مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس از انجام اقدامات لازم مرمتی با هدف رفع خطر از گنبد مرکزی کاخ جهانی ساسان سروستان خبرداد.
کد خبر: ۸۰۴۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۶ 10 December 2019

تابناک فارس به نقل از مهر: مصیب امیری در این زمینه گفت: عملیات اجرایی در قالب تثبیت، مرمت و استحکام بخشی این گنبد به منظور رفع خطر از گنبد مرکزی این کاخ جهانی تا اواسط آذرماه انجام شده است و مرحله بعدی مرمتپس از تخصیص اعتبار لازم، مجددا آغاز خواهد شد.

این مسئول افزود: این فاز از طرح مرمت با اعتبار ۵۰۰ میلیون ریال، توسط استادکاران متخصص و با استفاده از مصالح کاملا سنتی متناسب با بنا صورت پذیرفته است.

کاخ ساسانی سروستان در ۹ کیلومتری جنوب غربی سروستان، در میان دشتی وسیع و در مسیر روستای نظر آباد قرار دارد. این بنا شامل یک ایوان ورودی و گنبدی در مرکز و حیاط است و نسبت به بناهای دیگر دوره ساسانی از فن معماری و پلان پیچیده و کامل تری استفاده شده است. نمای اصلی بنا در ضلع جنوبی قرار دارد که شامل یک ایوان مرکزی و دو ایوان کوچکتر در دو طرف است. برخی از پژوهشگران معماری ساسانی، بر این عقیده اند که بنا با توجه به تکنیک پیشرفته تر در طراحی کلی و جزئیات آن، متعلق به اواخر دوران ساسانی است.

این کاخ تیر ماه سال ۹۷ در قالب پرونده «منظر باستان شناسی ساسانیان فارس» در یونسکو به ثبت جهانی رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار