،رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: پیروی از الگوی غذایی سالم شرط اصلی سلامتی است.
کد خبر: ۸۱۲۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶ 07 January 2020

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: پیروی از الگوی غذایی سالم شرط اصلی سلامتی است.
رضیه شناور با بیان اینکه یکی از ارکان اصلی خودمراقبتی توجه به تغذیه و الگوی مصرف غذایی توسط فرد است، افزود: خودمراقبتی تغذیه‌ای یعنی هر فردی با مفهوم تعادل و تنوع و تناسب در برنامه غذایی روزانه آشنا باشد.
او با بیان اینکه با اجرای توصیه‌های آموزشی می‌توانیم از الگوی تغذیه‌ای سالم و جانشین‌های غذایی مناسب با شرایط اقتصادی موجود بهره‌مند شویم، افزود: رعایت تعادل و تناسب در مصرف گروه‌های غذایی و معرفی جایگزین‌ها در هر گروه غذایی بر اساس هرم غذایی ایران و تشویق و ترویج باغچه‌های خانگی برای افزایش دسترسی و مصرف سبزی و صیفی از جمله راهکار‌های الگوی تغذیه‌ای سالم است.
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه، افزود: ترویج تولید و مصرف حبوبات به عنوان یک منبع پروتئینی ارزان و آموزش خانواده‌ها در خصوص مصرف همزمان غلات و حبوبات مانند برنج و عدس یا نان و لوبیا از دیگر توصیه‌هایی است که خانواده‌ها باید به آن توجه کنند.
او ادامه داد: پرهیز از مصرف مکرر تنقلات بی ارزش تغذیه ای، فست فود‌ها و غذا‌های رستورانی پُرهزینه که دارای قند و نمک و چربی هستند بر آموزش خانواده ها تاکید کرد.
شناور با بیان اینکه مصرف روغن‌های گیاهی گران قیمتی همچون روغن هسته انگور و سبوس برنج، هیچ ضرورت تغذیه‌ای ندارد، اضافه کرد: فرآورده‌های لبنی مانند شیر و ماست و پنیر، باید سهم کافی در سبد غذایی خانوار داشته باشند؛ همچنین بر آموزش و ترویج تهیه غذا‌های مختلف با کشک به عنوان یک جایگزین مناسب در گروه شیر و لبنیات به عنوان منبع پروتئین و کلسیم تاکید شود.
او تخم مرغ را یکی از بهترین منابع پروتئین و دارای بالاترین ارزش بیولوژیک دانست که در بسیاری از خوراک‌ها می‌تواند جایگزینی مناسب برای گوشت باشد، افزود: در بسیاری از مواقع، مصرف مکمل‌های غذایی هیچ ضرورتی ندارد و تنها موجب تحمیل هزینه‌های اضافی به افراد و خانواده‌ها می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار