زمین‌گیر شدند و مانع از ورود این آفت به اراضی کشاورزی شدیم و مبارزه صرفا در مراتع انجام شد».
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار