فشار خون بالا، چاقی، بیماری قلبی، مصرف الکل، مصرف دخانیات و بی‌تحرکی از علت‌های بروز بیماری سکته مغزی است.
کد خبر: ۸۰۲۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳ 04 December 2019

تابناک فارس به نقل از فارس:سکته مغزی اولین علت ناتوانی و دومین علت مرگ در ایران است و بسیاری از هزینه‌های بخش سلامت صرف درمان بیماران سکته مغزی می‌شود.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم شیوع سن ابتلا به سکته مغزی در ایران 10 سال پایین‌تر از سایر کشورها است و هر سال بیش از 100هزار نفر در ایران دچار سکته حاد مغزی می‌شوند.

سهم سکته مغزی در جهرم ماهانه 25 نفر

محمد رحمانیان با اشاره به اینکه تعداد مراجعین بیماران سکته مغزی به مراکز درمانی جهرم در سال 97، 484 نفر و در 9 ماهه اول امسال، 258 نفر بوده است، افزود: همین طور ماهانه به طور متوسط 25 بیمار با سکته مغزی زودگذر و سکته مغزی ماندگار در بخش داخلی اعصاب بیمارستان پیمانیه جهرم بستری می‌شوند.

 

 

وی پیشگیری را مهم‌تر از درمان دانست و گفت: گاهاً سکته مغزی منجر به خونریزی مغزی شده که درمان دارویی نمی‌تواند از بروز ناتوانی‌های جسمی جلوگیری کند.

فشارخون بالا علت سکته مغزی

مریم جلالی متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز فشار خون بالا را یکی از مهم‌ترین علت‌های بروز سکته مغزی دانست و گفت: بعد از فشار خون بالا، چاقی، بیماری قلبی، مصرف الکل، مصرف دخانیات و بی‌تحرکی از دیگر علت‌های بروز این بیماری است.

وی بیان کرد: سکته مغزی اختلال ناگهانی در جریان خون یک قسمت از مغز در اثر یک لخته یا یک رگ خونی پاره شده بصورت ناگهانی است.

جلالی افزود: فلج شدن نیمی از بدن، از کار افتادگی فرد، از بین رفتن تکلم، بی اختیاری اجابت مزاج و در نهایت متحمل شدن هزینه‌های سنگین مراقبت و درمان از تاثیرات سکته مغزی است.

 

 

به گفته این متخصص مغز و اعصاب شروع علائم این بیماری، سردرد شدید ناگهانی، فلج شدن نیمی از صورت و فلج شدن نیمی از بدن است.

وی کنترل فشار خون، کاهش اضافه وزن، ترک دخانیات، ورزش کردن، نداشتن استرس و کنترل دیابت را نقش اساسی در پیشگیری از بروز سکته مغزی دانست.

زمان را از دست ندهید

سهیلا سامانی مسئول واحد سکته حاد مغزی بیمارستان پیمانیه جهرم با بیان این مطلب که در ساعات اولیه بروز سکته مغزی، زمان نقش کلیدی دارد، گفت: به محض بروز علائم سکته مغزی، زمان را از دست ندهید و سریعا به مرکز 115 جهت انتقال به بیمارستان تماس بگیرید.

وی گفت: اگر سکته مغزی به علت وجود لخته در عروق مغز باشد و در کمتر از 3 ساعت بروز کند می‌توان با تزریق دارو بیمار را نجات داد.

انتهای پیام/ر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار