امروزه بیشترین مواردی که در گوگل سرچ می‌شود، آسان‌ترین‌ها و قابل درک‌ترین‌هاست مواردی که احتیاج به تفکر ندارد، زیرا ما آدم‌های سه‌دقیقه‌ای شده‌ایم
کد خبر: ۸۱۳۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳ 12 January 2020
کتاب هنوز تنها محصول فرهنگی مظلومی است که مسائلی، چون گرانی کاغذ، ضعف حمایت دولت از ناشران، فقر فرهنگی، افزایش قیمت کتاب بر مشکلات عرضه و تقاضای این محصول فرهنگی افزوده است.

وقتی از کتاب سخن می‌گوییم گویی از یک موجود زنده و دوستی که همواره خیر و نیکی را برای آدمی می‌خواهد، حرف می‌زنیم؛ دوستی که همچون اقیانوس بیکرانی است که ناشناخته‌های بسیاری دارد و هر کس به فراخور حالش دل به ژرفای آن سپرده و سیراب می‌شود.

با وجود اینکه همه از اوصاف کتاب و کتابخوانی بسیار دیده و شنیده‌اند، اما همواره از این رفیق دور بوده‌اند و اندک فرصتی را برای گذراندن وقت خود با این یار آشنا می‌گذرانند به طوری که سرانه مطالعه کشورمان همچنان زیر پنج دقیقه است.

با وجود اینکه منابع مطالعه شامل روزنامه و مجلات و به تازگی تلفن‌های همراه شده است، اما هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین کتاب شود و آدمی را وارد دریای عمیق معرفت کند.

بر این اساس سالانه نمایشگاه‌های مختلفی در راستای افزایش سرانه مطالعه در کشور گشایش می‌یابد تا مردم از نزدیک در جریان تازه‌های نشر قرار گیرند، اما این امر نیز نمی‌تواند مردم را به این مسئله گرایش دهد که گویا دغدغه‌های امروزی مردم جدای از کتاب و کتابخوانی است.

اما جدای از مشکل سرانه کتاب و کتابخوانی این روز‌ها ناشران هم دغدغه‌های زیادی در حوزه کاری خود دارند که این مشکلات بر عرضه و تقاضای این محصول فرهنگی نیز افزوده است.

گرانی کاغذ، ضعف حمایت دولت از ناشران، فقر فرهنگی، افزایش قیمت کتاب همچون سایر کالا‌ها و. از جمله مشکلات حوزه نشر است که دغدغه این روز‌های ناشران شده است.
گرانی کاغذ، ضعف حمایت دولت از ناشران، فقر فرهنگی، افزایش قیمت کتاب همچون سایر کالا‌ها و. از جمله مشکلات حوزه نشر است که دغدغه این روز‌های ناشران شده است.

با توجه به برگزاری چهارصد و ششمین نمایشگاه سراسری کتاب کشور و دوازدهمین نمایشگاه کتاب همدان بر آن شدیم تا در خصوص وضعیت کتاب و کتابخوانی و نشر با برخی ناشران صحبت کنیم که زیر می‌خوانید.

مدیرمسوول نشر «اول و آخر» در گفت‌وگو با فارس یکی از مشکلات اساسی در حوزه کتاب مشکل فرهنگی و سرانه مطالعه است اظهار کرد: بالا بودن قیمت کتاب به دلیل بالا بودن قیمت کاغذ، حمایت کم دولت و بحث فرهنگ مطالعه که به کاهش سرانه مطالعه مربوط می‌شود، سه مورد از مشکلات حوزه کتابخوانی است.

پویا ریاضی‌خواه با بیان اینکه نشر بنده تخصصی و در حوزه معماری است، اما در این حوزه نیز دانشجویان کمتر راغب مطالعه کتاب هستند گفت: برای گرایش کودکان و نوجوانان به کتاب و کتابخوانی والدین باید فرزندان را ترغیب به کتابخوانی کنند.

وی با بیان اینکه اکنون در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که پدر و مادران دهه‌های ۴۰، ۵۰ و ۶۰ که در گذشته درگیر مسائل انقلاب و جنگ بودند، عهده‌دار زندگی هستند افزود: با توجه به اینکه آن‌ها کمتر فرصت مطالعه داشتند بنابراین مطالعه کتاب را ارزش نمی‌دانند و همین باعث دور شدن از کتاب است.

امروزه بیشترین مواردی که در گوگل سرچ می‌شود، آسان‌ترین‌ها و قابل درک‌ترین‌هاست مواردی که احتیاج به تفکر ندارد، زیرا ما آدم‌های سه‌دقیقه‌ای شده‌ایم

مدیرمسوول نشر «اول و آخر» ترغیب به مطالعه از سوی خانواده را بسیار اثرگذار دانست و افزود: اگر بچه‌ها دست والدین کتاب ببینند ترغیب به مطالعه می‌شوند، اما گاهی خود خانواده‌ها نیز بی‌اهمیت به این موضوع هستند.

وی با تاکید بر اینکه ما آدم‌های سه خطی شده‌ایم و حتی در فضای مجازی نیز کامنت‌های بیشتر را نمی‌خوانیم بیان کرد: قیمت کتاب نیز اثرگذار است، اما در حال حاضر قیمت یک کتاب برابر با قیمت یک پیتزاست و اگر کتاب در سبد خانوار نیست به این خاطر است که لذت آن را نچشیده‌اند.

ریاضی‌خواه با بیان اینکه مردم لذت غذای بیرون را خوب چشیده‌اند افزود: امروزه بیشترین مواردی که در گوگل سرچ می‌شود، آسان‌ترین‌ها و قابل درک‌ترین‌هاست مواردی که احتیاج به تفکر ندارد، زیرا ما آدم‌های سه‌دقیقه‌ای شده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه امروز محتوا مهیاست و هر کسی هر چیزی می‌خواهد می‌تواند دسترسی پیدا کند افزود: در دنیای امروز نسبت به قدیم موضوعات گسترده‌ای داریم و همه می‌توانند به آن دست پیدا کنند.

این ناشر تخصصی کتب دانشگاهی اضافه کرد: امیدوارم فرهنگ مطالعه جا بیفتد و ما برای نسل آینده مطالعه کتاب را به یادگار بگذاریم، زیرا کتاب تنها چیزی است که می‌تواند ما را به رشد برساند.



مسوول فروش انتشارات «ماهابه» نیز یکی از مشکلات حوزه چاپ و نشر را عدم حمایت از ناشران عنوان کرد و گفت: یکی از حمایت‌ها می‌تواند تبلیغات باشد، اما در این زمینه تلاشی نمی‌شود؛ صدا و سیما برای چیپس و پفک تبلیغات دارد، اما کتاب تبلیغ نمی‌شود.

یکی از حمایت‌ها می‌تواند تبلیغات باشد، اما در این زمینه تلاشی نمی‌شود؛ صدا و سیما برای چیپس و پفک تبلیغات دارد، اما کتاب تبلیغ نمی‌شود.

نوری با بیان اینکه عده‌ای که به نمایشگاه کتاب می‌آیند نیز تعداد اندکی به دنبال خواندن کتاب هستند افزود: برخی هم برای وقت‌گذرانی به نمایشگاه می‌آیند.

وی یکی از دلایل کاهش سرانه مطالعه را گرانی کتاب دانست و خاطرنشان کرد: کاغذ گران شد و موجب افزایش قیمت کتاب؛ هرچند وضعیت اقتصادی جامعه نیز به شکلی است افراد ابتدا به دنبال تهیه اولویت‌های زندگی هستند و کتاب در اولویت‌های بعدی خانواده‌هاست.

 این مسوول انتشاراتی با بیان اینکه معمولا کتاب جزو اولویت‌های زندگی نیست و خرید کتاب به شدت افت دارد گفت: سال گذشته فروش کتاب خوب بود به طوری که سه برابر امسال چه در نمایشگاه‌ها و چه کتابفروشی‌ها فروش داشتیم.

وی تبلیغات را در هر امری مهم عنوان کرد و خاطرنشان کرد: تبلیغات به حدی اهمیت دارد که می‌تواند برندی را در رتبه اول قرار داده یا از بین ببرد.

نوری اختصاص تبلیغات به تازه‌های نشر را در میزان سرانه مطالعه مهم دانست و گفت: محتوای کتاب‌ها نیز بسیار اثرگذار است هرچند اکنون مولف‌ها اعم از خارجی و داخلی هم زیاد شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی مولف‌های مترجم و حتی مولف‌های نویسنده شناخته شده نیستند یادآور شد: وقتی از یک کتاب ۱۰ نمونه ترجمه باشد طبیعی است که فروش کتاب پایین می‌آید.



مسوول فروش انتشارات «ماهابه» با تاکید بر اینکه در سطح شهر تبلیغات از تازه‌های کتاب وجود ندارد افزود: برای فرهنگسازی مطالعه کتاب اصلا تبلیغی صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه کتاب‌های با محتوا‌های خارجی فروش بیشتری دارند خاطرنشان کرد: برخی از کسانی که می‌خواهند کتاب بخرند به طرح جلد توجه می‌کنند به این صورت که اگر جلد کتابی به دلشان بنشیند می‌خرند و محتوا برایشان مهم نیست.

ناشران علاقه‌ای به افزایش قیمت کتاب ندارند، زیرا در فروش آن‌ها اثر می‌گذارد، اما وقتی کاغذ تحریم می‌شود و در کشور نیز دست به تولید کاغذ نمی‌زنند زنجیره‌وار قیمت بالا می‌رود.

 

نوری در ادامه از کاهش توان خرید کتاب خبر داد و افزود: ناشران نیز علاقه‌ای به افزایش قیمت کتاب ندارند، زیرا در فروش آن‌ها اثر می‌گذارد، اما وقتی کاغذ تحریم می‌شود و در کشور نیز دست به تولید کاغذ نمی‌زنند زنجیره‌وار قیمت بالا می‌رود.

وی برپایی نمایشگاه‌ها را در جذب و افزایش سرانه کتابخوانی اثرگذار دانست و گفت: تمرکز ما ناشران به نمایشگاه‌های استانی نیست و حضورمان بیشتر جنبه تبلیغ انتشارات دارد هر چند در برخی استان‌ها فروش هم خوب است.



مسوول فروش انتشارات «ماهابه» اضافه کرد: امیدواریم مطالعه فرهنگسازی شود، زیرا اکنون میانگین مطالعه جهانی ما سه دقیقه است که امیدوارم به چهار دقیقه برسد.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی «ایران» نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: در حوزه نشر هم مثل بقیه کالا‌هایی که قیمت تمام شده آن‌ها بالاست، دارای افزایش قیمت شده است.

وزارت ارشاد و دولت تلاش کرده‌اند با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کاغذ مانع رشد قیمت تمام شده کتاب شوند

قادر آشنا با بیان اینکه وزارت ارشاد و دولت تلاش کرده‌اند با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کاغذ مانع رشد قیمت تمام شده کتاب شوند افزود: خوشبختانه الان بازار کتاب رونق خوبی گرفته و مشکل کاغذ در کشور نداریم.

وی با تاکید بر اینکه اکنون چاپخانه‌های ما در حال چاپ کتاب برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب هستند تصریح کرد: امیدواریم با رونق تولید کتاب در کشور بتوانیم در این حوزه نیز در خدمت مخاطبان باشیم.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی «ایران» با بیان اینکه قیمت کتاب نسبت به سایر کالا‌ها بالا نیست خاطرنشان کرد: در مواقعی مواد اولیه تولید کتاب ارزان بود، اما اکنون گران شده است و ما هم نگرانیم، اما این گرانی مانع تولید، فروش و خرید کتاب نشده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار