افزایش کلسترول خون، ابتلا به سندروم متابولیک، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع ۲ و برخی از سرطان‌ها حاصل مصرف اسید‌های چرب ترانس است.
کد خبر: ۸۱۴۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۸ 16 January 2020

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: الهام بابا علی کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: در فرآیند هیدروژناسیون با افزودن اتم‌های هیدروژن، روغن‌های مایع گیاهی به چربی‌های جامد تبدیل می‌شوند که این فرآیند سبب افزایش طول عمر مفید چربی شده و در نتیجه استفاده از آن را برای رستوران‌ها و تولیدکنندگان مواد غذایی آسان می‌سازد.

او، بیان کرد: چربی‌های ترانس در بسیاری از مواد غذایی مانند مارگارین، بیسکوئیت، کلوچه، چیپس، غذا‌های سرخ شده مثل پیراشکی و سیب زمینی سرخ شده و سایر غذا‌های فرآوری شده وجود دارند.

باباعلی تصریح کرد: چربی‌های ترانس به طور طبیعی و با مقدار کم در برخی مواد غذایی مانند گوشت قرمز و لبنیات یافت می‌شود که چربی‌های ترانس اغلب با مصرف روغن‌های جامد و مواد غذایی تهیه شده و با این نوع روغن دریافت می‌شوند.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز ادامه داد: پیوند‌های کربنی در زنجیره چربی‌های اشباع ثابت است و به دلیل استعداد بالایی که در فرایند اکسیداسیون دارند در جدار عروق و غشای سلول‌ها رسوب کرده و باعث افزایش کلسترول نامطلوب خون LDL)) می‌شوند.

او، افزود: چربی‌های ترانس باعث ایجاد پلاک‌های چربی و انسداد رگ‌های خونی و التهاب در دیواره عروق قلب شده که میزان تری گلیسرید‌ها (چربی دیگر موجود در خون) را بالا می‌برند و باعث سخت شدن دیواره شریان‌ها (تصلب شرایین) می‌شوند که زمینه ساز بیماری‌های قلبی است.

بابا علی با اشاره به اینکه تحمل روغن‌های اشباع و غیراشباع در برابر حرارت متفاوت است و اگر روغن‌ها زیاد حرارت ببینند ترکیبات سمی و سرطان زا تولید می‌کنند، اضافه کرد: هرگز روغن را تا نقطه دود شدن حرارت قرار ندهیم، زیرا حرارت زیاد ساختار‌های شیمیایی روغن را به هم می‌زند.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اظهار کرد: خانواده‌ها باید سعی کنند تنها روغن‌های مخصوص سرخ کردنی را برای سرخ کردن استفاده کنند، چرا که در این روغن‌ها ساختار روغن به گونه‌ای طراحی شده که در مقابل حرارت مقاومت بیشتری دارد.

برچسب ها: چربی ، چربی ترانس ، مفید ، مضر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار