مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت:با توجه به کاهش ۴ تا ۹ درجه‌ای دما در استان برخی خسارت‌ها به ویژه در بخش کشاورزی پیش‌بینی شده و اخطار داده شده است.
کد خبر: ۸۱۴۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶ 14 January 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: نقشه‌های هواشناسی بارش برف و باران و کاهش قابل ملاحظه دما را از امروز در استان فارس نشان می‌دهند که این امر با وزش باد شدید موقتی نیز همراه است.

کاهش 4 تا 9 درجه‌ای دما در فارس

همین موضوع سبب شده که مدیریت بحران استانداری فارس اخطارهای لازم را به دستگاه‌های مرتبط بدهد. رحیم آزادی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس  از اعلام اخطار به دستگاه‌ها و آماده بودن آنها خبر داد.

به گفته وی هر چند وضعیت به گونه‌ای نیست که منجر به بحران شود اما با توجه به کاهش 4 تا 9 درجه‌ای دما در استان برخی خسارت‌ها به ویژه در بخش کشاورزی پیش‌بینی شده و اخطار داده شده است.

آزادی می‌گوید: همچنین به دلیل بارش باران و برف و کاهش دما امکان لغزنده بودن جاده‌ها وجود دارد که به همین دلیل در محورهای مواصلاتی امکان رخداد تصادف وجود دارد که تذکرات لازم داده شده و رانندگان نیز باید قوانین را رعایت و با احتیاط رانندگی کنند.

بارش باران و برف از امروز

به گفته مسعود دهملایی، مدیرکل هواشناسی استان فارس بارش باران و برف از امروز در نقاط شمالی و مرکزی استان آغاز می‌شود و در روز چهارشنبه همراه با کاهش قابل ملاحظه دما و یخ‌زدگی سطح زمین همراه است.

وی احتیاط در تردد جاده‌ای، مجهز کردن خودروها به تجهیزات زمستانی، اتخاذ تصمیم مناسب در ترددهای شهری شیراز و به کارگیری تجهیزات لازم برای کاهش سرمازدگی محصولات کشاورزی را توصیه کرده است.

 

در همین راستا نادر محمودی، رئیس اداره بحران جهاد کشاورزی استان فارس از کشاورزان درخواست کرده در این روزها از دادن کودهای ازت جدا خودداری کنند و سطح خاک را در صورت عدم بارندگی مرطوب نگه دارند زیرا این اقدام به جلوگیری از سرمازدگی در اراضی زراعی کمک می‌کند.

وی همچنین استفاده از بخاری و تولید گرما در باغ‌ها و استفاده از مواد دودزا برای جلوگیری از کاهش دما را موثر دانسته و به باغداران به ویژه باغ‌های مرکبات توصیه کرده است.

افزایش 100 درصدی بارندگی در استان

اما بارش‌های اخیر برای استان نوید خوبی داشته، به گونه‌ای که براساس گزارش تحلیلی هواشناسی تا صبح روز یکشنبه میزان بارندگی‌ها افزایش چشمگیری داشته که درصدی بالای 100 را نیز نشان می‌دهد.

بر این اساس میانگین بارندگی استان فارس در سال زراعی جاری تا صبح یکشنبه 232 میلی‌متر و میانگین بارندگی استان در سال زراعی گذشته در مدت مشابه 104 میلی‌متر بوده است همچنین میانگین بلندمدت بارندگی سال زراعی استان در مدت مشابه عدد 116.3 میلی‌متر را نشان می‌دهد.

درصد تغییرات بارندگی سال جاری نسبت به میانگین بارندگی سال زراعی گذشته در مدت مشابه 123 درصد افزایش و درصد تغییرات بارندگی سال جاری نسبت به میانگین بلندمدت استان فارس در مدت مشابه 100 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

همین امر سبب شده که تالاب‌ها و دریاچه‌های استان نیز به نسبت آبگیری شوند؛ به گونه‌ای که براساس گزارش محیط زیست استان فارس در حال حاضر دریاچه بختگان 23 درصد، دریاچه طشک 16 درصد و دریاچه مهارلو 61 درصد آبگیری شده است.

برچسب ها: بارش ، باران ، برف ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار