اکبری در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد سخنان رئیس جمهور در مورد بی اطلاعی از افزایش قیمت بنزین نیز گفت: بهتر است آقای رئیس جمهور فرافکنی نکند ایشان در جریان گرانی بنزین بود.
کد خبر: ۸۰۲۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰ 03 December 2019

تابناک فارس به نقل از فارس: علی اکبری صبح امروز در جمع خبرنگاران ضمن تشریح دلایل افزایش قیمت بنزین اظهار داشت: 990 هزار میلیارد تومان یارانه انرژی پنهان در کشور است یعنی چیزی حدود 2 برابر بودجه عمرانی کل کشور و جالب است بیشتر این یارانه پنهان به جیب مرفهان می‌رود.

وی افزود: کسی که چند اتومبیل و ویلا و امکانات آن‌چنانی دارد قطعاً مصرف سوخت بیشتری نسبت به سایر اقشار جامعه دارد اما همین فرد 21 برابر بیشتر از افراد عادی و ضعیف جامعه از یارانه انرژی استفاده می‌کند.

این نماینده مجلس ادامه داد: با توجه به این طرز استفاده از یارانه انرژی شکاف طبقاتی روزبه‌روز در کشور عمیق‌تر شده چراکه تفاوت بهره‌مندی از یارانه میان اقشار مرفه و دهک‌های پائین جامعه بسیار است.

اکبری همچنین قاچاق سوخت را دیگر معضل بزرگ کشور و از دلایل طرح اصلاح مصرف سوخت بیان کرد و گفت: با توجه به قیمت بالای بنزین در 15 کشور همسایه ما، قاچاق سوخت همواره از مرزها صورت می‌گیرد و برای کنترل این پدیده نیز نمی‌توان در تمام نقاط مرزی نیروی امنیتی و انتظامی مستقر کرد.

وی افزود: ضمن قاچاق و عدم عدالت در استفاده از یارانه انرژی، مسئله دیگر سیر افزایش مصرف بنزین در کشور است که روزبه‌روز با افزایش خودروها بیشتر می‌شود و این مسئله نیز دلیلی بود برای اصلاح مصرف سوخت.

نماینده شیراز در مجلس خاطرنشان کرد: مجموع عوامل فوق موجب شد که سران 3 قوه بر سر اصلاح قیمت سوخت به اجماع برسند اما در خصوص چگونگی اجرای آن توافقی حاصل نشد و درنهایت سران قوا این موضوع را به اختیار خود مصوب کردند.

به گفته اکبری، مجلس در خصوص نحوه اجرای اصلاح مصرف سوخت دچار تسامح شد.

*حساب آشوبگر از مردم عادی جدا شود

نماینده شیراز در مجلس گریزی هم به اغتشاشات بنزینی پس از اجرای طرح اصلاح مصرف سوخت زد و مجلس، دولت و نیروهای امنیتی و انتظامی را در این اغتشاشات به‌نوعی مقصر دانست.

وی خواستار جدا کردن صف اغتشاش‌گران از مردم عادی شد و از دستگاه قضا خواست تا حساب جوانان و نوجوانانی که اغتشاش‌گر نبوده اما ممکن است دچار هیجانات زودگذر شده باشند را از آشوبگران جدا کند.

اکبری افزود: به‌هرحال یک سری از مطالبات مردم انباشته‌شده و ممکن است در سال‌های آینده نیز با چنین اعتراضاتی روبه‌رو باشیم. لذا از مسئولان قضایی استان تقاضا داریم با تسامح و مدارا با افراد عادی دستگیر شده برخورد کند.

وی همچنین استیضاح وزرا در شرایط فعلی را به صلاح کشور ندانست و اظهار داشت: همیشه در پایان دوره‌ها بحث استیضاح مطرح بوده و برخی از نمایندگان به دنبال این هستند که با دولت تسویه‌حساب کنند اما به نظر بنده استیضاح در این مقطع زمانی به نفع کشور نیست.

*بودجه دولت کسری دارد

این نماینده مجلس در ادامه به بودجه سال 99 کشور نیز اشاره کرد و گفت: دولت با کمبود بودجه در سال 98 روبه‌رو بود و امسال نیز هزینه‌ها به‌شدت افزایش‌یافته و فروش نفت نیز کاهش، لذا دولت برای اداره کشور باید چاره‌اندیشی کند.

وی ادامه داد: دولت در این شرایط یا باید پول چاپ کند که عقلانی نیست یا از دیگر کشورها پول قرض کند که با استقلال کشور منافات دارد یا مالیات را افزایش دهد یا یارانه و قیمت حامل‌های انرژی را تعدیل کند.

اکبری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه 80 درصد منابع دولت صرف پرداخت حقوق می‌شود، دولت باید به‌هرحال فکری برای تأمین آن بکند.

*رفتار ژله‌ای نمایندگان!

نماینده شیراز در مجلس به بحث انتخابات آتی مجلس نیز اشاره کرد و گفت: باید تلاش کرد با توجه به شرایط خاص سیاست خارجی و... مشارکت مردم را در انتخابات افزایش دهیم.

وی افزود: جریانات اخیر شاید کمی مردم را سرخورده کرده باشد اما باید تلاش کرد اعتماد ازدست‌رفته را دوباره بازسازی کنیم.

اکبری به‌نقد رفتار برخی از نمایندگان مجلس نیز پرداخت و گفت: متأسفانه نمایندگان نیز در شرایط فعلی خط الراسی عمل می‌کنند و بستگی دارد این‌طرف بچربد یا آن‌طرف، گاهی با این‌طرف و گاهی با آن‌طرف هستند که این رفتار ژله‌ای نیز به مجموعه مصوبات مجلس آسیب می‌رساند.

*اشتباه

این نماینده شیراز افزود: امیدواریم جریانی را دنبال کنیم که پاسخگو باشد تا مملکت را از این بحران خارج کنیم به‌ویژه آنکه شرایط اطراف ما پیچیده شده است. البته برخی اشتباهات در سنوات قبل انجام شد که ما موافق نبودیم چه زمانی که سفارت عربستان را گرفتند چه سفارت انگلیس که مجبور شدیم خسارت همه اموالشان را پرداخت کنیم.

وی اضافه کرد: حتی سوزاندن پرچم آمریکا در صحن علنی مجلس، مشکلاتی را ایجاد کرد که جامعه ناچارا امروز باید در برابر آن مقاومت کند.

*رئیس جمهور فرافکنی نکند

اکبری در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد سخنان رئیس جمهور در مورد بی اطلاعی از افزایش قیمت بنزین نیز گفت: بهتر است آقای رئیس جمهور فرافکنی نکند ایشان در جریان گرانی بنزین بود.

نماینده شیراز در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اینکه «آیا سران 3قوه جایگاه قانونی دارند یا نه» نیز گفت: خیر اما به لحاظ شرایط خاصی که کشور به لحاظ تحریم و تهدید خارجی و...داشت ممکن است با نظر رهبری هماهنگی کرده باشند.

*بنزین 2نرخی یعنی رانت و مفسده

 

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد بنزین 2نرخی نیز گفت: هر جا 2نرخی کردیم یا فساد بوده یا رانت لذا به هیچ عنوان موافق 2نرخی کردن نیستیم.

اکبری در پایان در مورد حضورش در انتخابات دور بعدی مجلس نیز گفت: در حال ارزیابی هستم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار