رصد‌خانه «تابناک»؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: انتقاد روزنامه دولتی از تعلل مجمع تشخیص در تصویب FATF/عده‌ بسیار زیادی ‌از دریافت یارانه معیشتی جا مانده‌اند/فجایعی که در کشور رخ داد زخمی را بر دل مردم نشاند و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۰۸۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸ 27 December 2019

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

انتقاد روزنامه دولتی از تعلل مجمع تشخیص در تصویب FATF
روزنامه ایران نوشت: مجمعی که کار چندانی جز اظهار نظر در این موارد ندارد چگونه یک سال کمی بیشتر یا کمتر، موضوع به این مهمی را معطل می‌کند و نظام بانکی و ارتباطات پولی کشور را در وضعیت گروگان قرار می‌دهد و هیچ توجهی هم به درخواست‌های دولت برای تصویب این لوایح نمی‌کند؟ برخی افراد درون ساختار رسمی قدرت، گمان می‌کنند می‌توانند حساب رفتار خود را از دیگران جدا نمایند. می‌توانند تصمیم بگیرند ولی مسئولیت نپذیرند و نتایج بد و خطرناک تصمیمات خود را به زمین دولت بیندازند و از این آب گل‌آلود ماهی خود را در انتخابات صید کنند!

ادعای وزیر اطلاعات احمدی نژاد علیه آیت الله منتظری
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات احمدی نژاد گفت: ترور فیزیکی و ترور شخصیتی یکی از اقدامات دشمن است؛ آیت الله منتظری تا قائم مقامی رهبری پیش رفت اما دشمن مهدی هاشمی را به عنوان عامل نفوذی در کنار او قرار داد و بدون تعارف عملکرد مهدی هاشمی به نتیجه رسید. دشمن با جریان‌سازی، مردم، مسئولان و نخبگان را دچار اشتباهات محاسباتی می‌کند چراکه بر اساس آیات قرآن دشمن ۱۰ اقدام را انجام می‌دهد تا دچار اشتباه شویم. مجلس ملی به جای "مجلس انقلابی" یکی از نمونه‌های نفوذ دشمن است. عربستان در قضیه برداشتن بشار اسد ۴۰ میلیارد دلار به اردن پول داد تا داعش در آن کشور آموزش ببیند./تسنیم

بازی جدید پایداری‌ با اصولگراها
پایداری ها بازهم «دردسرسازِ وحدت» در جریان اصولگرا شده اند، هم از همراهی می گویند هم از لیست مستقل، هم از اصلح بودن می‌گویند هم کسی را جز خود اصلح نمی دانند، هم از وحدت می گویند هم تفسیر خود از وحدت را قبول دارند. همان قصه تکراری «ساز مخالف» زدن در جریان اصولگرا. رصد تحرکات انتخاباتی پایداری ها حکایت از آن دارد که ارائه «لیست مشترک»، ایده آل اول این جبهه است، چه آنکه از یک سو احتمال حضور قالیباف در سرلیستی لیست شورای ائتلاف هر روز بیشتر از قبل می شود و بعید به نظر می رسید پایداری ها اختلافات دیرینه خود با قالیباف را کنار گذاشته و حاضر شوند ذیل لیستی حرکت کنند که سرلیستی آن به نام قالیباف ثبت شده باشد. از سوی دیگر روش پیشین این جبهه برای سهم گرفتن از اصولگرایان هم گویا دیگر جواب نمی دهد و بنا بر آنچه شورای ائتلافی ها از روش بستن لیست مطرح می کنند بعید به نظر می‌رسد سهم پایداری ها در لیست سهم قابل توجهی باشد.شاید از همین روست که این روزها کلید واژه «لیست مشترک» را بیشتر از لیست مستقل را تکرار می کنند./ خبرآنلاین

عده‌ بسیار زیادی ‌از دریافت یارانه معیشتی جا مانده‌اند
عباسی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس گفت: روند پرداخت بسته حمایت معیشتی در سال 99 نیازمند اصلاحات اساسی و جدی است. در حال حاضر روند پرداخت این کمک‌ها مورد قبول مجلس نیست بنابراین از دولت انتظار داریم ضمن کنار گذاشتن هرگونه تعلل نسبت به اصلاح این روند سریع‌تر اقدام کند. تعداد بسیار زیادی از مردم به جهت اصلاح قیمت بنزین از درآمدهای حاصل از اجرای این طرح ذی‌نفع بوده و جزو جامعه هدف محسوب می‌شوند. دولت برای سال آینده باید راهکارهای لازم را پیش‌بینی و اجرا کند تا شرایط اقتصادی کشور با تورم مضاعف و فشار بیشتر به زندگی مردم همراه نشود/ تسنیم

می‌خواهند در سکوت چند جوان عقده‌ای را وارد مجلس کنند
الیاس حضرتی قائم مقام حزب اعتماد ملی: ببینید در آبان‌ماه چه شد؟ بنزین را بهانه قرار دهند و انباشتی از محرومیت‌ها و تحقیرها خود را نشان داد. نظارت استصوابی به یک معضل و به چالش مفصل تبدیل شده است. نظارت استصوابی یعنی چه؟ آیا لازم است یا خیر؟ نظارت استصوابی که اکنون شورای نگهبان صورت می‌دهد به طرز شدیدتر بی‌رحمانه‌تری در خود احزاب وجود دارد. ما به این چسبیده‌ایم که حتما باید ۱۲ نفر کلی پرونده را بررسی کنند. این شیوه حکومت کردن است؟ احزاب از زمان دانش آموزی بر افراد نظارت دارند اما حالا آمده‌ایم همه چیز را به شورای نگهبان محول کردیم و احزاب را کشته‌ایم. اصلاح‌طلبان مسئولند. ما نباید با ناامیدی و شلختگی با مسائل برخورد کنیم و اصلاح‌طلبی را تنها راه ممکن از بن‌بست موجود می‌دانیم.باید بررسی شود که چگونه این تغییر رویکردها را بررسی و اعمال کنیم چرا که خارجی‌ها به وسیله رسانه‌های خود و برخی از عناصر داخلی نیز می‌خواهند در سکوت چند جوان تند عقده‌ای را وارد مجلس کنند و ما شاهد بی‌تفاوت و منفعل ماجرا باشیم.

فجایعی که در کشور رخ داد زخمی را بر دل مردم نشاند
مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در اربعین انقلاب ما باید شاهد حضور احزاب توانا در عرصه تصمیم‌گیری‌ها می‌بودیم اما چرا شاهد چنین وضعیتی نیستیم؟ حوادث اخیر و ناآرامی‌ها و فجایعی که در کشور رخ داد زخمی را بر دل مردم نشاند و خانواده‌های زیادی را عزادار کرد و خانواده انقلاب را به شدت اندوهگین کرده است. مجلس دهم قاعدتا باید از حیث اقتدار و کارایی ده برابر بهتر از مجلس اول بود اما چرا مردم مجلس را در رأس امور نمی‌بینند؟ ای کاش صداوسیما یک دهم تبلیغات عالیس را به انتخابات اختصاص می‌داد.

2024، آخرین سال حضور پوتین در قدرت
اشاره‌های ولادیمیر پوتین به محدود شدن دوره‌های ریاست‌جمهوری ظن و گمان‌ها در مورد خروج او از کرملین طی سال 2024 را افزایش داد. رسانه‌های جهانی که نشست مطبوعاتی اخیر پوتین را پیگیری کرده‌اند طی تفسیرهایشان در این باره خبر دادند: وقتی از رئیس‌جمهور روسیه درباره انجام اصلاحات در قانون اسلاسی، به خصوص ممنوعیت حضور فرد به مدت بیش از 2 دوره ریاست‌جمهوری، پرسیده شد، پاسخ داد: آنچه می‌توانیم انجام دهیم این است که کلمه پیاپی را در مورد پست ریاست‌جمهوری حذف کنیم/ اعتمادآنلاین

واکنش آشنا به شایعه سفر روحانی و اعضای دولت به شمال
حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «وقتی رفیق‌تان در دنیای واقعی به ورامین می‌رود، باید رقیب خیالی‌تان را در دنیای مجازی به محمود آباد بفرستید و چهارده عضو دولت را هم همراهش کنید تا مردم در دوقطبی‌های خودساخته غرق شوند.»

تركان: از کی تا حالا عباس عبدی وکیل وزرای دولت و اصلاح‌طلبان شده؟
عباس عبدی از تئوریسین‌های جریان اصلاحات اخیراً طی گفت‌وگویی با نشریه صدا (ارگان رسمی حزب کارگزاران) پیشنهاد کرده بود که حسن روحانی از مسؤولیت خود در دولت استعفا کند و انتخابات زودرس برگزار شود وی حتی گفته بود که آقای جهانگیری و برخی از وزرای دولت روحانی نیز موافق استعفای رئیس دولت هستند. اکبر ترکان مشاور سابق حسن روحانی  در واکنش به اظهارات عباس عبدی اظهار داشت: از کی تا حالا آقای عبدی وکیل وزرای دولت و اصلاح‌طلبان شده است که چنین ادعایی دارد. بعید می‌دانم وزرای دولت چنین نظری داشته باشند. وی تأکید کرد: این پیشنهاد آقای عبدی است پیشنهاد جریان اصلاحات نیست؛ من از هیچ اصلاح‌طلب دیگری نشنیده‌ام که چنین پیشنهادی را بدهد. پیشنهاد آقای عبدی اشتباه بوده و صحیح نیست. مشاور سابق حسن روحانی تأکید کرد: به شرایط اطراف نگاه کنید آمریکا توانسته لیبی را بی‌صاحب کند الان دولت در لیبی متلاشی شده و وجود ندارد و حاکمیتی هم در سرزمین نیست لذا خوانین محلی نفت را بشکه‌ای 9 دلار می‌فروشند.

واکنش کدخدایی به قطع اینترنت در ناآرامی‌های آبان
عباسعلی کدخدایی: ما باید بتوانیم میان کسانی که برای معیشت‌شان اعتراض می کردند که باید به آن‌ها احترام بگذاریم، به دغدغه‌هایشان گوش دهیم و ببینیم مشکلاتشان چیست و کسانی که مرتکب اقدامات ارعاب‌گری و خراب‌کاری شدند، تمایز قائل شویم. سخنگوی شورای نگهبان در ادامه مطرح کرد که کسانی که شاهد رویدادهای ایران از خارج هستند، همیشه دقیق‌ترین درک را ندارند و «متاسفانه، تحلیلی که بیرون از ایران انجام می‌شود، همیشه تحلیل درستی نیست». کدخدایی درباره قطع شدن دسترسی به شبکه اینترنت بین‌المللی، در ایران در طی آن ناآرامی‌ها گفت: اگر یک جاده یا شاه‌راهی وجود داشته باشد و تروریست‌ها بیایند و کاری انجام دهند، اولین کاری که با آن شاه‌راه می‌کنید چیست؟ آن را می‌بندید.

سید احمد خاتمی: نظامی که با آتش زدن چند بانک و پمپ بنزین از بین برود اصلا اسلامی نیست
سیداحمد خاتمی: همچنین هدف از تحریم های اقتصادی سرسام آور اقتصادی را خسته کردن و خسته نشان دادن مردم دانست و ادامه داد: دشمنان تا الان موفق نشدند مردم را خسته کنند چنانکه در پی اغتشاشات اخیر، راهپیمایی های مردمی در شهرها و مناطق مختلف نشان داد نه تنها مردم خسته نخواهند شد بلکه به فضل خدا دشمنان را خسته خواهند کرد. امام جمعه موقت تهران گفت: در هر شلوغی که در کشور روی می دهد دستگاه های لجن پراکنی دشمن به دنبال القای فروپاشی نظام هستند اما نظام سیاسی که با آتش زدن چند بانک و پمپ بنزین از بین برود اصلا اسلامی نیست بلکه این همان نوع نظامی است که اروپایی ها انتظار آن را دارند و نظام اسلامی شجره طبیه و تنومندی است که به این سادگی ها آسیب نخواهد دید. خاتمی وی به بصیرت افزایی در کشور نیز اشاره و بیان کرد: آنچه از حوزه علمیه انتظار می رود تبیین مسایل برای مردم و بصیرت افزایی است و این کار از ویژگیهای ائمه معصوم (ع) بوده است که روحانیون هم باید به لطف خدا در عرصه روشنگری و بصیرت افزایی نیز به رسالت خدایی خود عمل کنند و به شبهات القایی دشمنان نیز پاسخ دهند.

سردار نجات: مدل جدید براندازی غرب، تکیه بر افراد فرودست است
سردار نجات، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: علت دشمنی آمریکا با ما نه مسایل هسته‌ای، نه حقوق بشر و نه حضور در منطقه است بلکه این است که آنها وارث تمدنی مبتنی بر اومانیسم هستند که از آن تحت عنوان دهکده جهانی یاد می‌کنند که این تمدن با آرمانهای انقلاب اسلامی همخوانی ندارد پس دشمنی آمریکا با ما دشمنی دو تمدن است. نجات افزود: مدل براندازی غرب در مقابل انقلاب اسلامی طی این ۴۰ سال تغییر کرده است و در این مدل جدید براندازی، تکیه بر افراد فرودست جامعه و کسانی است که محصول حاشیه‌نشینی و بی‌سوادی هستند و در فضای مجازی آلوده شده‌اند. وی با بیان اینکه آمریکا درحال فروپاشی است ادامه داد: خود آمریکایی‌ها می‌گویند لیبرال دموکراسی 70 سال است که در آمریکا مرده و این کشور در تعداد فقرا، معتادان و زنان قربانی تجاوز جنسی جزء پنج کشور نخست دنیاست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار