تب بیش از ۳۸ درجه در سه روز ،احتمال ابتلا به آنفولانزا را نشان می‌دهد
کد خبر: ۸۰۱۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶ 01 December 2019

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز مرکز فارس، گفت: در پی شیوع نخستین موج آنفولانزا ۱۲ نفر در فارس جان باختند.
دکتر همتی با بیان این که بیشتر افراد جان باخته سالمند یا دارای بیماری زمینه‌ای همانند دیابت و آسم بوده اند افزود: کودکان زیر ۵ سال، افراد بالای ۶۰ سال، بیماران زمینه ای مثل تنفسی، قلبی-عروقی، کلیوی و دیابتی باید بیش از دیگران مواظب باشند تا به این بیماری مبتلا نشوند.
وی گفت: تب بیش از ۳۸ درجه بیش از سه روز، احتمال ابتلا به آنفولانزا را نشان می‌دهد و علایمی همچون سرماخوردگی، بدن درد، خستگی و کوفتگی را به همراه دارد، اما به دلیل ویروسی بودن این بیماری، مصرف آنتی بیوتیک بی تاثیر است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این که نام ویروس آنفولانزای امسال اچ وان - ان وان است افزود: این ویروس بیماری زایی بیشتری دارد و کشندگی آن نسبت به ویروس‌های پیشین بیشتر است.
همتی گفت: تنها داروی درمان این بیماری تامیفلو است که فقط در اختیار مراکز درمانی شهید فقیهی (سعدی)، نمازی، علی اصغر و دستغیب به عنوان مراکز ویژه قرار دارد.
وی گفت: برای درمان بیماری آنفولانزا به همه پزشکان خانواده آموزش‌های لازم داده شده است و این پزشکان در صورت نیاز، فرد را به مراکز درمانی ویژه معرفی می‌کنند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان این که با انتشار نکات آموزشی در فضای مجازی، مردم در مقابله با این ویروس هوشیار شده اند افزود: تماس نداشتن با فرد آلوده، شستن مرتب دست‌ها با صابون، گرفتن دستمال جلوی صورت هنگام سرفه و عطسه توسط افراد بیمار، دفع دستمال‌های استفاده شده توسط افراد بیمار در نایلون و سطل زباله و استراحت سه روزه بیماران مبتلا به آنفولانزا در منزل، از مهمترین روش‌های پیشگیری از خطرات و درمان این بیماری است.
همتی گفت: علاوه بر مصرف دارو، باید دوره بیماری گذرانده شود و خوردن مایعات، میوه، سبزی، آبمیوه‌های طبیعی، سوپ و آش و کار‌هایی که برای درمان سرماخوردگی از دیرباز رایج بوده است،در بهبود این بیماری اثر دارد.
وی با بیان این که پیشگیری و خود مراقبتی مهم‌ترین اصل در جلوگیری از خطرات آنفولانزا است افزود: بهترین زمان واکسن آنفولانزا اواخر شهریور و اوایل مهر است، اما اکنون تزریق این واکسن برای افرادی سالم، بی تاثیر نیست.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به مدارس و مهد‌های کودک اعلام شده که به دانش آموزان بیمار حداقل سه روز و به خردسالان یک هفته اجازه استراحت دهند، همچنین به شاغلان باید سه روز مرخصی استعلاجی داده شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار