مواد کافئین دار مانند چای، قهوه و نوشابه‌های انرژی زا، گسترده‌ترین مواد اعتیاد آور موثر بر افراد است.
کد خبر: ۸۱۳۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵ 14 January 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: پزشک متخصص اعصاب و روان بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری گفت: ادامه مصرف مواد کافئین دار از عواملی مانند اثرات تقویتی آن، ژنتیک و نشانه‌های ترک و هنجار‌های اجتماعی تاثیر می‌پذیرد.

لیلا رازقیان افزود: کافئین به خوبی از دستگاه گوارش جذب می‌شود و ظرف مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه به اوج غلظت خونی می‌رسد و نیمه عمر آن ۴ تا ۶ ساعت است که در افراد مختلف متفاوت است.

او تصریح کرد: کافئین سبب افزایش تولید ادرار، ترشح اسید معده و افزایش متوسطی در فشار خون می‌شود.

پزشک متخصص اعصاب و روان بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری ادامه داد: دوز کم کافئین موجب اثرات لذت بخش ذهنی نظیر احساس بهتر بودن، افزایش هوشیاری، انرژی، تمرکز، انگیزه و کاهش خستگی و خواب آلودگی می‌شود، اما دوز‌های بالا می‌تواند اثرات منفی ذهنی مانند اضطراب و عصبی بودن را ایجاد کند.

رازقیان با بیان اینکه بهتر است افراد مبتلا به اختلال‌های اضطرابی مصرف کافئین را محدود کنند، اظهارداشت: کافئین گاهی سبب بی خوابی نیز می‌شود.

او اضافه کرد: علامت اصلی تَرک کافئین سَردرد است، نشانه‌های دیگر شامل خستگی، خواب آلودگی، اختلال خلق و خو، تحریک پذیری، افسردگی و مشکلات در تمرکز است و گاهی نشانه‌های شبیه آنفلوآنزا مانند تهوع و استفراغ و بدن درد را به همراه دارد.

این پزشک متخصص اعصاب و روان گفت: سَردرد ناشی از تَرک کافئین اغلب ضربان دار است و نزدیک به ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از آخرین مصرف آغاز و ۲ تا چهار روز بر طرف می‌شود.

رازقیان ادامه داد: مصرف کافئین در میانسالی به ویژه در مردان افزایش می‌یابد و افراد سیگاری بیش از دیگران تمایل به مصرف کافئین دارند.

بین مصرف کافئین و اختلال افسردگی، اضطراب و اختلال حواس ارتباط وجود دارد.

باید با احتیاط از کافئین در شرایطی مانند اختلال‌های اضطرابی، بی خوابی، بی اختیاری ادرار و بارداری استفاده شود.

در صورت وابستگی به کافئین بهتر است به روانپزشک یا روانشناس مراجعه تا با استفاده از روش‌های مختلف وابستگی را درمان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار