افراد هنگام گرسنگی احساس ناراحتی شدیدی در ناحیه معده خواهند کرد.
کد خبر: ۸۱۲۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴ 09 January 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:گرسنگی گاهی می‌تواند خطرناک باشد و مانند یک بیماری عمل کند. گرسنگی معمولا در اثر رژیم‌های سخت یا بی اشتهایی اتفاق می‌افتد. رژیم‌های غذایی که به دنبال آن گرسنگی ایجاد می‌شود نباید گرفته شود. هنگام خوردن مواد غذایی مغذی و مفید باید مطمئن شوید که تمام آن مواد جذب بدن شده اند. وقتی مدت زمان زیادی بدون غذا می‌مانید تغییراتی در بدنتان اتفاق می‌افتد که موجب می‌شود احساس گرسنگی شدید کنید. به همین دلیل در این مواقع احساس ناراحتی شدیدی در ناحیه معده خواهید کرد.

افت گلوکز خون یکی از آن تغییرات است، اما تنها دلیلی نیست که احساس گرسنگی می‌کنید. گرسنگی می‌تواند منجر به کاهش میزان متابولیسم بدن هم شود. آزمایشات نشان می‌دهند که غذا نخوردن می‌تواند منجر به افزایش بافت چربی سفید و کاهش جریان خون به مغز می‌شود. همچنین گرسنگی موجب می‌شود میزان سروتونین هورمون سرخوشی و لذت در خون افت کند. به همین دلیل فرد گرسنه معمولا مضطرب، پر از استرس، عصبانی و یا غمگین است.

گرسنگی و عوارض آن

 

گرسنگی می‌تواند باعث ایجاد یبوست هم در بسیاری از افراد شود. مطالعات انجام شده روی بسیاری از افراد نشان داده افرادی که معمولا از این مساله رنج می‌برند کسانی هستند که گرسنگی شدید را تحمل می‌کنند. این عامل می‌تواند اختلالات زیادی در بدن به وجود آورد و برای درمان کامل آن نیاز است که مواد معدنی زیادی مصرف شود. همچنین مصرف زیاد مسهل‌ها برای درمان این مشکل می‌تواند به مشکلات جبران ناپذیر دیگری منجر شود.

قند خون پایین یک محرک است، اما فاکتور‌های فیزیولوژیک بسیاری هستند که در این مواقع نقش دارند. اما فاکتور‌های اصلی که نقش ایفا می‌کنند هورمون‌های گلوکاگون و اپی نفرین و سیستم عصبی سمپاتیک هستند، وقتی سطح قند خون پایین است گلوکاگون و اپی نفرین آزاد می‌شوند، این هورمون‌ها تلاش می‌کنند سطح قند خون را با شکست کربوهیدرات یا چربی‌های ذخیره شده به حالت طبیعی بازگردانند، آدرنالین یا اپی ننفرین را به خاطر تاثیرشان روی بدن گاهی هورمون استرس می‌نامند.

سیستم عصبی سمپاتیک و اپی نفرین باعث ایجاد بسیاری از علائم هیپوگلیسمی می‌شوند، مانند لرزش، اضطراب، عرق کردن، خشکی دهان، رنگ پریدگی. به علاوه، گرسنگی، عرق کردن و منگی به دلیل آزاد شدن استیل کولین در سیستم عصبی سمپاتیک اتفاق می‌افتد. گلوکز منبع انرژی مورد علاقه بدن است اگر برای مدتی غذا نخورید منابع گلوکز بدنتان کاهش می‌یابد. برای بسیاری از مردم احساس گرسنگی به معنای پایین‌تر آمدن قند خون از حد طبیعی است.

 

تحقیقات نشان داده قند خون پایین و خشم معمولا با یکدیگر در ارتباط هستند و ممکن است از راه‌های مختلف خود را نشان دهند. افرادی که در طول رژیم غذایی عصبی می‌شوند به دلیل آن است که هنگام داشتن یک برنامه غذایی سالم بیشتر سختی می‌کشند. هنگام گرسنگی نباید این مواد غذایی خورده شود. کربوهیدارت‌های پالایش شده مانند قند‌ها و الکل دو گزینه اصلی محسوب می‌شوند. از کربوهیدارت‌های پالایش شده می‌توان به آبنبات، نوشابه، آبمیوه‌های صنعتی، و شربت‌ها اشاره کرد. نشاسته‌های پالایش شده، مانند نان سفید و کراکرها، نیز می‌توانند بر سطوح قند خون تاثیرگذار باشند. از سوی دیگر مضرات مصرف الکل نیز به طور علمی اثبات شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار