١٢آذر، تولد "غلامحسین صدیقی" از برجسته ترین جامعه شناسان کشورمان را روز جامعه شناس نام نهاده اند که به همین مناسبت، دانشگاه پیام نور بندرعباس همایش بزرگداشتی به مناسب این روز برگزار کرد. 
کد خبر: ۸۰۴۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۶ 04 December 2019

به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از ایسنا، دبیر انجمن جامعه شناسی دانشگاه پیام نور عنوان کرد: عوامل متعدد موجود در کشورها از جمله توسعه شهری، بحران شهری، مهاجرت ها، افزایش فقر و تبعیض، تغییرات پرشتاب اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در حوزه های مختلف سازمانی و اجتماعی و بروز اتفاقاتی چون کودک آزاری، اعتیاد و خشونت علیه زنان همگی این موارد ناشی از خلاء بسیارشدید رشته جامعه شناسی بوده و دخالت جامعه شناسان در جامعه سبب بروز و تشدید این مسائل می شود.
حمدانی پور افزود: در کشورما مدیرانی که جامعه شناس باشند، وجود ندارد که بتواند پیش از گرفتن تصمیمی، جامعه را سنجیده و سپس مطابق آن عمل کند.

گزارش ایسنا از برگزاری همایش بزرگداشت روز جامعه شناس در بندرعباس
وی ادامه داد: جامعه شناس، پزشک یک جامعه است، شناسایی مشکل و در ادامه ارائه راه حل با شناخت و بررسی افراد جامعه سبب بهبود وضعیت شده و می تواند در ارامش جامعه موثر باشد.
حمدانی بیان کرد: امروز جهان با دو جنگ روبه روست، جنگ اول انسان در مقابل انسان ها و جنگ دوم انسان در مقابل محیط زیست و ریشه هردو در رفتار، نوع نگاه، نوع فعالیت ها و نگاه انسان ها است لذا برای فروکش شدن این دو جنگ باید تغییر نگرش و تغییر رفتار صورت گیرد.

در ادامه یک استاد دانشگاه جامعه شناسی بیان کرد: خلاء استفاده از جامعه شناس به خوبی در جامعه مشاهده میشود و اگر استفاده درستی از علم جامعه شناسان شود، حوادث، بی نظمی ها و مشکلات جامعه قابل پیش بینی است.
محرابی ادامه داد: هیچ علمی مامند علم جامعه شماسی نمی تواند شرایط آینده و پیش روی یک جامعه را پیش بینی و از بروز مشکلات جبوگیری کند.
وی در پایان گفت: جامعه شناس باید در جامعه باشد و بتواند مسائل و مشکلات جامعه را ریشه یابی و برای برون رفت از آن راهکار دهد.

همچنین نماینده اساتید جامعه شناسی دانشگاه های آزاد هرمزگان نیز ضمن تبریک به مناسبت روز جامعه شناسی از احداث یک دانشکده جدید و معاونتی با عنوان علوم انسانی و هنر خبرداد و افزود: به کمک دانشجویان که بخش بسیار مهمی از این جامعه هستند و می توانند در شناخت آسیب های موجود در جامعه به ما کمک کنند.
بهادری با بیان این که جامعه شناس پزشک جامعه است و حق اظهار نظر در زمینه های دیگه را دارد، ادامه داد: شهرهای مرزی دارای بیشترین آسیب های اجتماعی بوده که به صورت آموزش های آکادمیک ریشه کن نمی شود. دانشجویان که ارتباط مستقیم با جامعه دارند مسائل و مشکلات را به ما معرفی کنند.
وی در پایان گفت: دانشجویان جامعه شناسی همواره تلاش کنند که مقالاتی را هرچند کوتاه را بنویسند و من نیز قول انتشار حتی کوتاه ترین مقالات در منابع معتبر را می دهم.

همچنین استاد جامعه شناسی پیام نور بندرعباس نیز بیان کرد: جامعه شناسی بنای رشد توسعه فکری و اجتماعی جامعه است. این بنا در غرب با شروع مشکلات و دغدغه های اجتماعی زودتر نهاده شده و مکاتب مختلفی از آن بیرون آمد.
محمد کمالی افزود: از حدود سال ١٣٧٦ با آغاز به کار کرسیهای علمی و همایش های مرتبط به جامعه شناسی ما را به سمت توجه به این علم کشاند.
وی ادامه داد: جامعه شناسی علمی است که به بررسی حقایق می پردازد و بررسی می کند چرا افراد یک جامعه در بروز مشکلات مختلف خود را قاضی دانسته و اقدام به عمل می کنند.
کمالی با بیان این که جامعه شناسی به پیش بینی و بررسی مسائل پیش روی یک جامعه می پردازد، اضافه کرد: مسائلی چون افزایش آمار طلاق در سال های ابتدایی ازدواج نسبت به ١٠سال گذشته، افزایش ازدواج سفید، افزایش اعتیاد و گرایش جوانان به نوشیدنی های الکلی همگی از مسائلی هستند که اگر به علم جامعه شناسان توجه می شد می توانستیم از بروز و یا حداقل رشد آمار آن ها جلوگیری کنیم.
وی در پایان گفت: جامعه شناس حقایق پشت پرده یک جامعه را می تواند بررسی و از اقدامات نادرست افراد جامعه جلوگیری کند و راهکارهایی برای عدم مواجه شدن با آشوب ها، بی نظمی ها، اختلالات رفتاری و سایر موارد ارائه دهد و امیدواریم این توجه در کشور ما نیز اتفاق افتد.

انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار