کد خبر: ۸۰۹۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۱ 29 December 2019
معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، فضای مجازی را از عوامل اصلی دور شدن جوانان و خانواده‌ها از کتاب دانست و در اظهارنظری عجیب، قطع اینترنت رایگان شبانه را برای حل این معضل، پیشنهاد کرد اما نگفت که این کار چگونه می‌تواند به کتابخوانی دانش‌آموزان کمک کند!
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سیدبهاءالدین ملک‌حسینی، معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورشاستان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کهگیلویه و بویراحمد، ضمن اشاره به اینکه میزان اعتبارات فرهنگی بسیار ناچیز است، گفت: اعتبارات آموزش و پرورش ملی و ناچیز است و از طرف دیگر سازمان‌های استانی مانند برنامه و بودجه نیز قانونا نمی‌توانند کمکی به آموزش و پرورش استان بکنند. تنها جایی که می‌تواند به این نهاد فرهنگی کمک کند، ردیف بودجه فصل فرهنگ و هنر است که متاسفانه در کهگیلویه و بویراحمد هیچ سهمی از این حوزه به آموزش و پرورش داده نمی‌شود.

وی افزود: با وجود همه این مشکلات مالی، ما سعی کرده‌ایم در حد امکان با اجرای برنامه‌های گوناگون، دانش‌آموزان را به کتاب خواندن ترغیب کنیم و خوشبختانه با وجود مشکلات فراوان حوزه فرهنگ، دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمدی ارتباط خوبی با کتاب دارند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، حضور قابل توجه دانش‌آموزان در جشنواره‌ها و مسابقات کتابخوانی را سندی بر گفته‌های خود برشمرد و گفت: ثبت‌نام ۶ هزار دانش‌آموزان هم استانی برای مرحله آموزشگاهی جشنواره «دانایی و توانایی» در سامانه همگام، به‌خوبی علاقه دانش‌آموزان استان به کتاب و کتابخوانی را نشان می‌دهد‌.

این مقام مسئول با بیان اینکه این مسابقه در ۵ گروه تحصیلی از پایه اول تا دوازدهم و در ۴ مرحله آموزشگاهی، شهرستانی، منطقه‌ای و کشوری برگزار می‌‌شود، تاکید کرد: بیشترین آمار ثبت‌نام کنندگان مربوط به شهرستان گچساران و کمترین مربوط به شهرستان چرام است.

ملک‌حسینی، مشکلات مالی و گرانی کتاب را دلیل استقبال کمِ دانش‌آموزان شهرستان چرام از این مسابقه عنوان کرد و گفت: سطح درآمد و زندگی خانواده‌ها در دو شهرستان گچساران و چرا متفاوت است و از آنجا که در این جشنواره، هزینه تهیه کتاب‌های معرفی شده برای مسابقه بر عهده خود دانش‌آموزان است، این موضوع تا حدودی دلیل استقبال کمتر در شهرستان چرام را توجیه می‌کند.


وی برگزاری ۵۰۰ نمایشگاه کتاب در مدارس استان را اقدامی در راستای ترویج کتابخوانی بین دانش‌آموزان توصیف کرد و یادآور شد: این موضوع که در هیچکدام از نمایشگاه‌هایِ برگزار شده در مدارس استان حتی یک کتاب هم برگشت داده نشده و همه آنها به فروش رفته است، دلیل روشنی دیگر بر این موضوع است که پیوند بین دانش‌آموزان و کتاب در سطح استان در سطح قابل قبولی قرار دارد.

ملک‌حسینی یادآور شد: برای اینکه این سطح به حد نرمال برسد، نیاز است در کنار فعالیت‌های آموزش و پرورش، خانواده‌ها نیز نسبت به موضوع کتاب و کتابخوانی حساسیت بیشتری داشته باشند. هر چند طبق شواهد و مستندات ارتباط و پیوند دانش‌آموزان با کتاب تا حدود زیادی خوب است؛ اما متاسفانه جوانان و والدین فاصله زیادی با کتاب دارند.

این مسئول فرهنگی، فضای مجازی را یکی از عوامل اصلی دور شدن جوانان و خانواده‌ها از کتاب دانست و با عنوان کردن این موضوع که «قطع اینترنت رایگان شبانه، از ساعت ۱۲ تا ۵ صبح می‌تواند جلوی پرسه زدن جوانان در فضای مجازی را بگیرد»، با این وجود درباره این موضوع که قطع اینترنت رایگان شبانه، چگونه می‌تواند به کتابخوانی دانش‌آموزان کمک کند، توضیحی نداد و تنها گفت: این کار می‌تواند باعث کاهش آسیب‌های فضای مجازی شود.

وی البته این نکته را هم بیان کرد که به فضای مجازی همزمان هم می‌توان به عنوان یک فرصت و نیز یک تهدید نگاه کرد؛ متاسفانه در شرایط کنونی که جوانان فقط برای پرسه‌زنی و وقت‌گذرانی در کانال‌های مختلف از این فضا استفاده می‌کنند، بیشتر جنبه تهدیدِ آن دامنگیر جامعه شده است؛ تا فرصتی برای کسب علم و دانش.

در ادامه‌ی این مصاحبه از معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد خواستیم درمورد برنامه‌های انجام شده در هفته کتاب و تعامل و همکاری این نهاد با مدیریت کتابخانه‌های عمومی استان توضیح دهد که ملک‌حسینی، توزیع ۶ هزار جلد کتاب بین کتابخانه‌های کلاسی مدارس استان در هفته کتاب را از جمله اقدامات این نهاد آموزشی و فرهنگی در هفته کتاب برشمرد، اما تاکید کرد: آموزش و پروش هیچگونه تعاملی با مدیریت کتابخانه‌های استان ندارد!

ملک‌حسینی در توضیح علت این مسئله، گفت: خود مدارس به‌خاطر داشتن سالن‌های متعدد مثل کتابخانه هستند!

وی افزود: با توجه به برنامه اعلامی وزارتخانه، برنامه مدارس، درس ملی است که در کنار برنامه‌های درسی، ۲ ساعت در هفته نیز برای کارهای فرهنگی و هنری اختصاص یافته است. این ۶۰ ساعت در سال که باید به کارهای فرهنگی و هنری اختصاص یابد، کتابخوانی هم یکی از برنامه‌هاست که اجرا می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه نرخ پوشش برنامه‌های فرهنگی در مدارس بالاست، بیان کرد: این موضوع که سرانه مطالعه کتاب‌های غیردرسی در بین دانش آموزان و نوجوانان پایین است، صحت ندارد.

ملک حسینی با اشاره به اینکه سرانه مطالعه و کتابخوانی در بین دانش‌آموزان دختر بیشتر از پسر است، اظهار کرد: اعتبارات کم، مهمترین مشکل آموزش و پرورش در اجرای بهتر و بیشتر برنامه‌های فرهنگی است.

وی با بیان اینکه پارسال ۵۰ کتابخانه مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد تجهیز شد، از امضا تفاهمنامه با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان و اهدا ۱۲۰۰ جلد کتاب از سوی این کانون به مدارس استان خبر داد و گفت: با توجه به محتوای کتاب‌های اهدایی، از آنها در کتابخانه‌های مدارس متوسطه استفاده خواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین از رونمایی کتاب «مدیر موفق، تربیت اثربخش» در هفته تربیت اسلامی (۸ اسفندماه) خبر داد و عنوان کرد: این کتاب با مشارکت اداره‌کل امور تربیتی و مشاوره و اداره‌کل آموزش و پرورش تآلیف و چاپ شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار