مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی:
مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی با اشاره به اینکه ۱۴ میلیون نهال‌کاری در ۱۴ آذرماه در سطح کشور انجام می‌شود گفت: سهم استان مرکزی ۵۶۱ هزار نهال است که در مناطق اراک، ساوه و شازند با کمک و مشارکت یکدیگر کاشته می شود.
کد خبر: ۸۰۲۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳ 03 December 2019

به گزارش تابناک مرکزی عبدالحسین محمدی روز شه سنبه در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اتفاقاتی که برای کاهش سطح جنگل کاری رخ داده است به منظور افزایش سطح مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد، روز ۱۴ آذر ماه به صورت کشوری برای توسعه جنگل کاری در کشور مشخص شده است.

محمدی با اشاره به اینکه ۱۴ میلیون نهال کاری در یک روز در سطح کشور انجام می شود اظهار کرد: سهم استان مرکزی ۵۶۱ هزار نهال است که در مناطق اراک، ساوه و شازند با کمک و مشارکت یکدیگر کاشته می شود.

وی ادامه داد: فعلا در این سه منطقه این پویش را انجام می دهیم و بررسی هایی در حال انجام است که بتوانیم این کار را در سایر شهرستان ها و مناطق انجام دهیم.

مدیر کل منابع طبیعی استان مرکزی بیان کرد: در طی این چند سال اخیر اقدامات بسیار قابل‌توجهی در گردنه گردو اراک انجام‌شده است و تاکنون  ۱۹ هزار نهال در گردنه گردو کاشت شده و امیدواریم بتوانیم این اقدامات را در سایر مناطق اجرا کنیم.

محمدی گفت: همچنین در طی یک دهه گذشته اقدامات بسیار خوبی برای پارک جنگلی اراک انجام شده که اگر از این فضا استفاده نمی شد امروز به یکی از معضلات شهری تبدیل میشد.

وی با اشاره به اینکه در کنار پیشرفت صنایع باید توسعه جنگل ها و منابع طبیعی را مد نظر داشته باشیم ادامه داد: چراکه توسعه محیط زیست ما را از بسیاری مشکلات نجات خواهد داد.

مدیر کل منابع طبیعی استان مرکزی افزود: در روز ۱۴ آذر ماه باید یک پویشی همگانی توسط مردم برای حفاظت از محیط زیست انجام شود تا همه نسبت به حفاظت از منابع طبیعی تعهد داشته باشیم و بتوانیم آن را به نحو شایسته ای نگه داری و تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه اعتبارات برای نهال کاری بسیار پایین است بیان کرد: اگر ما می خواهیم آلودگی هوا را کاهش دهیم باید سرمایه گذاری کنیم و امروز که یکی از معضلات جدی آلودگی هوا است توسعه و پیشرفت جنگل ها یک ضرورت محسوب می شود.

محمدی تاکید کرد: کاهش اعتبارات در بخش نهال این کار ارزشمند را با رکود جدی مواجه کرده و در واقع این مسئله به یک معضل جدی تبدیل شده است و ما امروز نمی توانیم مطالبات در این بخش را پاسخ دهیم.

مدیر کل منابع طبیعی استان مرکزی اظهار کرد: یکی از دغدغه های مهم ما در استان مرکزی و به خصوص شهر اراک صنعتی بودن آن است که تا پایان سال ۹۸ در بخش بیابانی ۱۸۷۰ هکتار نهال کاری و درختکاری انجام می شود که امیدواریم در روند رفع آلودگی هوا موثر باشد.

وی ادامه داد: با توجه به حوادث اخیر امسال همچون سیل، آبخیز داری به عنوان یکی از مسائل مهمی و اصلی در کشور تبدیل شده که در سال ۹۸ مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی، منابعی را برای این کار در نظر گرفتند.

محمدی از اجرای ۲۸ طرح حوزه آبخیز داری با اعتبار ۲۸ میلیارد تومان در استان خبر داد و گفت: تا کنون ۱۳ میلیارد تومان اعتبار تنها تخصیص پیدا کرده است امیدواریم تخصیص کامل داشته باشیم.

مدیر کل منابع طبیعی استان مرکزی بیان کرد: در بخش آبخیز داری در بین استان های اول کشور هستیم که این کار با هدف تغذیه منابع آب های زیر زمینی انجام می شود که در طی این چند سال کاهش جدی داشته و عمده هدف ما هم در قنوات و چاه ها است که باید آنها را تغذیه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از اوایل طرح آبخیز داری ۱۲۷۰۰ نقطه پروژه آبخیز داری انجام شده که ۸۷ میلیون متر مکعب آن از روان آب ها بوده که به شکل صحیحی کنترل شده اند و امیدواریم بتوانیم سیل را در همه نقاط استان مرکزی کنترل کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار