همان طور که انسان ها و فصل ها دارای مزاج های خاص خود هستند، غذاها هم دارای مزاج اند و در هر فصل نیز لازم است از غذاهای مناسب آن فصل بهره برد و غذاهای نامناسب را کنار گذاشت.
کد خبر: ۸۱۱۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴ 06 January 2020

تابناک فارس به نقل زا باشگاه خبرنگاران:زمستان زمانی است که مردم به سبب سردی هوا محتاج به پوشش بیشتر و خزیدن در خانه‌های گرم بدون تهویه زیاد هستند و حیوانات صحرایی و کوهی در غارها و شکاف‌های کوه پنهان گشته و بسیاری از انواع حشرات از بین می‌روند، در برج‌های زمستانی، شب به‌تدریج کوتاه شده و روز طولانی می‌شود و هوا بسیار سرد می‌شود تا به نقطه‌ای می‌رسد که باز شب و روز با هم مساوی گردند و هوا به اعتدال می‌آید.

 

از دیدگاه طب سنتی هر کدام از فصل‌ها مزاج مخصوص به خود دارند که افراد باید در این فصل‌ها برای رسیدن به تعادل مزاج و تندرستی، موارد لازم را بویژه از نظر تغذیه رعایت کنند.افرادی که مزاج سرد و‌تر دارند در فصل زمستان بیشتر از دیگر افراد باید مراقب تغذیه خود باشند.

سرمای زمستان و سرمای بدن
 مهدی یوسفی رئیس دانشکده طب سنتی مشهد با بیان اینکه سردی هوا باعث سردی و رطوبت در بدن می‌شود می‌گوید: مزاج فصل زمستان به دلیل بارندگی ها، سردی همراه با رطوبت یا به بیان دیگر سرد وتر است و افراد باید سبک زندگی خود را با قرار گرفتن در هر فصل همراه کنند و افرادی که حساس هستند خیلی در معرض هوای سرد قرار نگیرند، کسانی که مزاجشان سرد و تر است و با فصل زمستان اشتراک مزاج دارند مانند افراد میانسال باید بیشتر مراقب خودشان باشند.

 پوشیدن لباس گرم در فصل زمستان

او با بیان اینکه نخستین موردی که در این فصل باید به آن توجه شود پوشش بدن است ادامه می‌دهد: به همه افراد خصوصا آن‌هایی که مزاج سرد دارند توصیه می‌کنیم که لباس‌های پشمی و گرم بپوشند وحتی الامکان موقع بیرون آمدن از منزل از کلاه یا هد بند استفاده کنند و ناحیه سر رابپوشانند به ویژه کسانی که سینوزیت دارند و همین طور افرادی که سردی در دست و پا دارند خودشان را بپوشانند.
تغذیه مناسب در زمستان از دیدگاه طب سنتی

تغذیه مناسب در زمستان

مصرف غذا‌های گوشتی در زمستان موجب افزایش قوای بدن می‌شود و غذا‌های با طبع گرم برای زمستان مناسب‌تر است.

رئیس دانشکده طب سنتی مشهد با بیان این نکته که به دلیل مزاج سرد و‌تر این فصل باید از خوردن غذا‌هایی که طبع سرد و‌تر دارند خود داری شود می‌گوید: هر فصل مزاج خاص خود را دارد و با توجه به مزاج فصل باید مواد غذایی خاصی را مصرف کنید. مصرف غذا‌های گوشتی در این فصل موجب افزایش قوای بدن می‌شود به دلیل اینکه سیستم هضم بدن قوی‌تر است و حرارت به داخل بدن می‌رود، بر عکس اینکه در فصل تابستان سیستم هضم بدن ضعیف‌تر و اینگونه تغذیه مناسب نیست، در زمستان توصیه می‌شود.

بهترین زمان خوردن شام

 یوسفی می‌افزاید: بهتر است شام خود را در این فصل ۷ و ۸ شب میل کنید تا با مشکلاتی همچون؛ اضافه وزن، سوزش معده دچار نشوید و خواب راحتی داشته باشید.

او با اشاره به اینکه در هر فصل باید میوه فصل مصرف شود تصریح می‌کند: در شب‌های زمستان باید از خوردن میوه‌های مثل خیار و گوجه و انواع سالاد‌های که مزاج سرد دارند خودداری نمایید، اما در مقابل میوه‌هایی مانند سیب و انار و نارگیل یا انگور و یا میوه‌های خشک مثل؛ انجیر، ممیز، توت خشک، که عارضه‌ای ندارند مصرف شوند.


نوشیدنی‌های مناسب فصل زمستان

رئیس دانشکده طب سنتی مشهد می‌گوید: استفاده از نوشیدنی‌هایی با طبع گرم مانند سکنجبین و آویشن، استوقودوس و دمنوش‌هایی مانند زنجبیل، عرق نارنج یا نعنا در این فصل توصیه می‌شود از مصرف آب سرد و لبنیات تا حد امکان خود داری کنند در صورت استفاده از لبنیات، به همراه چاشنی میل شود.

ورزش در فصل زمستان
ورزش و فعالیت بدنی در افزایش سوخت و ساز بدن نقش کلیدی و غیرقابل انکاری دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

یوسفی ورزش کردن در این فصل را به دلیل تاثیر آن در افزایش دمای بدن در مقابل سرما مناسب می‌داند و می‌افزاید: در فصل زمستان سردی در بدن افزایش می‌یابد و خاصیت متابولیسم (سوخت و ساز بدن) بیشتر می‌شود و با ورزش کردن کردن می‌توان متابولیسم را کنترل کرد. بهترین زمان ورزش در این فصل ساعات ۹ یا ۱۰ صبح و بعدازظهر ۳ یا۴ می‌باشد و برخلاف تابستان ورزش در این فصل سال می‌تواند مداوم و با شدت بیشتر باشد. همچنین توصیه می‌شود در فصل زمستان به دلیل احتمال آلودگی هوا افراد در محیط بسته حرکات ورزشی را انجام دهند که نسبت به محیط بیرون هوای سالم تری دارد.


توصیه می‌شود میانسالان، و افرادی که بیماری‌هایی ازجمله درد مفاصل، مشکلات ریوی وگوارشی، کلیه و ضعف و سردی در ناحیه کلیه، و مزاج سرد دارند بیشتر از بقیه مراقبت نسبت به خود داشته باشند.
تغذیه مناسب در زمستان از دیدگاه طب سنتی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار