مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز گفت: چرا برخی افراد به کنوانسیون‌های استعماری FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام اصرار دارند ایران را در این شرایط سخت قرار بدهند؟
کد خبر: ۸۱۰۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸ 01 January 2020

تابناک فارس به نقل از خبرگزاری دانشجو:حامد علی‌زاده، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیرازگفت: این روز‌ها که بسیاری درگیر فضای قبل از انتخابات مجلس یازدهم هستند، اتفاقات مهم تری در کشور در حال رقم خوردن است.

علی‌زاده در ادامه مطرح کرد: یکی از مهمترین از آن‌ها بحث تایید یا رد شدن دو کنوانسیون CFT و پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. موضوعی که به اشتباه عضویت ایران در FATF مطرح می‌شود و این در حالی است که از ۴۱ بند FATF اجرای سی و نه بند آن از حوزه اختیارات دولت است و چالش‌های این روز‌ها مربوط به آن بند‌ها هم نمی‌شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز تصریح کرد: نکاتی که از سوی موافقان این دو کنوانسیون مورد غفلت قرار گرفته و این شائبه را ایجاد می‌کند که مطالعه و تحقیق و پژوهشی کلا در این زمینه از سوی این اقایان صورت نگرفته است. مثال بارز آن را در صحبت رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرگزاری دولت (ایرنا) که گفت: «به عنوان اقتصاددان باید واقعیت را به جامعه بگویم و آن این است که اگر ما عضو FATF نشویم، شرایط اقتصادی کشور بسیار دشوار و مشکلات افزایش می‌یابد.» یا اینکه مطرح می‌کند «نپیوستن به FATF ایران را کره شمالی دیگری می‌کند»

وی در ادامه گفت: در این راستا، حال آنکه بررسی تجربه کره شمالی نشان می‌دهد که اتفاقا جریان غرب گرا با فشار و تحمیل لوایح استعماری FATF قصد دارند ایران را در مسیرغلط کره شمالی بیندازد. چرا که یک بررسی ساده نشان می‌دهد با وجود پیوستن کره شمالی به پالرمو و CFT، نام این کشور از لیست سیاه FATF خارج نشده است.

علی‌زاده خاطرنشان کرد: این سوال مطرح می‌شود که چرا کره شمالی با وجود پیوستن به هر دو کنوانسیون مذکور از لیست سیاه FATF خارج نشده است. بیانیه‌های رسمی FATF حاکی از آن است که پس از پیوستن کره شمالی به کنوانسیون پالرمو و CFT و حل کردن مساله پولشویی و تامین مالی تروریسم، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) بهانه جدیدی را به نام اتهام تامین مالی سلاح‌های کشتار جمعی (هسته‌ای و موشکی) آغاز کرده و با این بهانه اجازه خروج کره شمالی از لیست سیاه را نداده است. از طرفی براساس بیانیه‌های رسمی منتشرشده از سوی FATF در دوسال گذشته، با اجرای کامل برنامه اقدام توسط ایران هیچ تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه و بیانیه عمومی FATF نداده است و FATF صرفا اعلام کرده: «ایران در بیانیه عمومی باقی خواهد ماند تا زمانی که برنامه اقدام به صورت کامل اجرا شود.»

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز در ادامه اظهار کرد: با این تفاسیر و با توجه به شرایط کشور که اقایان خود اذعان دارند فضای جنگی است و تحریم هستیم فردای روزی که به پالرمو و CFT بپیوندیم، به علت دور زدن تحریم‌ها، علیه ما پرونده گشوده خواهد شد؛ و این یعنی محاصره کردن خود به دست خود در شرایط جنگ.

وی بیان کرد: با این تجربیات حال باید بپرسیم چرا برخی به کنوانسیون‌های استعماری FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام چرا اصرار دارند ایران را در این شرایط سخت قرار بدهند؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار