مدیر مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: تاکنون ۲۰۷ بیمار آلوده به ویروس اچ آی وی (HIV) در این استان شناسایی شده‌ است.
کد خبر: ۸۰۳۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۱ 05 December 2019

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایرنا ، ظفر پریسای روز چهارشنبه در همایش روز جهانی ایدز در گچساران افزود: از این تعداد بیمار آلوده به ایدز تاکنون ۱۰۴ نفر فوت کرده است.

وی بیان کرد: این تعداد بیمار آلوده از زمان اجرای طرح شناسایی بیماران مبتلا به اچ آی وی در استان شناسایی شده اند که ۱۰۳ نفر از این تعداد در قید حیات هستند.

پریسای تصریح کرد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ۵۰۷ بیمار آلوده به اچ آی وی در این استان وجود دارد که ۴۰درصد آنها  از بیماری خود بی اطلاع هستند.

وی افزود: هم اکنون از این تعداد بیمار آلوده به ویروس اچ آی وی ۹۱  نفر تحت مراقبت هستند.

پریسای شناسایی، تشخیص و درمان به موقع بیماران آلوده به این بیماری را مهم دانست و افزود: پیشرفت‌علم پزشکی موجب شده با درمان مادران باردار آلوده به ویروس اچ آی وی انتقال این ویروس به نوزاد به صفر رسیده و نوزاد سالم به دنیا بیاید.

وی اظهار کرد: افراد پرخطر و مشکوک به این بیماری در استان می‌توانند برای انجام آزمایش به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری موجود در شهرستان‌های استان و یا پایگاه‌های شبکه بهداشت و درمان در سایر شهرستان‌ها مراجعه و اطمینان داشته باشند اطلاعات مربوط به آنها محرمانه خواهد ماند.

پریسای افزود:  بیماری ایدز، ریشه در رفتارهای اجتماعی دارد که با اطلاع رسانی در خصوص راه های شناسایی ایدز، ابتلا به آن نیز کمتر خواهد شد.

وی گفت: افزایش سواد سلامت مردم، موجب پیشگیری از وقوع بسیاری از بیماری ها شده و از شیوع آنها جلوگیری می کند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران گفت: بیش از ۲ هزار نفر گچسارانی در سال جاری آزمایش رایگان ایدز دادند.

سهراب صیدی ، تعداد زنان آسیب پذیر زیر پوشش خدمات بهداشتی این شهرستان را ۵۱۷ نفر اعلام کرد.

وی بیان کرد: بهداشت باروری، روانشناختی، تشخیص بیماری ها، آشنایی با بیماری های آمیزشی، سنجش ایدز، توانمندسازی، متادون درمانی، مددکاری، اردوهای آموزش و تفریحی از جمله خدماتی است که به صورت رایگان در سال جاری به زنان آسیب پذیر ارایه شده است

صیدی ابراز کرد: گروه های پرخطر همچون معتادان تزریقی، افراد با روابط جنسی محافظت نشده، همسر افراد آلوده یا همسر معتادان تزریقی، دریافت کنندگان مکرر خون، شاغلان در مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی که با خون و تزریقات سروکار دارند مانند جراحان، دندانپزشکان، کارکنان آزمایشگاه در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار دارند.

ایدز (AIDS) یا نشانگان اکتسابی کمبود ایمنی، نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود؛ اچ آی وی، یک نوع ویروس است که به سیستم ایمنی آسیب می‌رساند.

۹ تا ۱۵ آذر امسال در ایران با عنوان هفته ایدز نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار