شهر شیراز مرکز استان فارس یکی از شهر های تاریخی و دیدنی ایران می باشد که نقش پررنگی در تاریخ این کشور داشته است و تقربلا می توان گفت مربوط به 2000 سال قبل از میلاد می باشد.
کد خبر: ۸۱۳۴۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸ 12 January 2020

شهر شیراز مرکز استان فارس یکی از شهر های تاریخی و دیدنی ایران می باشد که نقش پررنگی در تاریخ این کشور داشته است و تقربلا می توان گفت مربوط به 2000 سال قبل از میلاد می باشد. این شهر دارای آب و هوای مناسب و معتدل با باغ های سرسبز و زنده می باشد که در کنار جاذبه های فوق العاده دیدنی و مردمانی خونگرم توانسته به عنوان یکی از 5 شهر مهم توریستی ایران مطرح شود.

بازدید از شیراز به اندازه ای خاص می باشد که می توان سفر به ان را هم ردیف سفر با تور اروپا دانست. همانطور که گفته شد این شهر پر از جاذبه های دیدنی و تاریخی است که نمی توان همه را در یک مقاله خلاصه کرد. اما در ادامه 4 تا از مهم ترین آن ها که باید قبل از همه از آن ها دیدن کرد به طور کامل آشنا خواهید شد.

 

 

حافظیه

آرامگاه شاعر پرآوازه و اولین شاعر ایرانی، حافظ شیرازی معروف به لسان الغیب یکی از جاذبه های مشهور و محبوب شیراز می باشد. آرامگاه این شاعر در باغی رنگارنگ به دست معماری فرانسوی به نام گدار طراحی و ساخته شده است.

این مجموعه در باغی به مساحت حدود 2 هکتار قرار دارد و از دو بخش شمالی و جنوبی  تشکیل شده است.

تالار مجموعه که تالار میانی نامیده می شود باعث جدا شدن دو بخش شمالی و جنوبی باغ شده است. این تالار زیبا از ایوانی بزرگ با دو ردیف پله سنگی تشکیل شده است.

این باغ بزرگ دارای 4 در ورودی می باشد که دسترسی به ان را از هر نقطه از شهر امکان پذیر می کند. البته در اصلی در یکی از خیابان های شلوغ و مهم شیراز قرار گرفته است.

این آرامگاه یکی از بناهای مهم تاریخی و فرهنگی ایران می باشد که در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از این جاذبه فرهنگی در حدود 1-2 ساعت در نظر گرفته شده است که در برخی از شب های خاص که برنامه خاص دارد حدود 3-4 در نظر گرفته می شود.

ساعات کاری این مجموعه همه روزه از 8 صبح تا 22 و برخی شب ها تا 23:30 می باشد.

 

 

سعدیه

پس از حافظیه آرامگاه سعدی یکی دیگر از شاعران به نام ایران می باشد که بهترین جاذبه شیراز شناخته می شود. این بنا در دوران حکومت پهلوی به طراحی محسن فروغی در بخش شمال شرقی شیراز ساخته شده است. این بنا نیز همچون حافظیه در سال 1353 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

آرامگاه این شاعر بارها توسط افراد مختلف ساخته و شکل های مختلف درآمده است تا بالاخره به شکل امروزی خود درآمد.

سعدیه شیراز در انتهای خیابان بوستان در کنار باغ دلگشا، یکی دیگر از جاذبه های خاص و دیدنی شیراز، قرار گرفته و مکانی است این شاعر پرآوازه اواخر عمر خود را در ان زندگی می کرده است. بازدید و مراسم های مختلف این جاذبه تاریخی نیز به اندازه حافظیه جذاب و دیدنی می باشد. در سفر به شیراز بهتری است اولین مکان هایی که از آن ها دیدن می کنید حافظه و سعدیه باشند.

ساعات کاری این مجموعه از ساعت 8 صبح تا 10 شب می باشد و ورودیه ان برای گردشگران ایرانی 3 یا 5 هزار تومان است.

 

 

ارگ کریم خان

این بنا تاریخی در زمان حکومت سلسله زندیان به دستور کریم خان زند ساخته شد. این بنای تاریخی با معماری فوق العاده خود سالانه گردشگران زیادی را به شیراز می کشاند. و درست در مرکز شهر شیراز در خیابان کریم خان زند قرار گرفته است.

این جاذبه تاریخی با 4000متر مربع مساحت و دیوارهایی به بلندی 12 متر با نام زندان زند نیز شناخته می شود. چرا که زمانی از آن به عنوان زندان نیز استفاده می شده استو جدا از قدمت تاریخی و سرگذشت این بنا، ارگ کریم دارای معماری با عظمت و بسیار خاصی می باشد که شبیه به ان را در هیچ کجای جهان پیدا نخواهید کرد.

 

 

باغ نارنجستان قوام

همانطور که گفته شد شهر شیراز مملو از باغ های بزرگ و سرسبزی همچون ارم، دلگشا، نارنجستان قوام و ... می باشد که هر کدام با ویژگی های خاص خود می توانند شما را شیفته خود کنند.

باغ نارنجستان قوام یکی از مشهورترین این باغ ها می باشد که مربوط به دوران حکومت قاجار و ناصر الدین شاه می باشد. این باغ که متعلق به شخصی با همین نام بوده است در سال 1267 ساخته شد. که البته برخی از قسمت های ان همچون زنجیرخانه از بین رفته است. مکان های مهم و خاص این مجموعه که در حال حاضر باقی مانده است شامل دیوان خانه ی قوام، حمام گنجینه، مکتب خانه ی قوام، اندرونی و ... می باشد.

این باغ در خیابان لطفعلی خان زند در شهر شیراز قرار گرفته است. و همه روزه ازساعت 8 صبح تا 9 شب باز می باشد.

 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار